Moderator: Moderatorer

VolvoJull3 skrev:Byte till sommardäck samt nya belägg fram och bromsvätske byte, blir 2 liter att spola igenom.
Den lyften vill jag också ha! Kan inte motivera kostnaden för det lilla jag skulle använda den, tyvärr.
EbbevonVolvo skrev: mån 10 apr 2023, 19:31
VolvoJull3 skrev:Byte till sommardäck samt nya belägg fram och bromsvätske byte, blir 2 liter att spola igenom.
Den lyften vill jag också ha! Kan inte motivera kostnaden för det lilla jag skulle använda den, tyvärr.
Farsans garage, vi har använt lyften ganska mycket då jag gör det mesta själv, samt vi är många syskon :-)

Riktigt skönt när man ska lufta bromssystemet, eller liknande bromsjobb
Dragit loss en husvagn på landet som har stått på en gräsmatta sen förra sommaren, sen körde jag hem till Stockholm :-)
Denna påsken blev det drygt 140 mil som avverkades.
I veckan ska de nya däcken läggas på fälgarna, det ska även övas på lite släpkörning med den egna bilen på lördag.
Dessutom ska väderprognosen studeras då det blir en norrlandsresa nästa måndag, där BE-uppkörningen ska äga rum. :-)
Derank skrev: tor 06 apr 2023, 23:46
fjohan82 skrev:Efter att ha haft ett lättare skrapande ljud en tid tröttnade jag ikväll när jag kom ner till landet.
Det har lugnat ner sig lite med bromsrengöring, så jag trodde det berodde på smuts och annat elände.

In i garaget, upp med bilen och loss med vänsterbakhjul.... Vad uppenbarade sig?
Jo, bromsbelägg som ser minst sagt slitna ut... :-/

Dessa Brembo-belägg (och skivor) byttes 2021-08 vid ca 14500 mil och nu har bilen rullat 18700.
Kan tycka att de borde hålla lite längre än så men uppenbart inte, nya bilar sliter tydligen mer bak.

Imorgon ska bilen in på den lokala Volvo-verkstan i annat ärende, jag är beredd att låta de kasta dit nya klossar.
Nog för att jag har med min nya "bil-dator", men det går ju inte att köra runt sådär...

20230405_212514_copy_1512x2016.jpg

20230405_212435_copy_1512x2016.jpg
Nog helt normalt, jag har bytt 3gg bak och 1g fram på 12000mil på xc60in, har alltid ett par extra belägg på hyllan, kostar ju inet mer än ett par hundralappar från Autodoc, brukar passa på att byta när jag skiftar till sommardäcken, tar ju inte många min extra när däcken iaf ska av.
Okej, ja hade jag vetat att de var på väg att ge upp hade upplägget blivit ett annat.
VolvoJull3 skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 10 apr 2023, 19:31
Farsans garage, vi har använt lyften ganska mycket då jag gör det mesta själv, samt vi är många syskon :-)

Riktigt skönt när man ska lufta bromssystemet, eller liknande bromsjobb
Sån där lyft är jag också intresserad av, har tyvärr inte högt nog för pelarlyft. Vad är det för fabrikat?
Funkar den bra?
henrytuba skrev:Sån där lyft är jag också intresserad av, har tyvärr inte högt nog för pelarlyft. Vad är det för fabrikat?
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... kg-2-kolli Portabel saxlyft från Verktygsboden. Jag har haft en men lämnat tillbaka pga den lyfte snett. Fick aldrig ordning på det. Utöver det så funkade den väl bra när den funkade.
Lövet skrev:
henrytuba skrev:Sån där lyft är jag också intresserad av, har tyvärr inte högt nog för pelarlyft. Vad är det för fabrikat?
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... kg-2-kolli Portabel saxlyft från Verktygsboden. Jag har haft en men lämnat tillbaka pga den lyfte snett. Fick aldrig ordning på det. Utöver det så funkade den väl bra när den funkade.
Jag förstår. Det står på sidan att de rekommenderar en flödesfördelare för att den ska lyfta jämnt. Körde du med den men den lyfte snett ändå?
henrytuba skrev:Jag förstår. Det står på sidan att de rekommenderar en flödesfördelare för att den ska lyfta jämnt. Körde du med den men den lyfte snett ändå?
Nej den fanns inte då. Det här är cirka 2 år sen. Jag har funderat flera gånger på att försöka igen men flödesfördelaren verkar alltid slutsåld så det har inte blivit av.
Det är exakt den på verktygsboden, vi är nöjda sen vi fick den nya läckfria hydralmotorn som står upp. Den första vi fick låg ner, de kom några droppar per dygn på garagegolvet.

Annars är vi helnöjda, bra support på verktygsboden om det krånglar.
VolvoJull3 skrev:Annars är vi helnöjda, bra support på verktygsboden om det krånglar.
Det kan jag hålla med om. Min läckte också så jag trodde det var felet, mejlade fram och tillbaka med en kille som faktiskt verkade veta vad han pratade om, till slut fixade han gratis returfrakt och en bil från DHL som hämtade den. Min lyfte så snett att det knakade i lyften och hela bilen hoppade till när lyftarna flexade. Inte kul att ligga under...
  • 1
  • 1752
  • 1753
  • 1754
  • 1755
  • 1756
  • 1912
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]