Moderator: Moderatorer

#1569300
Bytt modulen /styrenheten Abs/tracks ,samt givarna bak . Blir ej klokare Abs samt tracks lyser ändå och det skummaste inga felkoder alls . Tanke på att innan bytet av styrenhet visade felkoder båda givare bak och efter styrenhetsbyte visade felkoder höger bak så bytte ändå båda. Det konstiga är att när man har hållitpå med givarna så startar stereon aldrig utan man måste gå ut och ta upp säkring för stereon och trycka ner den så fungerar den och vad man nu tänker så har ej stereon och styrenheten givarna något med stereon att göra. :-(
Har någon något förslag vad man ska leta efter. :bored:
Volvo S 70 1998
Jarska
#1569583
Fått hem nya belägg för kommande byte där fram, blev Brembo P 24 076X vilket är samma som sitter på nu.
Dessa beställdes från Tjeckien som blev billigare än exempelvis Trodo.

Har även varit till verkstan och växlat några ord då det av allt att döma är dags att byta fjäderbenslagringen vänster fram.
Låter som att man spänner och släpper en fjäder när ratten vrids, vilket var samma symptom som för ett år sen på andra sidan.

Passade på att fråga vad det kostar att byta kupéfläkt: Nästan 24K, ca 17K för arbetet och resten material... :-o :-/
#1569590
fjohan82 skrev:Passade på att fråga vad det kostar att byta kupéfläkt: Nästan 24K, ca 17K för arbetet och resten material... :-o :-/
Bra timpeng där, känns som att de inte vill ha jobbet men tar det för ett överpris.7 papp för fläkten får ju en att börja leta på andra platser med :P
#1569782
Micce1980 skrev: tis 06 feb 2024, 18:05
fjohan82 skrev:Passade på att fråga vad det kostar att byta kupéfläkt: Nästan 24K, ca 17K för arbetet och resten material... :-o :-/
Bra timpeng där, känns som att de inte vill ha jobbet men tar det för ett överpris.7 papp för fläkten får ju en att börja leta på andra platser med :P
Ja, men ser man på nätet hur andra gör så börjar åtminstone jag förstå att det kostar. Dock är priset något att fundera ett varv till över.
#1569789
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: tis 06 feb 2024, 18:05
fjohan82 skrev:Passade på att fråga vad det kostar att byta kupéfläkt: Nästan 24K, ca 17K för arbetet och resten material... :-o :-/
Bra timpeng där, känns som att de inte vill ha jobbet men tar det för ett överpris.7 papp för fläkten får ju en att börja leta på andra platser med :P
Ja, men ser man på nätet hur andra gör så börjar åtminstone jag förstå att det kostar. Dock är priset något att fundera ett varv till över.
Klart det kostar men verkar väl inte ta två heldagar att utföra, när jag tittade om jag skulle byta eller smörja min uppskattade jag att jag hade klarat det på kanske 4h men tar jag i att något strular så 6h. Dock behöver man väl det där specialverktyget. Skandix i Tyskland kör med originaldelar och där skulle en fläkt kosta säg 3000kr plus frakt uppskattat plus verktyg för 1500kr. Men jobbet är ju rätt j-a surt att utföra men sen har du ju möjligheten att lämna kärran på mindre ort och kan säkert komma ner bra i pris :)

Börjar fundera på besiktning nu, kanske dags att boka in och antar att det är som vanligt men visst, 19500 mil snart och det är en MY14 så bussningar kan börja ge sig till känna. Sen servades den v.49 förra året och de hade inget att anmärka så antar att den klarar sig fint något år till. Sen börjar man ju snegla på en annan men ens kravlista fylls ju bara på hela tiden märker jag :)
  • 1
  • 1833
  • 1834
  • 1835
  • 1836
  • 1837
  • 1876
Kopplingspedalen fastnar

Kopplingspedalen fastnar när man släpper[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Byt beläggen i förtid så de kan sm[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]