Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfz
Jag ska köpa bil. En bättre begagnad tänkte jag mig. Jag jämför Volvo C40 med Volkswagen ID.4. Jag blir inte riktigt klok på alla siffror om räckvidd. Men om man jämför ID.4 MY22 77 kWh / 150kW mot C40 MY23 78kWh / 170kW så är det väl bara att konstatera att C40 har kortare räckvidd? C40 är alltså törstigare när batteripaketen är i princip lika stora? C40 är också något dyrare. Vad finns det för fördelar att välja C40? Oftast kör jag bara ensam så jag är inte så brydd i utrymmet i bilarna.
av SemiImbecille
Har du provat båda? Själv kom jag bara till hallen för att kolla på ID4.. .Gillade den inte alls, delvis pga den nivå vi får välja på jobbet var väldigt tunn...
Mjukvaran är bättre i Volvon även om båda verkar lite buggiga ibland, kommer uppdateringar frekvent som löser en del problem.. Inredningen är milsvid bättre i Volvon eftersom VW envisas med sina jäkla touchknappar etc etc..
Google Maps i Volvon fungerar mycket bra..

ID4 är kanske rymligare men det är väl ungefär dom fördelarna jag ser..

Men C40 MY 2023 170kW finns inte med 78kWh batteriet, bara twin finns med den batteristorleken.
170kW finns med 69kWh batteri..

MY24 släpptes ju i år med större batteripack på 82kWh (extended range) MY24 är ju också bakhjulsdriven och något snålare än MY23 med uppgiven räckvidd på 579km (även 252 hk istället för 231hk)
Användarvisningsbild
av bem
Om du inte behöver en på störten så finns ju nya Volvo EX30 att beställa för leverans 6-8 mån. f.n. Kanske hamnar i samma prisnivå som de bilar du nämner lätt begagnade? Du skrev mest bara du kommer åka i bilen och då kan kanske en EX30 räcka i storlek? Bara en tanke.
Användarvisningsbild
av batmac
En annan liten aspekt som kan vara till C40s fördel om du kommer använda snabbladdare mycket, är att den har laddluckan på rätt sida för att använda Teslas laddare utan att behöva ta upp flera platser. Inget som är så stort att ett beslut faller på det, men nice-to-have.

Jag har inte ens suttit i en C40 men det spontana intrycket av ID4 är väl att C40 borde kännas bättre :-D
av ppcrulez
Efter att ha haft en XC40 recharge i snart ett år skulle jag säga att det är viktigare med snabbladdningen än batteristorleken eller lite högre förbrukning.

Nu får någon som kan ID.4 bättre rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att ID.4 laddar max med 125kWh (eller var det 135) och MY2023 av XC40/C40 laddar med 150kW (MY2024 200kW), vilket i min värld ger en klar fördel till XC40/C40.

Vidare har jag också hört att ID.4 inte förvärmer batteriet inför DC laddning vilket gör att laddningshastigheten i verkligheten är ännu sämre speciellt i kallare väder. VW har väl lovat det en lång tid men så vitt jag vet finns det väl fortfarande inte.

Jag har kört i riktigt kallt väder -18C med min XC40 och då gör förvärmningen av batteriet enorm skillnad.
av Lövet
ppcrulez skrev:Nu får någon som kan ID.4 bättre rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att ID.4 laddar max med 125kWh (eller var det 135) och MY2023 av XC40/C40 laddar med 150kW (MY2024 200kW), vilket i min värld ger en klar fördel till XC40/C40.

Vidare har jag också hört att ID.4 inte förvärmer batteriet inför DC laddning vilket gör att laddningshastigheten i verkligheten är ännu sämre speciellt i kallare väder. VW har väl lovat det en lång tid men så vitt jag vet finns det väl fortfarande inte.
Det är helt riktigt. Dock går det nog på ett ut restidsmässigt eftersom förbrukningen i ID4 är lägre. Förvärmning vet jag inte hur mycket det skiljer, när man väl kör så uppstår ju viss värme i batteriet ändå. Åkte till fjällen i en ID4 i vintras och upplevde inte laddningen som långsam. Det gick helt enkelt fortare att ladda än att äta med god marginal. Åkte ID4 upp och Audi E-tron ned, Audin laddade förstås väldigt mycket snabbare men som sagt, man ska hinna äta upp också ;) Ingen av bilarna krävde mer än 1 laddning Sthlm-Sälen.
av ppcrulez
@Lövet Jag håller med, i praktiken är det sällan något problem med laddningstiden, man behöver ändå äta eller ta en kopp kaffe någonstans.

Men när jag ska köpa nästa elbil kommer jag att prioritera hög laddningshastighet stället för stort batteri (om det står mellan dessa val).

Vi körde Malmö <-> Sälen i vintras med XC40 i takbox (finns ett inlägg här i forumet om detta). En sak som vår familj börjat göra är om vi kör längre att vi stannar och laddar och går på toaletten köper en kopp kaffe och då har det gått typ 10-15 min och sen kör vi igen. (Bara om vi ska äta lunch vi stannar längre). På 10-15 min har man fått mycket ström i batteriet och då känns det aldrig som man väntar på laddning.
av Berget43
Jag skulle säga att olika tillverkare prioriterar olika saker som ska sälja deras bilar. Jag tror inte det skiljer något alls på den sammanlagda laddningstiden på nyare eller äldre C40. Alltså laddkurvan och hur många KWh du får in i batteriet på samma avsatta tid. Däremot kan den nya peak:a högre utan någon större vinst för det. I en olyckssituation skulle jag bara vilja sitta i valfri Volvo-modell eller Mercedes av C-klass eller större.

För mig så säger dina tilltänkta bilmodeller följande;

C40:
Mindre coupe SUV med design fokus. Volvo står för säkerhet och enkelt handhavande. I mitt tycke motsvaras C40 av VW:s ID5 men du var inne på ID4 så vi håller oss där. Okej drivlina, okej mjukvara, komfortabelt chassi, utmärkt interiör kvalitet och sittkomfort i framstolar, okej aerodynamiskt. Jag kör en maxad sådan här så det kan färga min åsikt….

ID4:
Större bil. Signalerar praktisk bil till vettigt pris. Okej drivlina, kass mjukvara, komfortabelt chassi, okej interiör kvalitet och sittkomfort i framstolar, okej aerodynamiskt.
av ppcrulez
Tittar man på de tester som gjorts med laddning med MY24 C40/XC40/Polestar2 så är det en relativt stor skillnad både på peak laddning men även om man jämför laddkurvorna. Om jag tittar på dessa videos och jämför men min MY23 så är det en rätt stor skillnad ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=WWI3SM0tcRY

https://www.youtube.com/watch?v=klu90h2uh-4

Upp till 50-60% skulle jag säga att skillnaden är stor.
av toppo
Den uppdaterade MY24 laddar klart snabbare än den gamla modellen, i kombination med snålare motor och större batteri är MY24 klart bättre på långresor.

Jag uppskattar snabb laddning på långresor just för att det skapar mycket mer flexibilitet. Att inte vara tvingad att ladda 1 timme bredvid snabbmatsrestaurangen är värt mycket. Kan jag istället ta 15 min kaffepaus när jag laddar och sedan svänga in och äta på valfri restaurang utan stressen med lediga laddare så ger det mig en mycket mer behaglig resa. Av den anledningen går ID4 bort för mig så länge den inte kan förvärma inför snabbladdning.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]