Moderator: Moderatorer

Bytt en schleten ljuddämpare och satt på vinterdäck på V70in.

Lägg ut vingarna på eBay, England och Tyskland är nog bra marknad för Omegadelar iaf.
IMG20241013145303.jpg
IMG20241013145303.jpg (163.66 KiB) Visad 4760 gånger
leiwi skrev: ons 16 okt 2024, 13:53 @lennarte,
lennarte skrev:700 kr för en halvtimmes jobb. Räknar du med att reparatören hämtar bilen på parkeringen, skruvar av hjulet och sätter upp det i däckmaskinen, pressar ner däck sidan och byter ventilen så tar det nog en halvtimme innan bilen står på parkeringen igen. Och dom gör inget gratis. Även det minsta jobb tar tid, och tid kostar. När jag jobbade som bilmek gjorde vi sådant gratis om dom kom och lämnade hjulet....
Helt riktigt , man måste ha en riktigt låg lön på den arbetsplats man jobbar om man tycker det är dyrt med en halvtimmes jobb +material är dyrt !
Detta var på ett löst hjul. Meken kom ut glad och sa att detta var ju lätt och gick snabbt, nästan som att det inte skulle kosta något. Hans sura kollega sa: det kostar ändå 700 kr.

Förklaringen är nog att Bilia tillämpar ett enda pris för att laga alla typer av punkteringar, oavsett om hjulet är löst eller måste monteras av och på bilen.

Bilia kunde haft en mer flexibel prissättning som avspeglar det utförda jobbet. Då hade jag varit nöjd. Nu känner jag mig lurad. Dessutom fick jag inga bullar när jag väntade.

Men, men då vet jag att jag inte ska gå direkt till Bilia, utan kolla runt med andra däckverkstäder först. Och det ska jag nog göra nu när det börjar dags att kolla på nya däck också.
Allinug skrev:
leiwi skrev: ons 16 okt 2024, 13:53 @lennarte,
lennarte skrev:700 kr för en halvtimmes jobb. Räknar du med att reparatören hämtar bilen på parkeringen, skruvar av hjulet och sätter upp det i däckmaskinen, pressar ner däck sidan och byter ventilen så tar det nog en halvtimme innan bilen står på parkeringen igen. Och dom gör inget gratis. Även det minsta jobb tar tid, och tid kostar. När jag jobbade som bilmek gjorde vi sådant gratis om dom kom och lämnade hjulet....
Helt riktigt , man måste ha en riktigt låg lön på den arbetsplats man jobbar om man tycker det är dyrt med en halvtimmes jobb +material är dyrt !
Detta var på ett löst hjul. Meken kom ut glad och sa att detta var ju lätt och gick snabbt, nästan som att det inte skulle kosta något. Hans sura kollega sa: det kostar ändå 700 kr.

Förklaringen är nog att Bilia tillämpar ett enda pris för att laga alla typer av punkteringar, oavsett om hjulet är löst eller måste monteras av och på bilen.

Bilia kunde haft en mer flexibel prissättning som avspeglar det utförda jobbet. Då hade jag varit nöjd. Nu känner jag mig lurad. Dessutom fick jag inga bullar när jag väntade.

Men, men då vet jag att jag inte ska gå direkt till Bilia, utan kolla runt med andra däckverkstäder först. Och det ska jag nog göra nu när det börjar dags att kolla på nya däck också.
Jag gav 200kr på Euromaster nyss för exakt samma jobb. Ventilbyte på löst hjul. Så gå dit istället nästa gång :-)
Hittade ett set med alufälgar och vinterdäcken som var Bridgestone såg faktiskt ut att vara i bra skick, bättre än de som satt på plåtfälgarna som kom med bilen.
15" alufälgar, helt bra för en vinterbruksbil.
Bild

Smutsiga men de fräschar nog upp riktigt bra tror jag efter en tvätt.
DennisCA skrev: tor 17 okt 2024, 19:41 Hittade ett set med alufälgar och vinterdäcken som var Bridgestone såg faktiskt ut att vara i bra skick, bättre än de som satt på plåtfälgarna som kom med bilen.
15" alufälgar, helt bra för en vinterbruksbil.
Bild

Smutsiga men de fräschar nog upp riktigt bra tror jag efter en tvätt.
Hur gamla är däcken?
Mina framdäck är stämplade 0245 och dom funkar kanon. Nu är jag tvungen att ha dom som sommardäck då dom saknar rätt märkning. Men mina dubbade vinterdäck är också gamla. Vinterdäcken är märkta 0902 med alptopp och snöflinga. Men det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att du monterar på dom innan det blir halt. 100 mil på asfalt rekommenderades förr i alla fall, innan dom fungerar "fullt ut".
Jag behöver inte ha vinterdäck på min bil, den är för gammal (36 år) men jag har det ändå. Kör väl 200 - 300 mil december - februari. Sedan är det (oftast) sommardäck på igen......
lennarte skrev: 0245
02? Är det verkligen rätt märkning? Ja jäklar. Jag bytte ut dom jag fick med XC70n för att dom var från 2016 och tyckte det var för gammalt :-D
  • 1
  • 1891
  • 1892
  • 1893
  • 1894
  • 1895
  • 1912
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic