Moderator: Moderatorer

#1518465
Kört fram och tillbaka till kontoret och funderat på detta med vinterdäck...
Vissa säger att man bör byta om temperaturen är under 5 grader, de kommande 10 dygnen kommer temperaturen vara mellan 7 och 15 grader, lite lyxigt med vinterdäck då kan jag tycka.
Förra året bytte jag 13 november, känns som att det kommer bli något senare i år. :-)
#1518468
Tänk bara på att du ska köra några mil så du sliter bort den hårda yta som bildas på däcken under sommaren. Viktigare ju äldre däcken är.

745-an ställs på bockar efter helgen för översyn. Kamrem, p-boxar fram på motorn, vattenpump, ventilkåpspacknig (igen), olja, filter och tändstift. Och, plocka isär och smörja allt i bromsarnsa. Sist ska vinterdäcken på (dubbade) fast vi fortfarande, och verkar få ha ett tag till, har metrologisk sommar här.... Ur led är tiden :x
#1518473
@fjohan82, Ja några mil är ju sällan fel men det löser vi väl oftast i Sydsverige ändå :) Bytte 22/11 förra året och hamnade i ett mycket otrevligt snöoväder 30/11 viewtopic.php?f=36&t=24538&p=1476669#p1476669 så tänker att jag byter inom två veckor. Ska bli 13+ på dagarna här nästa vecka. fast då tar man iof hojen mest och kan lika gärna byta däcken ändå när man tänker efter

Alltid svårt att fånga hur blank bilen blir men nu är lacka j-a ren i alla fall :) Går över med concept vista imorgon kväll på delarna som är i svart plast

.
IMG_4224.jpg
IMG_4224.jpg (1.96 MiB) Visad 899 gånger
av kievY
#1519028
fjohan82 skrev:Ska lämna iväg bilen imorgon, så idag blev det äntligen en välbehövlig tvätt :-)
Såg dessutom idag i jobbets nyrenoverade garage att man har installerat laddare på alla platser. Laddning ingår tydligen i priset, inte dumt för de som åker "sladd-bil".
.
20221027_172708_copy_2016x1512.jpg
Hur är det med backljusen, har du kopplat de själv och är du nöjd? Har du original backlampor eller har du bytt ut de med? Har bytt ut till LED backljus som lyser bra, men ibland vill man ha lite mer ljus om man har tonade rutor och det är mörkt och regnigt.
#1519035
kievY skrev: lör 12 nov 2022, 09:23
fjohan82 skrev:Ska lämna iväg bilen imorgon, så idag blev det äntligen en välbehövlig tvätt :-)
Såg dessutom idag i jobbets nyrenoverade garage att man har installerat laddare på alla platser. Laddning ingår tydligen i priset, inte dumt för de som åker "sladd-bil".
.
20221027_172708_copy_2016x1512.jpg
Hur är det med backljusen, har du kopplat de själv och är du nöjd? Har du original backlampor eller har du bytt ut de med? Har bytt ut till LED backljus som lyser bra, men ibland vill man ha lite mer ljus om man har tonade rutor och det är mörkt och regnigt.
Jag fick hjälp av en släkting som kan sånt, minns dock inte exakt hur han kopplade in dem.
I de vanliga backljusen sitter LED från Vparts som egentligen är fullt tillräckligt för de flesta...: https://vparts.se/se/volvo-v60/v60-10-1 ... 10616.html
När han kopplade och drog sladdarna monterades en annan typ av extra backljus, de drog dock in fukt över en vintersäsong och tappade sin funktion. Nu sitter dessa monterade, en brukar få lite imma på insidan men de lyser annars riktigt bra: https://led24.se/produkt/led-arbetsbelysning-40w/
Det finns såklart många andra lampor och andra priser, men har man väl dragit fram kablaget så är det inte så svårt att byta lampor efter tycke och smak. Det som är monterat nu är jag absolut nöjd med.
Dyrare håller säkert bättre över tid, vad vet jag... :-)
av kievY
#1519039
@fjohan82, Jag har Vparts lampor i min, men ibland tänkte jag man vill ha lite mer ljus. Hur är de fästa? Borrat hål i plasten och skruvat? Nöjd med ljuset i de annars?
#1519040
kievY skrev: lör 12 nov 2022, 11:08 @fjohan82, Jag har Vparts lampor i min, men ibland tänkte jag man vill ha lite mer ljus. Hur är de fästa? Borrat hål i plasten och skruvat? Nöjd med ljuset i de annars?
Okej. Jag vill minnas att de sitter med något litet vinkeljärn, det var svårt att vrida dem rätt om man enbart skruvade rakt i plasten. Jag ville ha de lite längre in, men inte så långt in så de sitter gömda under bilen. Svårt att beskriva...
De sitter dock fast, de har inte ramlat av än efter alla mil på vägar som han där uppe glömde. :-)
Nu backar man ju ofta inte så många mil/år, men jag är absolut nöjd.
  • 1
  • 1698
  • 1699
  • 1700
  • 1701
  • 1702
  • 1865
V90 miltal

Om du tycker möjlighet ha en maskinskadef&oum[…]

Baklucka V60

Bakluckan är svår att stänga, f&ar[…]

XC70 magnetkoppling

Konstaterat att det är själva magnetspol[…]

En VVT-enhet kostar väl runt 4k och resten &a[…]