Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janssonpeter
#1582570
Kikar på köpa en Volvo xc40 eller ex40 twin (awd)och har några funderingar …
1. Vilken batterikapacitet har det olika årsmodellerna?
2. Vad är era erfarenheter av räckvidd med det olika batteristorlekarna?
3. Går det eftermontera dragkrok?
4. Något annat som ni har erfarenhet av som ni vill dela med er av.
av toppo
#1582577
Det är stor skillnad på årsmodell 21-23 och från -24 och framåt. Har du budget ska du absolut köpa en från årsmodell -24 som har mycket effektivare drivlina:
Årsmodell 21-23 hade 75 kWh netto batterikapacitet och permanent fyrhjulsdrift, vilket drar upp förbrukningen. Min tidigare Polestar 2 hade den drivlinan och det är kanon vid fullgas eftersom man alltid har bästa tänkbara grepp, men förbrukningen blir ca 15-20% högre mot att enbart ha en drivande hjulaxel. Framhjulsdrift fanns på årsmodell 22-23 och hade då 67 kWh batterikapacitet, vilket resulterade i ungefär samma praktisk räckvidd som twin.

Från årsmodell -24 har XC40 fått en modern drivlina där twin-varianten har urkopplingsbar motor på framhjulen vilket ger avsevärt lägre förbrukning mot tidigare. Batteriet är även uppdaterat till 79 kWh tillgängligt och laddar nu i 205 kW som mest. Uppskattningsvis har nu twin-varianten ca 5% högre förbrukning mot den bakhjulsdrivna.

Verklig räckvidd är väldigt olika beroende på hastighet och väder. På motorväg kan jag komma ca 35 mil i min bakhjulsdrivna, men kör man lugnt på landsväg kan man komma 45 mil också.

Dragkrok tror jag går att eftermontera på samtliga.
av Pirrec
#1597632
Jag har en xc40 twin hel elektrisk årsm 2024 som förmånsbil vis mitt jobb.
Jag skulle dessvärre aldrig rekomendera någon att privat lägga så mycket pengar på den mest ”bug” behäftade bil jag någonsin upplevt.
Mjukvaran är ett rent skämt, man tappar totalt förtroende för bilen då man inte vet vad som kommer att fungera eller ej.
Ex, plötsligt ingen värme på fötterna, -25 ute, nästan köldskador.
Går ej att ladda på snabbladdatation
Fel i drivsystem,”plingljud larm ” kontinuerligt , stanna och ta bilen till verkstad
Indikering parkeringsenssorer hänger sig efter autostopp vid backning, visar därefter påverkade sensorer bak fast det är främre som är påverkade.
När man söker uppdateringar ”säger” bilen att man har senaste. I själva verket har bilen tappat kopplingen till internet men upplyser inte om det.
Mm mm mm
Idag slutade värmen fungera och det är -5 och snöar.
Finns de på mitt jobb som har skoda enyaq och ww vad nu den elbilen heter. Samtliga har div problem.
Ang räckvidd så har en fulladdad(100%) xc40 twin vid -20 grader en räckvidd på ca 20 mil.

Mitt råd:
Undvik denna bil, och andra elbilar.
Skaffa en bil där inte android och annat trams är inblandat.
Om mjukvaran fungerar som den ska och någon vettig mäniska fått göra användar interfacet skulle det vara en bra bil, dock med för dålig räckvidd spec i kyla
Användarvisningsbild
av leiwi
#1597740
Det är väl sådana här referenser som gör att Volvo aldrig kommer att bli en premiumbil ( som Volvo Anser att dom är)
Och ponerar man att det är en mikroskopisk andel av Volvo el bils ägare som har tillgång till detta forum så blir ju katastrofen ännu större
av toppo
#1597811
Pirrec verkar ha lyckats få tag i den sämsta XC40 Recharge som någonsin byggts. Jag har 0 fel på min bil och ingen av de jag känner som kör C/XC40 heller. Min tidigare Polestar 2 på samma plattform som jag körde i tre år hade inte ett enda problem heller.

