Pirrec skrev: ↑ons 18 dec 2024, 21:15
Jag har en xc40 twin hel elektrisk årsm 2024 som förmånsbil vis mitt jobb.
Jag skulle dessvärre aldrig rekomendera någon att privat lägga så mycket pengar på den mest ”bug” behäftade bil jag någonsin upplevt.
Mjukvaran är ett rent skämt, man tappar totalt förtroende för bilen då man inte vet vad som kommer att fungera eller ej.
Ex, plötsligt ingen värme på fötterna, -25 ute, nästan köldskador.
Går ej att ladda på snabbladdatation
Fel i drivsystem,”plingljud larm ” kontinuerligt , stanna och ta bilen till verkstad
Indikering parkeringsenssorer hänger sig efter autostopp vid backning, visar därefter påverkade sensorer bak fast det är främre som är påverkade.
När man söker uppdateringar ”säger” bilen att man har senaste. I själva verket har bilen tappat kopplingen till internet men upplyser inte om det.
Mm mm mm
Idag slutade värmen fungera och det är -5 och snöar.
Finns de på mitt jobb som har skoda enyaq och ww vad nu den elbilen heter. Samtliga har div problem.
Ang räckvidd så har en fulladdad(100%) xc40 twin vid -20 grader en räckvidd på ca 20 mil.
Mitt råd:
Undvik denna bil, och andra elbilar.
Skaffa en bil där inte android och annat trams är inblandat.
Om mjukvaran fungerar som den ska och någon vettig mäniska fått göra användar interfacet skulle det vara en bra bil, dock med för dålig räckvidd spec i kyla
Jag håller med om allt ovanstående skrivit men inte att man ska undvika elbilar. Är du som person modig nog att inte behöva ha nästa Volvo i raden med alla andra i ditt bostadsområde så skulle jag undvika denna bil och alla andra bilar som byggts på denna plattform. I andra hand hade jag sen undvikit alla undemåliga bilbyggare som bygger skitbilar med premiumpriser.
Vill du få valuta för pengarna? Köp en Zeekr 7x. Sen kan alla på Volvo gå hem och göra något annat för de kommer aldrig kunna konkurrera med de kinesiska biltillverkarnas intelligens och konkurrenskraft.
Zeekr 7x: För mindre pengar än en fullutrustad EX40 Twin får du följande;
Över 600 Hk effekt. Ca 100 Kwh batteri. Ca 500 Kwh laddhastighet. Feta 265 mm sulor på 21" fälgar runt om. Ca 30 cm längre bil. Alla moderna sensorer man kan önska sig i en bil. Volvo bleknar i den jämförelsen.