Moderator: Moderatorer

Jallemet skrev: tis 09 jul 2019, 15:27 Satt på ferodo bromsbelägg bak på V50, började igår men det tog stop eftersom kolvarna skulle skruvas (hade ingen aaaaaning) och hade bara hillbilly-verktyg hemma så jag köpte ett kit på Biltema igår kväll och gjorde färdigt idag.
Tjena Jallemet!
Äger en V50 2,4 från 2004. Har samma att man måste skruva och trycka samtidigt bak. Körde med tving plus tång senaste gången.. Vilket kit köpte du?

Denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016991

Till er andra kan jag berättat att jag har tagit bort schims till AC kopplingen. Sista gången det går...sen blir det att byta. Mellanrum mellan remskiva och kopplingen gick från 0,8 millimeter till strax över 0,3 millimeter. Så nu är det kallt och gott i bilen igen.

Gjorde enligt denna video fast med hemsnickrat verktyg.

Bytte även karosseriskruvar runt hjulhuset höger fram. Blir resten så småningom.
Använde detta kit till V50:n.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000019926
SBergdahl skrev: tis 09 jul 2019, 11:08 Höll sig skivorna bara raka i tre månader? Det var illa. Har jag iofs också varit med om men bara med "finskivor" från Zimmermann lustigt nog..

En uppsättning skivor och belägg runt om väger ca 50 kg till min bil. Stackars tobaksbutiken som är ombud åt UPS ringde och hade panik senast.. när jag kom dit låg paketet på golvet precis innanför ytterdörren :-D
Ja nästan tre månader. Hade liknande vibbar på C30n för många år sedan som kom när bilen va ett år tror jag.

Hahaha det är inga biffar precis som lämnar ut paket. Tjejen bakom disken körde paketet på en vagn. 50 kg det kan jag förstå är lite tungt :-D
Inte idag, men igår blev det storstädning både in och utvändigt inför sommarens andra långresa som börjar idag. Denna gång bär det av till Nice.
uniformerad skrev: ons 10 jul 2019, 06:03 Inte idag, men igår blev det storstädning både in och utvändigt inför sommarens andra långresa som börjar idag. Denna gång bär det av till Nice.
Det låter nice! Sorry, var tvungen... ;-)

Vad har jag gjort? Inget mer än att köra till kontoret i city...
Igår dock fick jag hem en form av förvaringsficka man sätter bakom baksätet, ska monteras innan fredag då semester tar vid.
Praktiskt att inte ha alla lite mindre prylar under allt bagage, dessutom kan man ha lite PET-flaskor i den också. Perfekt om det blir fullt i 12V-kylväskan.
UnleashFusion skrev:
Walkmann skrev: tis 09 jul 2019, 20:14 Stänkskydd monterade, borttagning av emblem, tonade backljus samt tvätt :-D
7C0BE1C6-E56B-4356-B18B-D4E2222E9E2C.jpeg
ohlala, nu saknas det bara att foliera utblåsen, listerna och takrailsen och grillen svarta, för att slippa se chromet. ;)

Här saknar jag erfarenhet, men första tanken är att folie på utblåsen måste smälta? De blir ju hur varma som helst, må vara att de är ”sargar” men varmt blir det ändå. Kanske funkar innanför 50-skyltarna?

TommyP86 skrev:
Här saknar jag erfarenhet, men första tanken är att folie på utblåsen måste smälta? De blir ju hur varma som helst, må vara att de är ”sargar” men varmt blir det ändå. Kanske funkar innanför 50-skyltarna?
Jag var orolig för det med men efter att ha talat med en V90-ägare i Tyskland som haft sina folierade i drygt 4000 mil utan problem så testade jag också. Har nu lagt kanske 300 mil sedan folieringen och inte en tillstymmelse av problem (peppar peppar).
grillchips skrev: ons 10 jul 2019, 08:47
TommyP86 skrev:
Jag var orolig för det med men efter att ha talat med en V90-ägare i Tyskland som haft sina folierade i drygt 4000 mil utan problem så testade jag också. Har nu lagt kanske 300 mil sedan folieringen och inte en tillstymmelse av problem (peppar peppar).
Låter lovande..tog du av sargarna när du folierade? Mycket meck?
  • 1
  • 1156
  • 1157
  • 1158
  • 1159
  • 1160
  • 1912

Så spännande!! Räknar med att d bl[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Stort tack för ditt svar!

..kuddarna hjälpramen.. Du har väl […]

Tänk om de kunde gjort skärmen stör[…]