Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Tog en sväng till Jkpg Bildemo igår. Allt jag ville ha fanns såklart inte men det väsentliga fanns såsom ny dyna + klädsel till passagerarsätet och ny klädsel till förarsätet.
Fick även med mig 3 av 4 nedre dörrlister som matchar R-designpaketet, jävligt surt att inte hitta den siste men det fanns verkligen inga fler. Får försöka hitta den hemma i Sthlm.
OCH! Taklister så jag kan plocka bort railsen, äntligen!

Det stod en fräsch V50 på skroten med ett i princip nytt gaspedalsgummi på som även hade ett snyggt avgassystem, dock fick vi inte med oss det då vi saknade både domkraft och såg i någon form. Så antingen får det bli en ny tur senare i sommar eller så får jag ta en titt på Karstorps bildemo som ligger lite närmre hemma.

Dags att beställa färg och måla lister till dörrar och tak!
Är det på deras självplock du härjar då?
Jajjemän, självplocken. Hade de haft öppet idag så hade jag åkt ner och hämtat avgaset med rätt verktyg men de har stängt hela påsken så jag hinner åka hem till sthlm igen tyvärr.
Jag polerade upp dom gamla trötta lyktglaset på xc90.
Eftersom dom flesta får som fina sprickningar som gör dom grumliga.
Har en vän som har inskaffat sig en maskin till jobbet som är till för att polera glas.

Sjukt nöjd med resultatet, då dom vart som nya och gav bilen en ordentlig facelift.
Tittar man noga so kan man ändå se vissa sprickningar i glaset efter, men det är endast i vissa vinklar och inget som man störs av.

Började med att torrslipa med 400 papper tills jag fick upp en ruggad yta.
Fortsatte sen med 600 papper och slipa, viktigt var då att få bort dom blanka strecken som kommer upp, blir att man få använda 400 papper igen för att rugga upp det.
När glaset är helt slipat och har fått en jämn grumlig yta så övergick jag till att våtslipa.
Första våtslipningen kördes med ett 1000 papper, rikligt med vatten hela tiden på glaset.
Därefter avslutade jag det med 3000 papper och våtslipade med.
Nu är glaset relativt matt men slät och jämn. Sprickningarna är borta.
Nu bytte jag till en polersvamp, hade på två olika polermedel, den första var vanligt polish, kör två gng med detta medel.
Sista polishen kördes med en extra fin poleringsmedel, lika så där körde jag två gng bara för att få upp glansen....
Allt som allt tog det mig lite över en timma för båda glasen...

Kan starkt rekommendera att göra det
Bilagor
image.jpg
Polerade lyktglas, före och efter
image.jpg (158.46 KiB) Visad 4729 gånger
grillchips skrev: OCH! Taklister så jag kan plocka bort railsen, äntligen!
Ahh, turgubbe! Det glömde jag kolla efter när jag var där sist, och kom iväg för sent i går så blev inget.
Hur fick du loss dem förresten? Bra att veta om man skulle springa på ett par nästa gång.

Du vet var du ska göra av dina rails sedan när du fått på listerna. :wink:
Volvo264GLE skrev:
Hygglo skrev:Någon som vet var man kan köpa plast panelerna som sitter på dörrarna samt insynsskyddet under kofångaren bak till 240?
På Volvo butiken klia han sig i huvet och mumlade om att det var utgånget.. :/
En Volvofantast berättade för mig för någon månad sedan att han var lite ledsen.. Plastpanelerna på dörrarna hade utgått :cry: Så Volvohandlaren har nog rätt :wink:

Annars kan man väl ta en tur till skroten..
Kolla med en auktoriserad volvohandlare att det kan finnas delar på "classic parts"bör finnas delar där....
Tvättat, avfettat, spolat av, svampa hela bilen, Tvättat mattorna, och dammsugit hela bilen samt putsat invändigt,

Sen kör man 10 Meter, så är bilfan lika skitig ändå!! Trots stänkskydd runtom.. :cry:
Fokuserad skrev: Ahh, turgubbe! Det glömde jag kolla efter när jag var där sist, och kom iväg för sent i går så blev inget.
Hur fick du loss dem förresten? Bra att veta om man skulle springa på ett par nästa gång.

Du vet var du ska göra av dina rails sedan när du fått på listerna. :wink:
Haha! Railsen behåller jag nog, känns som att det kan vara ett hyfsat andrahandsvärde på att ha kvar dom även fast de inte kommer vara monterade. Tyvärr. ;)
Jag hade ett jädra flyt, hade för ett tag sen sett att de hade inne EN med taklister och jag letade som en tok efter just den kärran nu. Hittade den tillslut, såg att listerna var avtagna och svor. När jag var påväg att gå vidare så kikade jag hastigt in i bilen och där låg dom, demonterade och klara! Så jag nallade clipsen som satt kvar på taket och tog listerna. :) Verkar räcka med ett fiskben för att lossa på allt, och torx för railsen förstås.
Kanats skrev:Jag polerade upp dom gamla trötta lyktglaset på xc90.
Eftersom dom flesta får som fina sprickningar som gör dom grumliga.
Har en vän som har inskaffat sig en maskin till jobbet som är till för att polera glas.

Sjukt nöjd med resultatet, då dom vart som nya och gav bilen en ordentlig facelift.
Tittar man noga so kan man ändå se vissa sprickningar i glaset efter, men det är endast i vissa vinklar och inget som man störs av.

Började med att torrslipa med 400 papper tills jag fick upp en ruggad yta.
Fortsatte sen med 600 papper och slipa, viktigt var då att få bort dom blanka strecken som kommer upp, blir att man få använda 400 papper igen för att rugga upp det.
När glaset är helt slipat och har fått en jämn grumlig yta så övergick jag till att våtslipa.
Första våtslipningen kördes med ett 1000 papper, rikligt med vatten hela tiden på glaset.
Därefter avslutade jag det med 3000 papper och våtslipade med.
Nu är glaset relativt matt men slät och jämn. Sprickningarna är borta.
Nu bytte jag till en polersvamp, hade på två olika polermedel, den första var vanligt polish, kör två gng med detta medel.

Sista polishen kördes med en extra fin poleringsmedel, lika så där körde jag två gng bara för att få upp glansen....
Allt som allt tog det mig lite över en timma för båda glasen...

Kan starkt rekommendera att göra det

Snyggt!!! Behöver gå över mina lyktor igen, :( Finns ett bra medel att köpa. Turtle Headlight Lens Restorer Kit.

http://www.seab.se/produkter/turtle-wax ... urtle-hea/
Senast redigerad av 2 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 1912

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]