Moderator: Moderatorer

Tog bilen till VMC imorse, bara låta dem bränna ur partikelfiltret tänkte jag. Trimboxen tog jag bort innan, gud vilken skillnad :D Men efter ett tag kom mekken ut & pratade. Gick inge vidare, låg flera felkoder & blockerade avbränningen!? Så nu fick jag beställa Turboslang ink fäste. Lamdasond & virvelspjäll. :( Kul när grejorna funkar. :(
Tog med henne till en Volvoträff så det blev en snabbtvätt innan man åkte iväg. Kom fram lite sent så struntade i att "ställa ut" henne vilket såhär i efterhand känns som ett trist val av mig.
Idag har jag konstaterat att det endast är några dagar kvar. Sen är det slutgiltigt körförbud på min jättefina XC70 tack vare den URUSLA elektroniken. ALLT GÅR SÖNDER och jag har varit tio gånger till dessa datornördar som kallar sig märkesverkstäder. Märkesvärkstäder borde det heta. Man får ont i huvet av allt svammel. Byt det och byt det. Allt är ju bytt! Allt är helt! Det visar sig hela tiden att det är innuti dessa små ålderstigna elektronikboxar det är fel. Men då lagar inte Volvo inte. Då är det den fria marknadens aktörer som tjänar en liten slant, tar garantierna på reparationerna och bilägaren betalar igen och igen och igen och igen för Volvos usla kvalitet. Lödningar släpper och man får, ofta, intermittenta fel på rad. En månad senare permanenta.
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att såga mig in i SRS-modulen och löda om den också, som jag har gjort med en massa annat. Har också en kompis som har gjort det flera gånger.
Men det är nästan omöjligt att hitta kvalificerad info på nätet. Det verkar som om att Volvo har nätpoliser ute eftersom det inte går att hitta ens en vettig bild på en SRS-modul. Öppnad, alltså. Hur kan det komma sig att det inte finns i stort sett några anvisningar hur man lagar den här kvalitetsbefriade elektroniken, någonstans, samtidigt som det knappast finns NÅGON volvoägare som sluppit betala dyrt för att reparera volvos undermåliga elektronik. Enligt Motormännen är Volvo verkligen kass och det utfallet styrks av en enkel sökning på nätet.
Samtidigt skulle Volvo kunna bli omåttligt populär för nästan ingen kostnad alls. En SRS-modul eller en beryktad DIM kostar inte många kronor att tillverka och skulle kretsmässigt sett lätt gå att byta till en enda manick som även den skulle kosta en spottstyver att ta fram. Adaptrar i plast är ju också billigt. Tänk en modern mobil eller surfplatta eller vad du vill. De är ju väldigt komplicerade jämförelsevis. Det är ju bara för Volvo att byta ut alla hemliga boxar och kort för nästan inget alls. Det skulle vara Goodwill som hamnade på rätt plats!
Men jag har hittat några filurer som har kommit långt med att få fram OpenSourceprogramvara till Volvo. Vilket lyft det kan bli för bilägarna. Byt program för 200 spänn inklusive OBD-kontakt och huvudvärken ersätts av gladare tankar än dem på bileländet.
Nå, blir det ingen ordning efter att jag lött om SRS-dosan då eldar jag upp biljäveln. Har ringt försäkringsbolaget och kollat att den blir ersatt. Sen ska jag köpa två Toyota Prius. Enligt Motormännen har den bilmodellen lägst antal elektronikfel.
(Första meningen i stycket ovan kan uppfattas skämtsam, den övriga är det inte).
Vågar man verkligen fixa på egen hand med SRS-modulen?
Tänk om den smäller när den inte ska det.

Fö har frun varit inne på verkstad och fått en ny nyckel och dosa till V70:n.
Ingen mer panik när vår Äldste, två och ett halvt år, får fatt på och gömmer nyckeljäveln... :roll:

Fick reda på att en uppdatering av mjukvaran i bilen kan ske i samband med en service där de byter olja, filter och kollar vätskenivåerna är okej. Skulle kosta ca 1900 kr. Jag tror vi väntar ett tag och satsar på en kupévärmare ist tills vidare... Vår syriska Volvo får rulla vidare ett tag till med eget underhåll, dvs jag. :)
Användarvisningsbild
av P210
Sen ska jag köpa två Toyota Prius. Enligt Motormännen har den bilmodellen lägst antal elektronikfel.
Vägrar tro att en Prius är den rätta bilen för dig om du hatar elektronikstrul, om den är bäst måste det bero på dåligt statistiskt underlag, bättre bilval med minsta strul borde vara en Corolla/Auris....

Bild
Bild
Underbart svar av dig P210! Tankeväckande. :lol:
Men jag har en Corolla 4WD som gått felfritt >24 år nu. Kanske färgar det mitt omdöme. Total reparationskostnad hittills ligger på ca 13000 kr, inkl stötdämpare men exkl däck. Bilen rullar varje dag. Flera förare. Den har aldrig varit på service. Serviceboken är helt blank. Men, du har en poäng: det är inte så mycket elektronik. Men den går som tusan ändå och har dragit tungt många tusen mil. Startar när andra bilar frusit ihop. Återstår att se hur det är med Prius. Jag ser att det blir fler och fler Priusar även i norr.
Vad gäller Volvoelektroniken har jag skaffat en Dremmel idag. Time for cutting ones way. Planen är ju trots allt att börja gilla kadavret igen, hehe. Bilen är ju fin de stunder den fungerar.
Användarvisningsbild
av erikn
Har fått dit mina egentillverkade rör för växellådan <-> kylaren. Bilen är funktionsduglig igen! :-)))))
Skulle vilja vända på rubriken till "Vad har din Volvo gjort för dig idag?"

Frugan har varit bortrest en vecka - jag har haft två ungar och fullt fräs på jobbet. Hon kom hem igen igår. Då fick jag öl och ledig kväll. Idag "jobbar jag hemifrån".

På schemat hittills, efter den långa frukosten och den ovanligt stora kaffekoppen, står bilvård.

Nu har jag just avslutat den interiöra rekonden. Dammsugning, torkning av paneler och fönster, läderrengöring och läderbehandling med Glipstone. Läderdoften i bilen är härlig nu!
Bild
Dags för dusch och påklädning. Sedan blir det lunch på uteservering följt av biltvätt. Ska ta tag i de där små asfaltfläckarna i fronten och sedan en långsam handtvätt.

Tack min Volvo för att jag får pyssla om dig! Det ger en slutkörd småbarnspappa sinnesfrid.
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 1912
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]