Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ppcrulez
Ratten på min XC40 har börjat gnälla/knarra när man svänger åt vänster... verkar var ett speciellt läge på ratten när man typ närmar sig 45 hraders lutning på ratten.

Nån som haft något liknande? Får väl ta den till Volva ska ju inte vara missljud på en 9 månader gammal bil
av Berget43
Hej!

Min har också detta knarrande fast åt båda hållen. Min bil är också 9 månader. Håll oss informerade om det finns något Volvo kan göra åt detta.
Användarvisningsbild
av leiwi
Berget43 skrev:Hej!

Min har också detta knarrande fast åt båda hållen. Min bil är också 9 månader. Håll oss informerade om det finns något Volvo kan göra åt detta.
Jag tycker det är självklart att Volvo skall åtgärda detta ! Hade aldrig accepterat detta på en ny bil
av DanA
ppcrulez skrev: tis 29 aug 2023, 19:03 Ratten på min XC40 har börjat gnälla/knarra när man svänger åt vänster... verkar var ett speciellt läge på ratten när man typ närmar sig 45 hraders lutning på ratten.

Nån som haft något liknande? Får väl ta den till Volva ska ju inte vara missljud på en 9 månader gammal bil
Jag hade liknande problem som uppstod efter ca 6 månader. För mig knarrade ratten hela tiden när man svängde i låg fart. Min volvoverkstad åtgärdade detta nyligen på garanti genom att smörja med något medel. Det har än så länge löst problemet för mig.
av Berget43
Det är mycket Volvo tycker du ska acceptera när du köpt en ny bil med nypris 780 tkr. T ex somnat jag fick köra runt med en trasig bil i 10 månader innan man lyckades laga det. Jag har inte heller fått någon kompensation…. Du kan läsa om det i mina andra trådar.
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag har berättat det tidigare men 2014 fick jag min v60 utbytt till en ny efter 8 må nader för att man inte efter 10 verkstadsbesök inte fått klockan att fungera riktigt. Så mitt tipps är att dokumentera allt och ligg på kraftigt .En ny bil skall vara Felfri!!! Och du skall få den bil du betalat för ! Att det här på forumet är finns trådar om att bilar som är mer än ett år som inte fungerar som dom skall skulle vara helt oacceptabelt för mej :x
av jaronsso
Detta uppstod i min bil XC40 Twin '23 för ca 2 mån sen. Då var bilen 7 mån. Knarrade lite, nästan som när man vrider upp en äggklocka, fast mycket tyst. Min lät åt båda håll vid några graders rattutslag. Inget gnällande dock. Men känns som samma åkomma ändock.
Körde in till verkstan som konstaterade att det inte skulle låta så naturligtvis, även om de fick anstränga sig för att höra det. Man hörde det inte om man körde i över 50km/h. Det var väldigt tydligt i lägre hastigheter på typ parkeringar, etc. där man dessutom ofta svänger runt en hel del.
Bokade en tid och fick det ordnat för några veckor sen. De bytte någon "kabeldosa" (kallades något annat), som satt vid eller på rattstången. Låter inget efter det.

Har läst om många som har samma typ av fel, eller åkomma.

Min egen "åtgärd" jag nämnde för dem i förbifarten var att det kanske räcker att "smörja något", men det ville man helst inte göra då de inte tyckte man ska smörja saker på en så ny bil, rent generellt. Då bytte man hellre för att det är troligt är ett uppenbart produktionsfel på den artikeln och felet sannolikt återkommer om man inte byter. Detta sa man innan man hade konstaterat vad felet var i just mitt fall. Det var när jag svängde in där för att de bara skulle lyssna på ljudet och boka en tid.
Huruvida det är riktigt vet jag inte, men det känns ju vettigt för egen del att byta så länge man har garanti. Eftersom många verkar ha samma fel bör Volvo åtgärdat artikeln det handlar om. Jag har läst på både Svenska forum och utländska om ägare med samma åkomma.
Jag läste om någon på Facebook häromdagen senast som hade det, vars verkstad hade smörjt allt man kunde komma på, utan att ljudet försvann.

Till sist.
Självklart ska du ta den till verkstad och få det åtgärdat. Det ska inte låta så på en ny bil. Det är ju ett fel på bilen.
En 20 år gammal bil låter normalt inte så heller :-) Även om man kanske inte gör något åt det i det fallet.
av ppcrulez
Tack för svaren allihop, jag ska svänga förbi verkstaden och se vad de säger. Skriver sen vilken åtgärd de gjorde.

Jag har också hört ett ljud från förardörren/rutan (eventuellt vindrutelisten) när man kör på motorväg när det blåser som låter som någon list rör sig och fladdrar så jag får väl ta det samtidigt.

Ska också ytterligare en gång poängtera vibrationerna i 105-110km/h
av jaronsso
ppcrulez skrev: tor 31 aug 2023, 12:31 Tack för svaren allihop, jag ska svänga förbi verkstaden och se vad de säger. Skriver sen vilken åtgärd de gjorde.

Jag har också hört ett ljud från förardörren/rutan (eventuellt vindrutelisten) när man kör på motorväg när det blåser som låter som någon list rör sig och fladdrar så jag får väl ta det samtidigt.

Ska också ytterligare en gång poängtera vibrationerna i 105-110km/h
Exakt det "fladdret" har jag med!
Men jag har aldrig nämnt det för verkstan.
Det uppstår hos mig när det regnar/ligger vatten på bilen. Aldrig annars. Har väl av den orsaken inte riktigt orkat bry mig.

Du får gärna meddela vad de säger om det.

Vibrationer har jag.. Som så många andra, vid ett visst effektpåslag runt 100km/h.
Likaså knackade ljud vid fullt gaspådrag från noll.
Jag har dock fått tid för åtgärd av det. Verkar som Volvo har grejer på gång. Säger inget mer om det förrän den varit inne om ca en vecka, men kan återkomma. Det ska bytas lite delar.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har ett knakande/knastrande ljud när man vrider mycket på ratten i min V90 2023. Det hörs aldrig vid körning på väg, utan bara vid parkeringsmanövrar.
Undrar om det är samma som i era XC40
Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]

Låsta bakdörrar på s80

Är ingen traktorbyggare själv, så […]

Hej igen, felet återstår. Jag trodde a[…]