Moderator: Moderatorer

#1308509
Bytt till nya torkarblad, som brukligt i samband med däckskifte.
Har även bytt plats på lite gummi: Ymir fick vinterdäcken och Titania fick sommardäcken, sen har jag sålt Titania-uppsättningen. Fina fälgar, men de är för tidsödande vintertid.
5-ekrade Ymir är lättare att hålla efter, så jag är nöjd.
Användarvisningsbild
av Centa
#1308515
Bytt till sommardäck, tvättat och dammsugit hela bilen invändigt. Lite vårstädning alltså :-) Han inte putsa fönstren men det kan jag ta på tisdag :P Känner mig väldig nöjd med tvätten av bilen, den skiner riktigt fint.
#1308519
Fått tummen ur och polerat sommarhjulen, ska bara få nästa tumme ur och montera dom :P Inte ens nästan perfekt, men påstår inte att jag är bra på att polera heller ;p Första gången jag ens försöker polera fälgar :-)
fälg före.png
Före polering
fälg före.png (732.29 KiB) Visad 1068 gånger
fälg efter.png
Efter polering
fälg efter.png (804.58 KiB) Visad 1068 gånger
#1308521
Perra83 skrev:Jag och svågern tog hans bil för att åka och köpa lite virke på förmiddagen. Kopplade på kärran och skulle köra iväg. Laddningsfel kontakta verkstad eller nått kom upp i instrumentet och ett rött batteri lös. Ähh tänkte vi och körde fem minuter till brädgården det är säkert kärran som spökar. Kopplade isär elkontakten till kärran men felet kom tillbaka. Köpte virke och körde hem. Kopplade på en laddare och kollade lite... Generatorremmen sitter inte på plats. Va fasen den är ju av!!!
Åker till närmaste BDS butik och köper en ny för 250kr. Kör hem och startar Vida för att se dragningen. Hissar upp bilen och lirkar remmen på plats. Startar motorn och felet är borta.
8000mil och remmen går av. Vill minnas att den byts vid typ 9000mil. V60 D5 2014 byggd sent 2013.
IMG_20190330_210224_385.jpeg
IMG_20190330_210224_385.jpeg (72 KiB) Visad 1067 gånger
Bytte kamrem och drivrem igår, kamremsbytet kändes onödigt men det var absolut dags för en ny drivrem.

Rekommenderat intervall är 14kkm för kamrem och det klarade jag med marginal (13,8kkm) så nu vet jag hur det går till. Det tog 4 timmar och var aningens pilligt.
IMG_20190330_210224_385.jpeg
IMG_20190330_210224_385.jpeg (72 KiB) Visad 1067 gånger
#1308561

Perra83 skrev:Jag och svågern tog hans bil för att åka och köpa lite virke på förmiddagen. Kopplade på kärran och skulle köra iväg. Laddningsfel kontakta verkstad eller nått kom upp i instrumentet och ett rött batteri lös. Ähh tänkte vi och körde fem minuter till brädgården det är säkert kärran som spökar. Kopplade isär elkontakten till kärran men felet kom tillbaka. Köpte virke och körde hem. Kopplade på en laddare och kollade lite... Generatorremmen sitter inte på plats. Va fasen den är ju av!!!
Åker till närmaste BDS butik och köper en ny för 250kr. Kör hem och startar Vida för att se dragningen. Hissar upp bilen och lirkar remmen på plats. Startar motorn och felet är borta.
8000mil och remmen går av. Vill minnas att den byts vid typ 9000mil. V60 D5 2014 byggd sent 2013.
20190330_131903.jpg
Multiremmen på vår V60 gick sönder ett par dagar före bokad tid på verkstad för att byta just denna Bild Regnigt ute så blev tjock imma på rutan ganska med en gång eftersom AC la av när remmen brast. VOC och bärgning till verkstad 6 mil bort.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1308584
svergie2 skrev: sön 31 mar 2019, 22:53
Perra83 skrev:Jag och svågern tog hans bil för att åka och köpa lite virke på förmiddagen. Kopplade på kärran och skulle köra iväg. Laddningsfel kontakta verkstad eller nått kom upp i instrumentet och ett rött batteri lös. Ähh tänkte vi och körde fem minuter till brädgården det är säkert kärran som spökar. Kopplade isär elkontakten till kärran men felet kom tillbaka. Köpte virke och körde hem. Kopplade på en laddare och kollade lite... Generatorremmen sitter inte på plats. Va fasen den är ju av!!!
Åker till närmaste BDS butik och köper en ny för 250kr. Kör hem och startar Vida för att se dragningen. Hissar upp bilen och lirkar remmen på plats. Startar motorn och felet är borta.
8000mil och remmen går av. Vill minnas att den byts vid typ 9000mil. V60 D5 2014 byggd sent 2013.
20190330_131903.jpg
Multiremmen på vår V60 gick sönder ett par dagar före bokad tid på verkstad för att byta just denna Bild Regnigt ute så blev tjock imma på rutan ganska med en gång eftersom AC la av när remmen brast. VOC och bärgning till verkstad 6 mil bort.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Nej men va fasen!!!
Då är det inte konstigt att Volvo kostnadsfritt bytte remmarna på sambons gamla C30 -12 och min gamla V60 -13 när dom gnällde lite.
Remmen på min V60 D5 VEA -16 Ser helt annorlunda ut, mer gummiaktig på nå vis.
Aldrig att jag låter kamremmen sitta till 24000mil utan kanske max 12000mil typ om tre år alltså.
  • 1
  • 1097
  • 1098
  • 1099
  • 1100
  • 1101
  • 1912

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]