- fre 13 mar 2015, 09:06
Laboratorietester är en sak men det är den faktiska förbrukningen som är intressant - därav min fråga. Nu visar det sig att de som monterat vinge inte märkt någon skillnad i praktiken vilket känns helt rätt. Får nog bli en framåt sommaren - någon som har en Titanium grå vinge till salu? :D
xerent skrev:Varför är det så utbrett med vanföreställningen att vinge skulle påverka köregenskaperna eller förbrukningen på bilen? Det är en ren estetisk sak. På en dyr sportbil, en renodlad rallybil eller framförallt en formel-1 kan det skapa downforce som förbättrar kurvtagningen i höga hastigheter om vingen är rätt utformad, men för vanliga personbilar gör det ingen som helst skillnad.Jag ville veta om de som har monterat vinge märkt någon ökad förbrukning. Enligt den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a så anser Volvo att vingen ökade förbrukningen tillräckligt för att DRIVe-modellen inte skulle kvala in som miljöbil och därför inte erbjöd den ens som tillval.
Laboratorietester är en sak men det är den faktiska förbrukningen som är intressant - därav min fråga. Nu visar det sig att de som monterat vinge inte märkt någon skillnad i praktiken vilket känns helt rätt. Får nog bli en framåt sommaren - någon som har en Titanium grå vinge till salu? :D