Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev:Brorsan har en xc40 (eller ja, sambon har)

Kortare räckvidd, lite sladdig, man får vad man betalar för är väl utlåtandet.
Kortare än en AWD, nej det tror jag knappast..
Vi hade en C40 med bakhjulsdrift som lånebil ett par dagar i vintras, istället för en AWD. Det var inte mycket till vinter så jag märkte inte mycket skillnad... jämför med min PS2 FWD så var den lite mer överstyrd (nåja) än min som på vanligt volvovis är rätt understyrd. Jag har just beställt en EX40 SMLR så anskräckt blev jag i alla fall inte..

/Thomas
paso skrev: lör 17 aug 2024, 18:10 Ingen som haft C40/XC40 med bakhjulsdrift?
Jag har en XC40 med bakhjulsdrift sedan mars i år. Hann med en resa till Vemdalen innan vintern försvann på dubbfria vinterdäck. Jag tyckte bilen gick bra även vid vinterväglag, jag hamnade inte i några dramatiska situationer utan den gick stabilt. Vid fullgasacceleration från stillastående får den leta lite efter greppet vilket kan ge en liten svängande bakvagn men är man mjuk på pedalen så smyger den iväg. Det klart att det är viss skillnad mot min tidigare Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift men för mig som bor i Stockholm tror jag det kommer fungera utmärkt.

Är det något speciellt du undrar?
Funk skrev:

Vi hade en C40 med bakhjulsdrift som lånebil ett par dagar i vintras, istället för en AWD. Det var inte mycket till vinter så jag märkte inte mycket skillnad... jämför med min PS2 FWD så var den lite mer överstyrd (nåja) än min som på vanligt volvovis är rätt understyrd. Jag har just beställt en EX40 SMLR så anskräckt blev jag i alla fall inte..

/Thomas
Det var ganska stor skillnad på räckvidd, har det funnits fler varianter? Ser car info listar den som 67kwh.
Jag har inte kört den vintertid, bara på sommaren och då märker man inget iaf. På vintern var det överstyrt tyckte dom, men det var ingen dealbreaker eftersom den också är billigare.

Hade kunnat haft en själv också, väldigt trevlig bil.
toppo skrev:
paso skrev: lör 17 aug 2024, 18:10 Ingen som haft C40/XC40 med bakhjulsdrift?
Jag har en XC40 med bakhjulsdrift sedan mars i år. Hann med en resa till Vemdalen innan vintern försvann på dubbfria vinterdäck. Jag tyckte bilen gick bra även vid vinterväglag, jag hamnade inte i några dramatiska situationer utan den gick stabilt. Vid fullgasacceleration från stillastående får den leta lite efter greppet vilket kan ge en liten svängande bakvagn men är man mjuk på pedalen så smyger den iväg. Det klart att det är viss skillnad mot min tidigare Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift men för mig som bor i Stockholm tror jag det kommer fungera utmärkt.

Är det något speciellt du undrar?
Det är precis denna typ av återkoppling som jag sökte. Har kört framhjulsdrift länge men 4-hjulsdrivet de senaste 10 åren.
Sen att flera motorjournalister uttryckt tveksamhet för bakhjulsdrift gör att jag tvekar om jag vill/vågar mig på en bakhjulsdriven Volvo.
Alternativet är en fullt utrustad XPENG G9P med extra allt till lägre månadskostnad (leasing)än vad en SMLR C40 kostar.
TommyP86 skrev: sön 18 aug 2024, 09:19
Funk skrev:

/Thomas
Det var ganska stor skillnad på räckvidd, har det funnits fler varianter? Ser car info listar den som 67kwh.
Jag har inte kört den vintertid, bara på sommaren och då märker man inget iaf. På vintern var det överstyrt tyckte dom, men det var ingen dealbreaker eftersom den också är billigare.

Hade kunnat haft en själv också, väldigt trevlig bil.
Vad är det för årsmodell? Fram till och med 23 var alla tvåhjulsdrivna framhjulsdrivna och hade 69 kWh (67 kWh netto), vilket gav samma räckvidd som den fyrhjulsdrivna med 78 kWh-batteriet (75 kWh netto). Från och med årsmodell 24 bytte man till bakhjulsdrift och den finns med både 69 kWh-batteri och det uppdaterade 82 kWh-batteri (79 kWh netto). I Sverige har dock priset på den med större batteriet varit lägre pga kampanjer så det har nästan uteslutande sålts bakhjulsdrivna med 82 kWh-batteri och 57 mil wltp.
Svårlösta vibrationer

Hos däckverkstan borde man balansera ut stati[…]

Släpper vatten

Men på min bil så släpper den u[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Trycker du på appens ikon i centerdisplayen […]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Tack Hasse, fantastiskt bra grävande. Då[…]