Moderator: Moderatorer

Invändig städning av vår V70, skolexpressen som även trafikerar återvinningscentralen, får sin beskärda del av damm, grus och glasspapper.
IMG_20240606_141739.jpg
IMG_20240606_141739.jpg (71.92 KiB) Visad 1190 gånger
Hade "Otur" ....
Min nya V60 PE-25 är byggd med fel rutor.
2024'års modell har Akustikrutor standard, inget aktivt val krävs. Då min blev en 2025 verkar det som Volvo ändrat på systemet/oem-specen till att en ruta måste bockas i.. Detta gjordes tyvärr inte så nu står jag inför den mindre roliga situationen att välja väg framåt. Har väntat i 10 månader så, faan, jag vill ju ha min bil!!
Hur mycket skillnad är det på vanliga och Akustikrutor? Är det värt att "kriga" för byte av 9 rutor? Och vilka risker innebär ett sådant byte?
Kommer det läcka, rosta, bli skador på bilen, värdeförändring med vanliga rutor längre fram..?
När förslag från säljaren kommer på åtgärd vill jag gärna ha så mycket "fakta" som möjligt för att ta "rätt" beslut..
Mvh//Uppgiven :crying:
Editdriver skrev: lör 08 jun 2024, 06:16 Hade "Otur" ....
2024'års modell har Akustikrutor standard, inget aktivt val krävs. Då min blev en 2025 verkar det som Volvo ändrat på systemet/oem-specen till att en ruta måste bockas i.. Detta gjordes tyvärr inte så nu står jag inför den mindre roliga situationen att välja väg framåt. Har väntat i 10 månader så, faan, jag vill ju ha min bil!!
Hur mycket skillnad är det på vanliga och Akustikrutor? Är det värt att "kriga" för byte av 9 rutor? Och vilka risker innebär ett sådant byte?
Kommer det läcka, rosta, bli skador på bilen, värdeförändring med vanliga rutor längre fram..?
När förslag från säljaren kommer på åtgärd vill jag gärna ha så mycket "fakta" som möjligt för att ta "rätt" beslut..
Det är din säljare som har slarvat.
Vederbörande skulle säkerställt att samtliga val fördes över i och med förändringen, om något inte skulle vara valbart i och med ny MY bör du ha fått den informationen.

Om det är möjligt att byta samtliga berörda rutor, vilket jag inte betvivlar (de kan ju gå sönder och måste bytas under bilens livslängd) är det det minsta den ÅF kan göra som har sålt bilen till dig.
Fått tillbaka bilen med ny kamrem+vattenpump, multirem med olja och filter. Känns som den låter annorlunda när man gasar ibland, men kanske bara inbillning.

Fick varning från däcktrycksövervakningen, trodde det var på grund av kamremsbytet men det var höger bak som låg på 2,2 istället för 2,7 som övriga.
Tankat diesel för 16,29 kr/liter
Editdriver skrev:Hade "Otur" ....
Jag hade fått dem att åtgärda det. Jag hade stört mig konstant, och akustikrutor (i alla fall på andra bilar) gör absolut skillnad. Det är för mycket pengar för att acceptera "felet".
Editdriver skrev:Hur mycket skillnad är det på vanliga och Akustikrutor? Är det värt att "kriga" för byte av 9 rutor? Och vilka risker innebär ett sådant byte?
Det räcker inte med att byta rutorna, man måste byta lister, styrningar av rutorna i dörrarna osv osv. Jag tror inte din ÅF kommer gå med på det. De backar hellre hela köpet eller beställer en ny bil till dig.
StefanN skrev:Det går inte beställa den längre.
Nej och hur sugen skulle man bli på att vänta på leverans igen?
Editdriver skrev:Hade "Otur" ....
Personligen tycker jag skillnaden är marginell på de bilar jag haft iaf, och har ingen betydelse för värdet, de flesta vet inte ens vad akustikrutor är för något. Det finns nog helt andra saker som kommer påverka värdet i framtiden. Tveksamt om de kan byta i efterhand, är inte bara rutorna som ska bytas om jag inte mins helt fel
  • 1
  • 1861
  • 1862
  • 1863
  • 1864
  • 1865
  • 1912

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]