Moderator: Moderatorer

#1309075
@Briander, vågar man tolka det som relativt stora paket? ;)
#1309088
Service i måndags på Bilia, idag besiktning... Båda halvljuset var för lågt ställda :bored:

Och bromsbeläggen Bilia ville byta förra våren vid service har nu 4mm kvar :-/
#1309101
Micce1980 skrev:Och bromsbeläggen Bilia ville byta förra våren vid service har nu 4mm kvar
Alla är sig själv närmast, dom har ju ingen aning hur du kör. 4 mm kan försvinna fort så dom måste kunna garantera att dom klarar sig till nästa service, dom vet ju inte när den blir.
Själv byter jag alltid vid hälften ungefär. Ju längre man kör desto med "blottad kovlvyta" som kommer i kontakt med "verkligheten" och damaskerna tar mer stryk ju längre ut kolven är. Framför allt på äldre bilar. Dessutom kostar ett byte inte så förskräckligt mycket, jämfört med vad det kostar om man inte byter och kör så länge så det kärvar med en massa extra arbete som följd. För mig (och även på frugans Passst) håller dom då 5-6 år med den körning vi har. Nya klossar har mellan 10 och 12 mm, kanske lite mer ändå. Vid 4 mm så ska dom definitivt bytas, och jag vet ju inte hur mycket det var kvar vid förra servicen.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
#1309103
lennarte skrev: ons 03 apr 2019, 17:58
Micce1980 skrev:Och bromsbeläggen Bilia ville byta förra våren vid service har nu 4mm kvar
Alla är sig själv närmast, dom har ju ingen aning hur du kör. 4 mm kan försvinna fort så dom måste kunna garantera att dom klarar sig till nästa service, dom vet ju inte när den blir.
Själv byter jag alltid vid hälften ungefär. Ju längre man kör desto med "blotta kovlvyta" som kommer i kontakt med "verkligheten" och damaskerna tar mer stryk ju längre ut kolven är. Framför allt på äldre bilar. Dessutom kostar ett byte så förskräckligt mycket, jämfört med vad det kostar om man inte byter och kör så länge så det kärvar med en massa extra arbete som följd. För mig (och även på frugans Passst) håller dom då 5-6 år med den körning vi har. Nya klossar har mellan 10 och 12 mm, kanske lite mer ändå. Vid 4 mm så ska dom definitivt bytas, och jag vet ju inte hur mycket det var kvar vid förra servicen.
Eftersom damasken sitter i ett spår i kolven är det väl exakt lika mycket exponerad kolv oavsett? Däremot om det kommit in skit innanför damasken så kommer den åt mer av kolven med slitna belägg.
#1309107
SBergdahl skrev:Eftersom damasken sitter i ett spår i kolven är det väl exakt lika mycket exponerad kolv oavsett? Däremot om det kommit in skit innanför damasken så kommer den åt mer av kolven med slitna belägg.
Kolven rör ju sig sakta ut hela tiden och det är avståndet mellan tätningen och insidan på damasken som jag menar. Det blir ju en större yta ju mer klossarna slits. Sedan är det ju mer damask som exponeras också givetvis. Med nya klossar är ju damasken helt hoptryckt, i alla fall med hyfsat nya skivor
#1309124
lennarte skrev:
Micce1980 skrev:Och bromsbeläggen Bilia ville byta förra våren vid service har nu 4mm kvar
Alla är sig själv närmast, dom har ju ingen aning hur du kör. 4 mm kan försvinna fort så dom måste kunna garantera att dom klarar sig till nästa service, dom vet ju inte när den blir.
Själv byter jag alltid vid hälften ungefär. Ju längre man kör desto med "blottad kovlvyta" som kommer i kontakt med "verkligheten" och damaskerna tar mer stryk ju längre ut kolven är. Framför allt på äldre bilar. Dessutom kostar ett byte inte så förskräckligt mycket, jämfört med vad det kostar om man inte byter och kör så länge så det kärvar med en massa extra arbete som följd. För mig (och även på frugans Passst) håller dom då 5-6 år med den körning vi har. Nya klossar har mellan 10 och 12 mm, kanske lite mer ändå. Vid 4 mm så ska dom definitivt bytas, och jag vet ju inte hur mycket det var kvar vid förra servicen.
Det var ju snällt att de tänker på min bilekonomi ;-) Bilen har rullat ca 1500 mil sedan förra servicen i alla fall. Men byta ska jag göra snart, för första gången själv sedan länge. Det är förhållandevis lätt och det är rätt många kronor jag nu kan lägga på annat skojsigt :-D Passar även på att ta nya skivor bak med.

Nu har jag själv justerat upp ljusbilden, vet inte om jag vågar lita på att de skruvar upp den till näääästan max men det är ju enklare att göra det själv ändå än att åka förbi dem :-D
#1309127
Ljusbilden har jag justerat upp flera gånger. Inga mötande bilister blinkar och hos bilprovningen låg ljusbilden på precis max. Jag hatar när lamporna står i backen.
Har man krockat med vilda djur någon gång då vill man ha bra halvljus.
#1309165
Ang. för lågt ställda ljus så har jag jobbat med mekar som medvetet ställt lågt med "säkerhetsavstånd" för att kunden inte ska få en tvåa på besiktningen när det gäller xenon-ljus. Men jag förstår att det blir störigt när man inte vill ha det så, jag ställer själv så slipper problemet som tur är.
  • 1
  • 1099
  • 1100
  • 1101
  • 1102
  • 1103
  • 1912

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]