Moderator: Moderatorer

xerent skrev:Varför är det så utbrett med vanföreställningen att vinge skulle påverka köregenskaperna eller förbrukningen på bilen? Det är en ren estetisk sak. På en dyr sportbil, en renodlad rallybil eller framförallt en formel-1 kan det skapa downforce som förbättrar kurvtagningen i höga hastigheter om vingen är rätt utformad, men för vanliga personbilar gör det ingen som helst skillnad.
Jag ville veta om de som har monterat vinge märkt någon ökad förbrukning. Enligt den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a så anser Volvo att vingen ökade förbrukningen tillräckligt för att DRIVe-modellen inte skulle kvala in som miljöbil och därför inte erbjöd den ens som tillval.

Laboratorietester är en sak men det är den faktiska förbrukningen som är intressant - därav min fråga. Nu visar det sig att de som monterat vinge inte märkt någon skillnad i praktiken vilket känns helt rätt. Får nog bli en framåt sommaren - någon som har en Titanium grå vinge till salu? :D
P210 skrev:
TreVolvos skrev:
fjohan82 skrev:Tona rutorna och kasta på en vinge så får du liv även i en Titanium-bil :-)-)
Toningen är faktiskt redan beslutad men inte beställd - funderar på om Volvos tillbehör med solskydd för sidorutor och bakruta är något att satsa på? Tycker att det blir för mörkt på vintern med vanlig solskyddsfilm så borttagbart känns som ett alternativ.
Kollat på solskyddsfilm utan klister? Har kört det på mina tre sista bilar och tycker det funkar bra, lika lätt som att slänga på matfolie. Veckar sig inte eller klibbar fast i sig själv när man arbetar med den, kostar dessutom tiondelen av Volvos solgardiner.
Vill du ta bort den på vintern är det gjort på minuter, fem min per ruta så är det på igen, bara blöta film/ruta med vatten och pressa bort det från mitten.

Har fått en rulle a 99kr att räcka till fem rutor, testade först 45% ljusinsläpp runt om, såg lite ljus ut så bägge sidorutorna i kombiutrymmet byttes till Biltemas mörka, kanske 20% ljusgenomsläpp, detta gör att alla rutor ser mörka ut, men bakrutan går ser bra ut igenom även på vintern, så jag behöver inte pilla bort min toning.

http://www.soyafilm.se/ och http://www.evofilm.se/-5/avtagbar-solfilm säljer bl.a färdgskuren, men betala inte för det - man lägger filmen på utsidan och klipper till den själv utan problem!
Provade solskyddsfilm utan klister på båtens rutor. Såg ganska okej ut men lossnade efter ett tag när rutorna blev riktigt varma, kanske för att rutorna hade en hyfsad lutning. Blev jobbigt i längden så jag tog bort allt.

Kom på att jag har kvar en rulle - blir att testa på bilens rutor :-)-)
TreVolvos skrev:Jag ville veta om de som har monterat vinge märkt någon ökad förbrukning. Enligt den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a så anser Volvo att vingen ökade förbrukningen tillräckligt för att DRIVe-modellen inte skulle kvala in som miljöbil och därför inte erbjöd den ens som tillval.

Laboratorietester är en sak men det är den faktiska förbrukningen som är intressant - därav min fråga. Nu visar det sig att de som monterat vinge inte märkt någon skillnad i praktiken vilket känns helt rätt. Får nog bli en framåt sommaren - någon som har en Titanium grå vinge till salu? :D
Sedan jag monterade vinge i december har jag inte märkt av någon högre förbrukning (enligt färddatorn). Den monterades enbart för utseendet. Den lilla extra förbrukning kan man om man så vill lätt kompensera genom att kolla däcktryck en gång oftare per år, typ.. :) Vad det gäller downforce i 100 km/h handlar det om 5 kg på bakluckan, inte så mycket men bättre än inget.
Förberedde sommarhjulen då dom polerades & behandlades men Armor All Shield Fälgförsegling, får se om det är bra eller inte. Nu hinner det torka ordentligt då dom får ligga ett par veckor till innan dom åker på.

Sen blev det en tvätt av pärlan också :D

Nu längtar man efter sommarhjul, premium mattor samt polering & försegling av lacken.
Ställde henne hos svärisarna då de ska ha grabben över natten och ska iväg till lekland med honom imorgon (och ville ha barnstolen). Fick köra svärmors bil hem. :cry:
Bild

Hemsk på alla sätt och vis, förutom att den tar gropar i marken bättre än min V50 men det är å andra sidan självförvållat.
"Kul" att få prova på växelpaddlar för första gången, men den där växellådan är horribel, horribel och åter horribel.
Kan inte gör annat än att hålla med om att Cactus är något av det fulaste just nu, den slår ju inte Fiat multipla men den är bra nära och varför vill människor köra om kring med stora plåster på bil sidan...? Jag förstår funktionen av dem men de är ju skiiiit fula :twisted:
  • 1
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 1912
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]