- tis 24 okt 2023, 14:26
#1558791
ppcrulez skrev:Nu får någon som kan ID.4 bättre rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att ID.4 laddar max med 125kWh (eller var det 135) och MY2023 av XC40/C40 laddar med 150kW (MY2024 200kW), vilket i min värld ger en klar fördel till XC40/C40.
Vidare har jag också hört att ID.4 inte förvärmer batteriet inför DC laddning vilket gör att laddningshastigheten i verkligheten är ännu sämre speciellt i kallare väder. VW har väl lovat det en lång tid men så vitt jag vet finns det väl fortfarande inte.
Det är helt riktigt. Dock går det nog på ett ut restidsmässigt eftersom förbrukningen i ID4 är lägre. Förvärmning vet jag inte hur mycket det skiljer, när man väl kör så uppstår ju viss värme i batteriet ändå. Åkte till fjällen i en ID4 i vintras och upplevde inte laddningen som långsam. Det gick helt enkelt fortare att ladda än att äta med god marginal. Åkte ID4 upp och Audi E-tron ned, Audin laddade förstås väldigt mycket snabbare men som sagt, man ska hinna äta upp också ;) Ingen av bilarna krävde mer än 1 laddning Sthlm-Sälen.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i