Moderator: Moderatorer

Börjat städa ur bilen så smått och tog idag fram dammsugaren. Jag är nu lycklig ägare till tre stycken tumstockar. :-/

Funderar dock på hur jag ska rengöra mugghållaren samt mellan panelen och skinnet i nederkant på växelspaken, är det pensel och multirengöring?
Vidare får jag åka och ta högtryckstvätten på plastmattan i bagaget. Läckt ut lite allt möjligt som avfettning och spolarvätska på den...

Tankade även över 50 liter diesel. Börjar bli redo för en resa till vårt östra grannland via huvudstaden.
Jernhand skrev: lör 16 jul 2022, 16:13

Funderar dock på hur jag ska rengöra mugghållaren samt mellan panelen och skinnet i nederkant på växelspaken, är det pensel och multirengöring?
Precis och mikrofiberduk för att torka av så blir det rent 👍👍
Gjort en rekond av bilen, passar bra när man är hos släkt som har ett stort garage. :-)
Dessutom är det aldrig fel att åka i en nyfixad bil när man ska köra riktigt långt utomlands de 3 sista semesterveckorna.
Hemvägen från Aten blir inte samma som ner, istället kommer bilen att styras via Skopje-Belgrad-Villach-Berlin-Puttgarden-Köpenhamn-Helsingör. Allt för att få lite omväxling. :-)

Nåväl, här är några saker som gjordes:
Tvätt (igår, med alla steg/medel).
Polering med Sonax EX 04-06 och mjuk trissa för att få upp lite glans.
Polering av strålkastarna (är ju plast, inte glas) med mediumtrissa och Sonax Headlight Polish.
Gyeon Q² Tire på däcken
ULTI Ceramic Sealant på lacken
Concept Vista på alla utvändiga svarta detaljer
King Carthur APC + Odor Killer på alla invändiga detaljer i bilen
CAR5 Glass Cleaner på alla rutor

Tvättat textilmattorna och de "fasta" mattorna i bilen med Bissell SpotClean Pro.

Edit: Lagat stenskott också :-)
fjohan82 skrev:Gjort en rekond av bilen, passar bra när man är hos släkt som har ett stort garage. :-)
Dessutom är det aldrig fel att åka i en nyfixad bil när man ska köra riktigt långt utomlands de 3 sista semesterveckorna.
Hemvägen från Aten blir inte samma som ner, istället kommer bilen att styras via Skopje-Belgrad-Villach-Berlin-Puttgarden-Köpenhamn-Helsingör. Allt för att få lite omväxling. :-)

Polering av strålkastarna (är ju plast, inte glas) med mediumtrissa och Sonax Headlight Polish.
Gyeon Q² Tire på däcken

Tvättat textilmattorna och de "fasta" mattorna i bilen med Bissell SpotClean Pro.

Duktig gosse! Bilen kommer säkert att tacka dig med en helt problemfri semester!

EDIT: var det någon som sa att: "Inga bilder, då har det inte hänt..." :-D
Men jag tror dig. :-)
EbbevonVolvo skrev: lör 16 jul 2022, 21:20
fjohan82 skrev:Gjort en rekond av bilen, passar bra när man är hos släkt som har ett stort garage. :-)

Gyeon Q² Tire på däcken

Duktig gosse! Bilen kommer säkert att tacka dig med en helt problemfri semester!

EDIT: var det någon som sa att: "Inga bilder, då har det inte hänt..." :-D
Men jag tror dig. :-)
Tack, vi får hoppas på det :-)
Får fixa bild imorgon, nu står den på tork i garaget. 8-)
Körde ut bilen idag, så fukten i mattorna får torka av värmen som blir i kupén.
Hittills har det landat tre fågelskitar på lacken, som vanligt när man har fixat och grejat :bored:
Har dock med mig en liten flaska Tershine Apex i bilen sedan tidigare för att ta bort detta med på ett skonsamt sätt. :-)
20220717_145700_copy_2016x1512.jpg
20220717_145700_copy_2016x1512.jpg (835.92 KiB) Visad 945 gånger
20220717_145643_copy_2016x1512.jpg
20220717_145643_copy_2016x1512.jpg (1.05 MiB) Visad 945 gånger
Åkte till en utomhustvätt och gjorde rent bagerumsmattan så gått det går. Först alkalisk avfettning och diskborste.
Sen högtryck. Sen hittade jag äntligen ett användningsområde för borsten i dessa bås. :-) :party:
Landat hemma igen efter en vända till Tornio med xc60 d4 awd -16.

Kort summering: trevlig bil på långfärd. Väldigt tyst.
Drivlina från medeltiden, den förtjänade definitivt nåt bättre från fabrik.
Snitt över 265 mil körda var 0,83.

Betydligt mkt mindre trafik än förra året, märks att folk försökt fly landet under semestern. (Eller så hade jag bara tur)

Nu ska det saneras invändigt, hittade en tom oöppnad sprite zero på golvet bak, så får nog ta fram våttvätten också
fjohan82 skrev: sön 17 jul 2022, 15:09 Körde ut bilen idag, så fukten i mattorna får torka av värmen som blir i kupén.
Hittills har det landat tre fågelskitar på lacken, som vanligt när man har fixat och grejat :bored:
Har dock med mig en liten flaska Tershine Apex i bilen sedan tidigare för att ta bort detta med på ett skonsamt sätt. :-)

Förstår absolut användningsområdet för Apex, tycker dock att alkalisk avfettning löser upp lättare/bättre. Ja, o sedan lyfta av/upp skiten, som vanligt..
Bara en åsikt ;-)
Editdriver skrev: mån 18 jul 2022, 19:12
fjohan82 skrev: sön 17 jul 2022, 15:09 Körde ut bilen idag, så fukten i mattorna får torka av värmen som blir i kupén.

Förstår absolut användningsområdet för Apex, tycker dock att alkalisk avfettning löser upp lättare/bättre. Ja, o sedan lyfta av/upp skiten, som vanligt..
Bara en åsikt ;-)
Absolut är alkalisk att föredra, men är man på resande fot är det kanske inte så lätt att spola av alkalien vilket jag föredrar att göra. :-)
  • 1
  • 1668
  • 1669
  • 1670
  • 1671
  • 1672
  • 1912

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]