Moderator: Moderatorer

Jefe skrev:
Tvättar gör man väl alltid själv innan service, besiktning och omlackering.
Vem vill ta emot en smutsig bil?
Haha. Jo, tvättar och levererar bilen till verkstaden i en täckt transport då eller? :bored: Eller hur menar du att det ska gå till, i november som det var i mitt fall?

Dessutom, så är det väl ändå deras ansvar att se till att bilen är i ett korrekt skick för att åka in i lackboxen och inte mitt som kund?! Det här har varit ett icke problem på andra skadeverkstäder som jag haft att göra med genom åren.

Men, Bilbolaget har fått göra backjobb och kommer få fortsätta göra det tills dom lämnar ifrån sig en bil i ett skick som man kan förvänta sig. :-) Bland annat så fick dom lackera om höger bakskärm efter att dom hade varit på och polerat utan att tvätta bilen innan. Grattis.
Utfört den månatliga laddningen och körningen av bilen, den startade den här gången också :P :-D

Bild
S80_140HK skrev:
Haha. Jo, tvättar och levererar bilen till verkstaden i en täckt transport då eller? :bored: Eller hur menar du att det ska gå till, i november som det var i mitt fall?

Dessutom, så är det väl ändå deras ansvar att se till att bilen är i ett korrekt skick för att åka in i lackboxen och inte mitt som kund?! Det här har varit ett icke problem på andra skadeverkstäder som jag haft att göra med genom åren.

Men, Bilbolaget har fått göra backjobb och kommer få fortsätta göra det tills dom lämnar ifrån sig en bil i ett skick som man kan förvänta sig. :-) Bland annat så fick dom lackera om höger bakskärm efter att dom hade varit på och polerat utan att tvätta bilen innan. Grattis.
Jag hade min bil inne på lack nyligen och tvättade den noggrant innan jag lämnade in den.
Naturligtvis var det skitväder när jag körde dit den så lite skitig var den när jag lämnade den
men att göra rent en nytvättad bil är nog lättare än att göra rent en bil med flera veckors skit och
asfaltsfläckar på och den var i perfekt skick när jag hämtade den igen.

Och så kommer jag fortsätta att göra med mina bilar.
Jefe skrev: ons 19 feb 2025, 18:58
S80_140HK skrev:

Jag hade min bil inne på lack nyligen och tvättade den noggrant innan jag lämnade in den.
Naturligtvis var det skitväder när jag körde dit den så lite skitig var den när jag lämnade den
men att göra rent en nytvättad bil är nog lättare än att göra rent en bil med flera veckors skit och
asfaltsfläckar på och den var i perfekt skick när jag hämtade den igen.

Och så kommer jag fortsätta att göra med mina bilar.
Jag har drygt 6 mil till skadeverkstaden, så att lämna in en nytvättad bil är en omöjlighet.

Gör så, själv kommer jag fortsätta tycka att det är verkstadens ansvar att se till att ytorna är i det skick som krävs för att utföra det jobb som verkstaden får betalt för. :-) Vilket inte har varit ett problem på 20år, förens nu.
I de fall då jag har behövt besöka en servicetekniker eller lackerare en bit bort har jag tvättat bilen hyfsat nyligen innan avfärd och väl på plats spolat av den på närliggande tvättanläggning i ett par minuter. Svårare behöver det inte vara.
ShogunX skrev: tor 20 feb 2025, 09:17 I de fall då jag har behövt besöka en servicetekniker eller lackerare en bit bort har jag tvättat bilen hyfsat nyligen innan avfärd och väl på plats spolat av den på närliggande tvättanläggning i ett par minuter. Svårare behöver det inte vara.
Absolut, men ibland är det inte möjligt. Som sagt, dom sabbade min bakskärm för att dom inte orkade tvätta av den innan polering och då var inte bilen särskilt smutsig. Från mitt perspektiv hade det varit lättare för dom att svabba av skärmen innan, än att behöva lacka om hela skärmen. :-)
ShogunX skrev:I de fall då jag har behövt besöka en servicetekniker eller lackerare en bit bort har jag tvättat bilen hyfsat nyligen innan avfärd och väl på plats spolat av den på närliggande tvättanläggning i ett par minuter. Svårare behöver det inte vara.
Varför? Är inte rengöring av ytor ett grundläggande steg vid lackering?
Det ska inte kunden behöva göra separat.
Nu åkte tummen ur och min v70n 2.4 -04 fick sig ett välförtjänt lyft efter 31000 mil totalt och Europa runt i somras med familjen.
Bytte länkarmar, styrleder, spindelleder och drivaxlar på båda sidor. Otrolig skillnad nu. Den absolut minst värdefulla, utrustade och kraftfulla Volvo jag ägt och den jag är mest fäst vid.
least skrev: tor 20 feb 2025, 13:12Varför? Är inte rengöring av ytor ett grundläggande steg vid lackering?
Det ska inte kunden behöva göra separat.
Precis, ett grundläggande steg. Däremot uppskattar oftast den som utför arbetet en ren bil att arbeta på.

Mitt inlägg handlade dock inte om varför, utan att det är fullt möjligt att lämna in en tämligen ren bil.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 31
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]