Moderator: Moderatorer

#1600847
73k skrev: lör 01 feb 2025, 10:44
fjohan82 skrev: fre 31 jan 2025, 17:00 Lånebilen för dagen var denna XC40 B4 MY25.
Lite kvickare än förra veckans B3?
Ja det tycker jag, den högre effekten i B4 passade bilen bra.
Sen är det ju trevligt att den (B-motor) inte "laggar" på samma sätt som en T och D-motor när man ska iväg, mildhybriden upplever jag som mjukare att köra.
#1600850
fjohan82 skrev: Ja det tycker jag, den högre effekten i B4 passade bilen bra.
Sen är det ju trevligt att den (B-motor) inte "laggar" på samma sätt som en T och D-motor när man ska iväg, mildhybriden upplever jag som mjukare att köra.
Vi har en XC60 B4 MY22. Bytte från XC70 D4 i höstas. Jag noterade också skillnaden, den startar väldigt mjukt och även om växlingen i XC70 var mjuk känns den inte alls i XC60 B4. Väldigt trevligt.
#1600873
Jernhand skrev:Bytte batteri i nyckeln härom dagen. Denna gång blev det litium. För hoppningsvis håller det lite längre än ett par månader.
Bytt 3 gånger sista 2 veckorna på min, dock V90. Testat både Varta och Duracell (litium), men den säger redan att batteriet är lågt, trots uppmätt 2.98V :ninja:
#1601377
Steffe3 skrev: lör 01 feb 2025, 21:08 ..Bytt 3 gånger sista 2 veckorna på min, dock V90.
Kolla datummärkningen på förpackningen, sådana batterier kan bli liggande i lager eller butik alldeles för länge..
De fungerar inte som exklusiva viner som blir bättre med tiden :-D
#1601380
Erik Å skrev: fre 07 feb 2025, 13:29
Steffe3 skrev: lör 01 feb 2025, 21:08 ..Bytt 3 gånger sista 2 veckorna på min, dock V90.
Kolla datummärkningen på förpackningen, sådana batterier kan bli liggande i lager eller butik alldeles för länge..
De fungerar inte som exklusiva viner som blir bättre med tiden :-D
Utgång 09/34, så jag hoppas att det är fräscht ;-)
#1601471
Hej alla nyfikna.
Har en 2001 Volvo S60 där tempgivaren fått "frispel" och meddelade överhettad bil trots -10. Beställde ny från Vparts för 250spänn, tappade ur tillräckligt med glykol. Lossade kåpan, lossade termostatskyddet och lossade sedan tempgivaren och satte dit den nya, Det endas som var lite "tricky" var att få bort och dit kontakten. Det gick bra till slut iaf. Värt att checka Glycolen efter ett tag då den sjunkigt ngt. Larmet borta ägaren (jag) glad.

Sedan hade ena gasfjädern till bakluckan pajat och då köpte jag en ny på Biltema som passade. Vparts tog 203sek styck och Volvo själva över 800st. Köpte två på en gång då detta var snabbt fixat. Smartast var att välja sorten som var 23cm och inte 16cm. Den kortare hade fått luckan att öppnas lite för lite även om den passar. Enda som man kan anmärka på är att luckan "far upp" lite snabbare än tidigare men för 210sek får det vara värt det. För att fixa tempgivaren skulle mecken ha 3500sek och bakluckan (som tog 5min/fjäder) vet jag inte för det frågade jag aldrig.
#1601632
Fått hem denna lilla del som ska monteras i helgen, får se hur det går och om värmaren ryker på rätt ställe efter det. :-)
.
20250210_192849_copy_1966x1256.jpg
20250210_192849_copy_1966x1256.jpg (1.06 MiB) Visad 718 gånger
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Uppdatering XC60

Har man även ändrat i instrumentklustret[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]