Rage skrev:Surt Brainy, vet du vad som kan vara orsaken?
Det var riktigt konstigt, skulle växla ner och då kändes pedalen konstig, kopplingsvägen var mycket kortare än normalt. Skulle växla ner ytterligare en gång och då stannade pedalen i golvet. Lyfte upp den med tåspetsen men då åkte den bara ner igen och jag kunde inte lägga i någon växel.
Fick stopp på det bästa stället jag kunde se (vid brobygget) men det var fortfarande riktigt dåligt. Med motorn avstängd så lyckades jag få i trean och med lagomt med gas och startmotorn till hjälp på rull på bilen och sen köra en bit in på vägarbetsområdet där jag stod "säkert".
Eftersom jag inte hade koll på om kopplingen slirade så ville jag inte köra för långt så heller.
Medan jag stod och väntade på bärgaren som verkade dröja så ringde jag Eccy och frågade om tips och han frågade om nivån i behållaren, vilken var ok. Sen sa han till mig att testa lyfta pedalen vilket jag ju redan gjort men i brist på annat så kunde jag väl testa igen. Märkte då att den inte föll ner lika långt igen och att jag kunde "pumpa" upp tryck i den tills den var normal igen.
Då webmaster har en garageplats bara några km därifrån så ringde jag och frågade honom om jag fick låna den och provade sedan att köra dit. Då fungerade kopplingen som den skulle.
Sent igår kväll / natt när det inte var så mycket trafik lyckades jag sedan återigen ta mig ut på E4 och få i 6an och köra hemåt så nu står bilen i garaget och väntar på att verkstaden ska öppna, för som det är nu så törs jag inte använda den.
Nu växlade jag inte så många ggr på vägen hem utan först när jag svängde av gävle bro så växlade jag ner på trean och sen höll jag mig på trean hela vägen hem men kopplingen verkar fungera som den ska igen, även om jag inbillar mig att den känns "lätt".
Gissar på slav eller huvudcylindern där väl huvudcylindern är det som ligger närmast till hands då det i alla fall inte är något synligt läckage under bilen.
Någon som har något annat tips? :)