Moderator: Moderatorer

Har bytt vindrutetorkarmotor inkl länkage. Den gamla hade kärvat ihop och motorn var trött. Är lite imponerad av volvo 855 faktiskt. Den är rätt trevlig att skruva i (hittills).

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

CalleMan skrev:Haft in bilen på service, allt såg bra ut men bromsbeläggen bak var slitna och ska bytas om en månad.

Fick veta att den adaptiva farthållaren endast bromsar med bakbromsarna då detta styrs elektroniskt. Detta leder till att de bakre beläggen slits mer än vanligt. Visste inte om detta tidigare, men bra att man kan lära sig ngt nytt. Har en -19 V60
Det är hörsägen. Ja, möjligheten finns men det är snarare så att beläggen är hårdare fram eller nåt liknande.
Även bilar utan adaptiv farthållare sliter mer bak.
Idag har jag bytt kupéfilter på min V40 MY16 och häromdagen var det oljebyte med tillhörande filter.
Dock blev jag lite fundersam när jag bytte kupefiltret då det inte såg ut exakt som det jag hade tidigare.

Båda filtrena har artikelnummer 31404958 men det nya saknar den svarta "foamen" som sitter på kanterna. Känns som att den borde fylla en viktigt funktion på ett multifilter med aktivt kol, annars tar väl luften bara vägen runtom filtret.
Funderar på att sätta tillbaka det gamla och svänga förbi handlarn i nästa vecka och höra med dem.
Är jag bara nojing eller är något fel på mitt nya filter? Så gott som alla bilder på google visar med den svarta "foamen"
Bilagor
20230304_092850.jpg
20230304_092850.jpg (1.66 MiB) Visad 918 gånger
Tvättat bilen idag och insett att panelen för fönsterhissar/speglar i förardörren åter börjat strula. Igår såg det bra ut efter en omstart...
Den fungerade till en början idag enbart när dörren var helt öppen, men till slut verkar den ha lagt av helt.
Förmodligen är det någon trasig kabel mellan dörr och kaross vilket är svårt att komma åt.
Lutar åt att boka en verkstadstid....
Köpte fräscha Tucan 7.5x18 till min V50 som ska putsas till nästa sommar, åker på original Spyder 17" nu med Michelin Pilot Sport4 monterade 2018 och dom är knappt slitna.
Nästa uppsättning blir förmodligen Michelin Primacy
Tror det blir fräckt iaf.

Nu har jag lite huvudbry med positionsljuset som slocknat på ena sidan fram, ska enligt boken vara P21/5wLL men är tveksamt om jag får in denna gigant till lampa men jag från kolla när jag kommer hem från ledigheten.

Har även beställt navkåpor med ljusblå logotype från eBay och svarta hjulmuttrar från UK, blir lite pyssel under våren.
Då mina vinterdäck(har fortfarande fina dubb men dessvärre är åldern ett faktor(12år+) så skulle jag köpa nya 205/60 men hade tur idag att hitta i närheten ett uppsättning Cratus för 1200kr då däcken var slutkörda så tänkte varför inte.. tänkte uppsättning får bli mina nya vinterdojjor då jag redan kör med 19". och funderar på att köpa 225/45-18 istället för 235/40-18, varje däck skulle jag kunna spara in mellan 700-~1000kr/däck.. det är galet mycket pengar.. fan ska vinterdäck kosta så mycket :-/ :-/
UnleashFusion skrev:Då mina vinterdäck(har fortfarande fina dubb men dessvärre är åldern ett faktor(12år+) så skulle jag köpa nya 205/60 men hade tur idag att hitta i närheten ett uppsättning Cratus för 1200kr då däcken var slutkörda så tänkte varför inte.. tänkte uppsättning får bli mina nya vinterdojjor då jag redan kör med 19". och funderar på att köpa 225/45-18 istället för 235/40-18, varje däck skulle jag kunna spara in mellan 700-~1000kr/däck.. det är galet mycket pengar.. fan ska vinterdäck kosta så mycket :-/ :-/
Ojojoj, ta det easy nu!

Tänk på hjärtat och räkna rätt Bild

Slå ut det på antal körda mil eller antal dagar monterade på bil så blir det ett utfall vi kan leva med.

Håller mina nya som köptes i januari lika många mil som dom gamla blir det en milkostnadnad på 1:40, känns bättre att räkna så.
Jallemet skrev: sön 05 mar 2023, 06:44
UnleashFusion skrev:Då mina vinterdäck(har fortfarande fina dubb men dessvärre är åldern ett faktor(12år+) så skulle jag köpa nya 205/60 men hade tur idag att hitta i närheten ett uppsättning Cratus för 1200kr då däcken var slutkörda så tänkte varför inte.. tänkte uppsättning får bli mina nya vinterdojjor då jag redan kör med 19". och funderar på att köpa 225/45-18 istället för 235/40-18, varje däck skulle jag kunna spara in mellan 700-~1000kr/däck.. det är galet mycket pengar.. fan ska vinterdäck kosta så mycket :-/ :-/
Ojojoj, ta det easy nu!

Tänk på hjärtat och räkna rätt Bild

Slå ut det på antal körda mil eller antal dagar monterade på bil så blir det ett utfall vi kan leva med.

Håller mina nya som köptes i januari lika många mil som dom gamla blir det en milkostnadnad på 1:40, känns bättre att räkna så.
Fälgarna är inköpta, då det var väldigt billigt, ifall det skulle skita sig kan jag givetvis sälja cratus-fälgarna men att gå upp från 16" till 18" blir vinterdäcken ~500-700kr/st dyrare men som det ser ut mellan 225/45 och 235/40 så kan jag få märkesdäck för <2000kr/däck med 225/45. alla märkesdäck med 235/40 ligger minst 2200-3000kr..
@fjohan82, Är väl lite halvt ett standardfel? Kan väl inte ta så farligt lång tid, en timmes jobb de tar betalt för? Känns spontant trång som tusan där ja men skarva, löda och krympslang typ. Någon hade betalt 1600kr här iaf för det. har bott där det fanns en Boschverkstad som va duktiga på det elektriska, Sjölins. Du har kanske K Erikssons som är jämförbara typ
  • 1
  • 1736
  • 1737
  • 1738
  • 1739
  • 1740
  • 1912
V60 sliter däck bak

Min v60 snedsliter däcken bak på insida[…]

Smörjnippel S60 -03

.. för att smörja exempelvis stag och […]

Att bara peta dit en laddbox på plats med n&[…]