- mån 16 okt 2023, 20:46
Idag har jag bytt det lilla stödbatteriet.
Jag har haft lite skumma elfel den senaste veckan, när man blinkar vänster så blinkar det två ggr i normal hastighet sen ökar det som att någon lampa är trasig men alla är hela, rattknapparna på högra sidan funkar inte ibland. Kollade i Car Scanner och såg att Secondary battery låg på 11,2V. Laddade över natten, sedan funkade allt igen några dagar. Inatt fick jag meddelande att larmet aktiverats, tittade ut och såg att bilen stod där och blinkade med blinkers och strålkastare. Gick ut i morse för att sätta på laddning. Slog på tändningen för att kolla Car Scanner igen, det dök upp en hel radda felkoden på instrumentpanelen bl.a. SRS. Skit tänkte jag, den blir problem. Kollade spänningen, 10,2V. Mejlade lokala ÅF om de hade batteri hemma och de hade de så det blev en promenad dit på lunchen. Monterade efter jobbet, tog väl kanske 25 min. SRS-koden är kvar och den får jag inte bort med min iCarSoft. Får väl be ÅF rensa den vid årliga servicen i november om den inte försvinner av sig själv, vilket den väl inte gör.