Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Ah smart! Hoppades dock på en placering i mitten av rutan, men kanske bara jag som envisas med att ha gpsen där. :D jag har annars tips på hur du kan dela 12volten från uttaget utan klippning, lödning etc = går enkelt att återställa till originalskick om man skulle behöva.
Ja tänkte ha den där nu då den är lättare att nå samt inte är lika mycket i vägen när man kör och inte vill se den för tillfället samt att hållaren är minst i vägen där när gps:en inte används, vilket den oftast inte gör. :)

Tips mottages, filurar på om man bara ska klippa av kablarna och skarva/trycka in de i de befintliga kabelskorna.
Grillchips, har du sett hur jag löst sladdtrasslet? (Eller gömt undan alltså)

Har ju dragit en förlängning från bakre uttagen då jag tycker det främre 12v är väldigt iögonfallande och i vägen. (På min måste man ju ha "luckan" öppen för att ha nått där. Förlägningen jag dragit är en 12v-hub med 4 uttag. Den har jag lagt i utrymmet bakom stereon/panelen. Sen går alla kablar dit. Det är inte snyggt där bakom, men det ser man inte om man inte kollar så noga. :)

Kabeln från bakre uttaget går att gömma rätt bra på sidan av mittkonsollen.

Sen har jag GPSen i Brodit-uttag som sitter framför utblåsen och inte uppe vid rutan. Så sladden från den behöver inte gå speciellt långt.. bara direkt ner bakom panelen.
joel80 skrev:Grillchips, har du sett hur jag löst sladdtrasslet? (Eller gömt undan alltså)
Hittade din "kabelgömma", sista bilden :) Ja du har ju rätt många extra kablar jämfört med de flesta av oss. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30

Inget för mig dock då jag har solglasögonen där (och i solglasögonhållaren i taket förvarar jag ju pennor) hehe
Micce1980: Jag gjorde såhär, vilket innebär att inga originalkablar behöver klippas utan de är bara att plugga i. Nu vill jag minnas att jag satte de nya stiften lite fel på sladdarna, hanarna ska vara på samma och honorna på samma, inte en av varje på vardera. Så det fick jag åtgärda på plats. :lol: Men som sagt, vill jag ta bort mina extrakopplingar så är det bara att dra loss dessa röda kablar från 12V-sockeln och plugga dit originalsladden igen. Även om gemene man inte är där och rotar (säg nästa ägare) så känns det iallafall för mig bättre att ha det sådär än att ha klippt runt bland originalsladdar.
Bild
Och, på tal om vad tråden handlar om:

Lite taskig mobilbild som ljusades upp hastigt i Photoshop, hennes prefacelift-tvilling!
Bild

I övrigt så lyckades jag (eller snarare random besökare) övertyga frugan om att INTE parkera bilen utanför huset här. Parkering utmed "gatan" och trots stora luckor så bevisar många här att de inte kan manövrera en bil för fem öre. Vi hade balkongen öppen då lillgrabben sprang in och ut i solskenet, plötsligt hörs ett högt ljud och jag förstår på en gång vad som skett dvs två bilar har bytt lite färg med varann. Sticker ut huvudet och ser en S40 (förra generationen) som försöker ta sig in i en ficka precis nedanför, gott om marginal då det är minst en meter fritt både fram och bak. Frugan står bakom ryggen på mig och kikar också på hur personen i fråga åker fram och tillbaka, fram och tillbaka, kärringstopp, kärringstopp, få hjälp av passageraren, byta förare. Föraren lyckades tillslut på sätt och vis, bara det att han stod 1 1/2m från trottoarkanten. Så det var bara att börja om. En god kvart spenderar de med att ta sig in i luckan, jag tror bannemej att jag lyckades bättre på mitt första försök överhuvudtaget med att fickparkera.

Javisst, det var en tjej som körde (likväl hon som backade in i Chryslern bakom) men hennes kille var nästan ännu värre trots att han undvek lackbyte. Killen sneglade lite hastigt på Chryslern när han väl var inne i fickan och de gick sen iväg. Några andra grannar hade också sett vad som skett och kontaktade ägaren till Chryslern som vi sen stötte på, gick ner för att kika på skadan som innebar en ordentligt böjd regplåt, trasig grill och en rejäl buckla i fronten.
Ägaren tog lite bilder, vi utbytte nummer och sedan skiljdes vi åt.

Efteråt frågade jag frugan om hon nu förstod varför jag INTE ställer mig här what so ever och hon nickade instämmande.
(Notera att det under denna tid var en liten Polo som skulle in i en ficka som skulle passa en kombi, även denna person hade horribla problem med att ta sig in trots utrymmet, denne slapp dock samtal från försäkringsbolag.)

Så, sorry för wall of text men det kändes ändå lite relevant till tråden, förebyggande syfte för pärlan! ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Faan vad jag skulle uppskatta grannar som er om det var jag som var ägare till chryslern!
Användarvisningsbild
av Brainy
grillchips skrev:Ah smart! Hoppades dock på en placering i mitten av rutan, men kanske bara jag som envisas med att ha gpsen där. :D jag har annars tips på hur du kan dela 12volten från uttaget utan klippning, lödning etc = går enkelt att återställa till originalskick om man skulle behöva.
Bild

sätt den i fläktgallret så får du centrerad placering men kan enkelt få ner sladden bakom stereokonsollen.

På bilden är sladden för gps'n ikopplad men ändå väldigt dold. Telefonhållaren var där nymonterad, sladden till den går snyggare nu även om jag inte är helt nöjd.
Joel: Kändes än mer viktigt att hjälpa till då personerna som orsakat skadan gjorde en mer eller mindre hit-n-run (även fast bilen fortfarande står kvar). Hoppas på lite karmapoäng, om man, peppar peppar, skulle råka ut för liknande i framtiden.

Fokuserad: Vad är allt det där för?! :D

Brainy: Åh, tjusigt! Slickar alltså GPS-kabeln kanten av vattenfallet (om det nu kallas så även på V70) och sedan bakom panelen?

On topic:
Var förbi Infosite idag, vi bytte däck på en gång istället för att fortsätta felsöka det gamla gummit, tada.wav, det håller tätt! 775kr för gummit, arbetet/felsökning m.m bjöd de på mot att jag ska låta de använda bilen som demo-bil till ett gäng nya fälgmodeller som kommer in i Juni. Inte mig emot, win-win och alltid kul att se olika snurror på sin kärra (så man kan sura ännu mer över att man skulle valt andra...) :D
Användarvisningsbild
av P210
Bytte en P-sensor på V50:n så jag fick igång parkeringshjälpen igen, och voila! redan där har Kina-DIC:en tjänat ihop sig! VIDA talade om det luddiga meddelandet i displayen att "Parkeringsystem service erfodras" betydde att exakt att sensor nr 4 som var kass (signal saknas/för låg), så det var bara att skicka efter en i rätt färg från Bildelsbasen för 275:-
Bild
Tog inte ens 45min att riva skalet och byta, passade på att skriva en snabbguide;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=106218
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 1912

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]