Moderator: Moderatorer

Skruvade på stänklapparna som legat i en kartong länge... Tänkte även förlänga dom men det får vänta tills hjulen är på igen, just nu är baken i luften i väntan på nya ok.

Har dock hunnit städa bilen, gjort ren inredningen och smort in det igen och det luktar gott igen.
Bytt bränslepump, tändstift, olja, filter, luftfilter, bränslefilter, kupéfilter, termostat, schimsat om ac-kopplingen, splishat en kabel till låset i bakluckan, motortvättat, tvättat och vaxat, i övrigt inget mer.
Älskar min V70 99 GLT!
Editdriver skrev: sön 02 jul 2023, 18:35 Monterat PE-rumpa :-)
20230702_153544.jpg
Fin rumpa, speciellt denna. Bra jobbat :-)
Hittade en ledig besiktningstid till XC70in så den nöp jag. Var tvungen att polera bilen invändigt först, vill ju inte besikta en smutsig bil.

Sedan svängde jag förbi gummiverkstaden och bokade tid så i morgon ska de få en hjulinställning och nya sulor.

Förre helgen bytta jag bromsskivor och klotsar fram och passade på att byta klapperstagen när jag likaså var igång.

Så efter i morgon är den redo för sommarens äventyr!
Oken bak bytta och kan bli luftning imorgon om vädret tillåter eftersom den står på bockar ute.

Gick bet på ac:n, kollat på flera videos men ingen har hittills sett ut som min. (se fotot).
Vill plocka ur och kolla schims.

Vill ha lite tempo nu eftersom jag ska på den andra bilen och byta stabstag samt stöt+fjäder runt om före den 17:e då jag har besiktning, jag har tre dagar kvar på första semesterperioden så det blir förmodligen helgjobb då det alltid ska krångla när tiden är knapp.
IMG_20230704_190105.jpg
IMG_20230704_190105.jpg (58.07 KiB) Visad 1244 gånger
Det är då själva själven då att det ska sitta åt, gasen tog slut i vintras men kommer nog att investera i en induktionsvärmare.

Sen var det den lilla detaljen att få nya fjädern rätt i tallriken, går inte. Tar en kaffepaus nu och grubblar över mina livsval.

Lägger med en bild på den som jag fick kämpa loss också så ni känner stämningen.
IMG_20230706_150544.jpg
IMG_20230706_150544.jpg (100.71 KiB) Visad 1055 gånger
IMG_20230706_123719.jpg
IMG_20230706_123719.jpg (76.97 KiB) Visad 1055 gånger
av DCOE
I dag har jag bara kört S80in till jobbet. Körde den inte ens hem för jag åkte firmabilen. Men sedan jag köpte bilen för 2-3 veckor sedan så har jag, i tur och ordning, så gott jag minns.
Gjort en storsanering ut och, framförallt, invändigt.
Vacuumsög och fyllde ACn under tiden jag höll på med det.
Bytte batteri till larmdosan så den började fungera...
Bytt gångjärnet till tankluckan.
Bytt motorolja och filter.
Besiktigat bilen. Fick anmärkning på helljusindikering ur funktion och p-ljus fram fel färg (tidigare ägaren gillade tydligen blåa lampor...).
Bytte lampa till helljusindekeringen, när jag ändå skruvat bort mätarhuset böt jag alla bakrundsbelysningslampor (tidigare ägaren tyckte tydligen det var snyggt att dom lös blått också...).
Lämnat in bilen för hjulinstälning.
Felsökt bakluckslåset och bestälde låskista med elmotor från skroten.
Bytte spaken till rattjusteringen (tidigare ägare hade köpt en ny spak, men inte monterat den).
Grejjat med den intregerade telefonen och skaffat ett SIM-kort och fåt igång den :-D
Bytte låskistan till bakluckan så man numera inte behöver öppna den med nyckeln.

Kvar att göra vad det lider...

Har inte bytt p-ljuslampor än.

Har märkt att även belysningen på ljusvredet lyser blått, och det kommer jag säkert reta mej på när det blir mörkare ute...

Någon idiot på Volvo tyckte tydligen att det var rimligt att koppla bältesvarningssummern på tändningen, så den lär jag väll koppla ur om jag inte ska bli tokig!

Är en rostfläck på högerr bakskärm som jag tänkte göra något åt medans tid är.

Ev. byta växelspaks/handbromsdamask och klädsen på locket som telefonluren sitter på.

Har två nycklar som passar i låsen, men bara den ena är inkodad så den funkar att starta med, så lär väll höra med Volvo vad det kostar att koda in den andra...
  • 1
  • 1780
  • 1781
  • 1782
  • 1783
  • 1784
  • 1912

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket […]

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]

Byt bränsletrycksensorn