Detta uppstod i min bil XC40 Twin '23 för ca 2 mån sen. Då var bilen 7 mån. Knarrade lite, nästan som när man vrider upp en äggklocka, fast mycket tyst. Min lät åt båda håll vid några graders rattutslag. Inget gnällande dock. Men känns som samma åkomma ändock.
Körde in till verkstan som konstaterade att det inte skulle låta så naturligtvis, även om de fick anstränga sig för att höra det. Man hörde det inte om man körde i över 50km/h. Det var väldigt tydligt i lägre hastigheter på typ parkeringar, etc. där man dessutom ofta svänger runt en hel del.
Bokade en tid och fick det ordnat för några veckor sen. De bytte någon "kabeldosa" (kallades något annat), som satt vid eller på rattstången. Låter inget efter det.
Har läst om många som har samma typ av fel, eller åkomma.
Min egen "åtgärd" jag nämnde för dem i förbifarten var att det kanske räcker att "smörja något", men det ville man helst inte göra då de inte tyckte man ska smörja saker på en så ny bil, rent generellt. Då bytte man hellre för att det är troligt är ett uppenbart produktionsfel på den artikeln och felet sannolikt återkommer om man inte byter. Detta sa man innan man hade konstaterat vad felet var i just mitt fall. Det var när jag svängde in där för att de bara skulle lyssna på ljudet och boka en tid.
Huruvida det är riktigt vet jag inte, men det känns ju vettigt för egen del att byta så länge man har garanti. Eftersom många verkar ha samma fel bör Volvo åtgärdat artikeln det handlar om. Jag har läst på både Svenska forum och utländska om ägare med samma åkomma.
Jag läste om någon på Facebook häromdagen senast som hade det, vars verkstad hade smörjt allt man kunde komma på, utan att ljudet försvann.
Till sist.
Självklart ska du ta den till verkstad och få det åtgärdat. Det ska inte låta så på en ny bil. Det är ju ett fel på bilen.
En 20 år gammal bil låter normalt inte så heller

Även om man kanske inte gör något åt det i det fallet.