Moderator: Moderatorer

Oj hoppsan, vägmätaren passerade 650000 i måndags. Kanske borde göra lite service? :-D
Bytte visserligen olja i förtid för bara 500 mil sedan men det finns ju annat att pyssla om. En drivaxeltätning har börjat läcka en liten aning olja, kanske borde kolla nivån i växellådan? :-/
Besiktning bokad 7:e oktober (fick reklamutskick med specialpris), får väl torka torrt runt läckan innan så att besiktningen inte klagar :-)
Bytt kamrem (Continental) på pärlan, v70n 2,4. Nästan 32K Mil. Bytte vid 16K senast och då läckte vvt drevet, så det med fick bytas. Nu verkar det torrt.
Blev ett oljebyte också, Lidls extra prima olja..
Bilagor
Kam.jpg
Kam.jpg (2.6 MiB) Visad 455 gånger
Smörjde aldrig upp frambromsarna när sommarhjulen monterades så detta blir istället ett mindre projekt på semestern, för att göra detta har jag idag beställt två glidbultsatser och "monteringsfjädrarna" för beläggen.
Då det inte är någon stress att få hem grejerna beställdes detta från Aeromotors, inklusive frakt från Tallinn betalade jag 168kr.
Billigt märke men jag har testat det förut och för ändamålet fungerar det bra.

Bara glidbultarna kostar 238kr på det blå varuhuset...
Kikade hos Trodo också, där var det i detta fallet bara någon tia dyrare men de skulle inte skicka grejerna förrän på torsdag trots att det fanns i lager. Märkligt...

Kan tyckas överkurs men när man ändå är där och river så tycker åtminstone jag att man ändå kan byta dessa delar.
.
109-1221.jpg
109-1221.jpg (29.2 KiB) Visad 215 gånger
113-1306X.jpg
113-1306X.jpg (33.68 KiB) Visad 215 gånger
least skrev: Idag, 08:16 Varför byta? Det är bara att göra rent de som sitter där, och smörja?
När oket är 25K mil gammalt och bilen rullar 3K/år vill jag ha fräscha grejer.
Vissa tycker att det räcker att rengöra men jag föredrar att byta då det är en minimal kostnad i sammanhanget.
Daniel78 skrev: Idag, 08:40 Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragaren och använder ett 600 sandpapper. Då blir dom so här:

IMG_3939.png
Bra tips om man föredrar att rengöra :-)
Jag plockade bort plastskydden för tröskeln på höger sida för inspektion, vänster ska också bort.

Det ser inte så hemskt ut som jag fruktade. Rost finns men verkar lätt och lokaliserat till områdena runt infästningarna. Jag tror detta kan jag rengöra med roterande stålborste, kanske lite rostkonvertering och måla med 2k grund, sen dränka in tröskeln med Dinitrol så bör det inte rosta igen på direkten.

Bild

Bild

Inte riktigt hundra på vad som hänt här men det är väl bara att låta va ifred.

Bild

Enda rosten hittat på ovansidan:
Bild

Nu behöver jag hitta nya plastnitar för återmonteringen. Nån som har tips för vänster sida? Jag läste man kunde slå in mitten av niten så skulle de lossna, men det funkade inte. Man kunde slå in mitten jo men inget lossade av det.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42

Rengjort och kört några mil idag. Torrt[…]

Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]