Moderator: Moderatorer

av 245an
joel80 skrev:Installerat en Smartcam HD. Satt fint bakom backspegeln, Sladden var lång nog till att dra bakom passagerarsolskyddet, gömdes snyggt i gummilisten hela vägen ner till mattan, sen under den och upp till ett par extra 12v-uttag jag fixat bakom mittpanelen fram.

http://www.smartcamdirect.com/smartcam_camera.php
:)
å denna sparar filmer på hur du kört utifall du krockar?
eller vad är meningen?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja precis. Den går igång automatiskt när man vrider igång tändningen.. Spelar in på SD-kort och "loopar" inspelningen. Får plats många timmar på ett kort så man kan gå tillbaka och kolla om man råkat ut för något. Den ska också spara den fil den spelar in om kameran (bilen) utsätts för hög g-kraft. Då skrivskyddar den senaste videofilen så att den inte kan spelar över.

Skulle man råka ut för någon som t.ex gör en galen omkörning, slänger sig in framför en och är tvungen att bromsa för något så att man kör in i baken på den kan det vara svårt att förklara för polisen/försäkringsbolagen då det ju ser ut som om jag inte hållit tillräckligt avstånd. Med videofilmen blir det ganska självklart vem som orsakat olyckan.

Har haft några sånna close calls.

Sen är det lite kul också om man lämnat bilen på service.. man kan se om dom varit ute o nöjeskört. :D
av 245an
joel80 skrev:Ja precis. Den går igång automatiskt när man vrider igång tändningen.. Spelar in på SD-kort och "loopar" inspelningen. Får plats många timmar på ett kort så man kan gå tillbaka och kolla om man råkat ut för något. Den ska också spara den fil den spelar in om kameran (bilen) utsätts för hög g-kraft. Då skrivskyddar den senaste videofilen så att den inte kan spelar över.

Skulle man råka ut för någon som t.ex gör en galen omkörning, slänger sig in framför en och är tvungen att bromsa för något så att man kör in i baken på den kan det vara svårt att förklara för polisen/försäkringsbolagen då det ju ser ut som om jag inte hållit tillräckligt avstånd. Med videofilmen blir det ganska självklart vem som orsakat olyckan.

Har haft några sånna close calls.

Sen är det lite kul också om man lämnat bilen på service.. man kan se om dom varit ute o nöjeskört. :D
haha aha inte jätte dumt ändå om man kör mycket å e rädd om bilen ;)
man skulle satt den lite gömt bara typ i snowcappsen eller i grillen men den e nog förstor för det
Jag kan fota utifrån imorgon så ser du att den inte är så himla tydlig. Man behöver inte ha skärmen nerfälld. Jag har en annan, ännu mindre variant i privatbilen. Fotar den imorrn också.. :)
Hann inte med att fota innan det blev mörkt.. så bilderna är lite gryniga:

Bild
Som du ser så är den inte ivägen. Den är i höjd med backspegeln och stör inte alls.

Bild
Försökte sätta den så högt upp och nära city-safe-klumpen som möjligt.

Sen på vår andra bil har vi en av en lite annorlunda modell.
Bild
Den sitter nästan bakom backspegeln och smälter in ännu bättre än på Volvon. GPSen är betydligt mer "ivägen".

Bild
Även den har en liten display.

Båda spelar in i 1080p om man vill det. Den i vår andrabil ska kunna visa hastighet och koordinater på videofilen men jag har bara fått koordinaten att funka, inte hastigheten. Kanske är lika bra. :)
Blivit lite "inspirerad" av alla ryssar.. (:-)
Tack och lov verkar vi inte ha lika galen trafik här.. men det kan aldrig skada att ha lite dokumentation.
http://www.youtube.com/results?search_t ... ompilation
av 245an
joel80 skrev:Blivit lite "inspirerad" av alla ryssar.. (:-)
Tack och lov verkar vi inte ha lika galen trafik här.. men det kan aldrig skada att ha lite dokumentation.
http://www.youtube.com/results?search_t ... ompilation
haha aa dom kör som idioter har sett ett par av dom filmerna å de smäller GÖTT

idag har ja varit på skroten å hämtat en hög säkringar, bromsljuskontakter letat centrallås å lite små pill ;)
förlängde kablarna till cigutaget så just nu ligger det i de undre handsfaket ska hängas upp på nå sätt sen
varför de flyttas är för att jag kapa till lite så jag fick i 2till knappar
bestälde ett centrallås på fjärr med som åker i snart
å hämtade min husvagn mycket nu ;)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 1912
Trasig Renault Scenic

Jag imponeras också över mängden j[…]