Volvo XC40 el är definitivt en driftsäker bil, tråkigt att man inte kan ha en mer nyanserad bild.
Användarvisningsbild
av Funk
#1597813
toppo skrev:Pirrec verkar ha lyckats få tag i den sämsta XC40 Recharge som någonsin byggts. Jag har 0 fel på min bil och ingen av de jag känner som kör C/XC40 heller. Min tidigare Polestar 2 på samma plattform som jag körde i tre år hade inte ett enda problem heller.

Volvo XC40 el är definitivt en driftsäker bil, tråkigt att man inte kan ha en mer nyanserad bild.
Jag har ungefär samma uppfattning, har kört PS2 och nu EX40 privat samt kör två äldre XC40 fullelektriska på jobbet. Inte mycket problem med någon av dem genom åren... Men helt felfria, det är dom inte. Jag hade kommunikationsproblem med den nyaste nästan direkt efter leverans, på grund av ett dåligt laddat t-cam batteri. Gav sig till känna efter ett bilen stått stilla över natten och inte kunde kontaktas via nätet, det fixades på 10 minuter i verkstan efter helgen.

/Thomas
av Berget43
#1597884
Pirrec skrev: ons 18 dec 2024, 21:15 Jag har en xc40 twin hel elektrisk årsm 2024 som förmånsbil vis mitt jobb.
Jag skulle dessvärre aldrig rekomendera någon att privat lägga så mycket pengar på den mest ”bug” behäftade bil jag någonsin upplevt.
Mjukvaran är ett rent skämt, man tappar totalt förtroende för bilen då man inte vet vad som kommer att fungera eller ej.
Ex, plötsligt ingen värme på fötterna, -25 ute, nästan köldskador.
Går ej att ladda på snabbladdatation
Fel i drivsystem,”plingljud larm ” kontinuerligt , stanna och ta bilen till verkstad
Indikering parkeringsenssorer hänger sig efter autostopp vid backning, visar därefter påverkade sensorer bak fast det är främre som är påverkade.
När man söker uppdateringar ”säger” bilen att man har senaste. I själva verket har bilen tappat kopplingen till internet men upplyser inte om det.
Mm mm mm
Idag slutade värmen fungera och det är -5 och snöar.
Finns de på mitt jobb som har skoda enyaq och ww vad nu den elbilen heter. Samtliga har div problem.
Ang räckvidd så har en fulladdad(100%) xc40 twin vid -20 grader en räckvidd på ca 20 mil.

Mitt råd:
Undvik denna bil, och andra elbilar.
Skaffa en bil där inte android och annat trams är inblandat.
Om mjukvaran fungerar som den ska och någon vettig mäniska fått göra användar interfacet skulle det vara en bra bil, dock med för dålig räckvidd spec i kyla
Jag håller med om allt ovanstående skrivit men inte att man ska undvika elbilar. Är du som person modig nog att inte behöva ha nästa Volvo i raden med alla andra i ditt bostadsområde så skulle jag undvika denna bil och alla andra bilar som byggts på denna plattform. I andra hand hade jag sen undvikit alla undemåliga bilbyggare som bygger skitbilar med premiumpriser.

Vill du få valuta för pengarna? Köp en Zeekr 7x. Sen kan alla på Volvo gå hem och göra något annat för de kommer aldrig kunna konkurrera med de kinesiska biltillverkarnas intelligens och konkurrenskraft.

Zeekr 7x: För mindre pengar än en fullutrustad EX40 Twin får du följande;

Över 600 Hk effekt. Ca 100 Kwh batteri. Ca 500 Kwh laddhastighet. Feta 265 mm sulor på 21" fälgar runt om. Ca 30 cm längre bil. Alla moderna sensorer man kan önska sig i en bil. Volvo bleknar i den jämförelsen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1597913
Du får då en bil utvecklad av Volvo i Göteborg. Bara så du vet. :-)
av Berget43
#1597936
Ja där har du nästan rätt. Zeekr är ett fristående bolag i Geely koncernen. Alltså jobbar är all produktion och utveckling separat även om koncernbolagen handlar med varandra. Motsatsen är nya EX90. Lägg 1,3 Mkr på 4 år gammal teknisk plattform ha ha ha ha
Senast redigerad av 1 Berget43, redigerad totalt 0 gånger.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]