Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1545134
Hej !

Efter ett halvårs ägande av en P6a så kan jag konstatera följande. Under vinter och tidig vår med dubbdäck så låg snittförbrukningen på ca 2,0kw-2,2Kw per mil. Dvs räckvidd på drygt 30 mil.
Efter den senaste uppdateringen av mjukvaran till 2,9 samt val av optimering av klimatanläggning så har nu snittförbrukningen fallit till 1,3-1,4 Kw per mil. Dvs gott och väl en räckvidd på 45 mil. Körningen i juni har i huvudsak gjorts vid flera långresor på 90 väg och motorväg i hastighet 100 km/tim.
Man kan undra om det enbart är det fina och varma vädret som gett den låga förbrukningen eller om det är uppdateringen av mjukvaran eller optimeringen av klimatanläggningen som ligger bakom den lägre förbrukningen.
I övrigt nöjd med bilen, det enda som strulat lite är att radion inte verkar byta kanal automatiskt mellan p4 stationerna

Vad har ni andra för erfarenheter ?
#1545195
Ny P6 i juni
medel 1.9kw, kört det mesta utom motorväg än
#1548496
1.9kWh/mil och 50% blandat motorväg (120km/h) och landsväg 80km/h.
Haft min sedan våren förra året så det brukar se ut såhär under sommaren.
Över vintern så snittar jag runt 2.3kWh med liknande fördelning motorväg/landsväg.

Dem gångerna då jag bara kör landsväg ligger förbrukningen på runt 1.3kWh/mil (sommartid)
#1548988
W.A.P.E. skrev: mån 26 jun 2023, 20:47 Ny P6 i juni
medel 1.9kw, kört det mesta utom motorväg än
Ungefär samma här på min c40. Kört mest stad/landsväg och 200-300mil motorväg.

Gör aldrig något för att förbättra räckvidden som korrigera ac.
#1549025
Jag har samma drivlina i min Polestar och har nu efter lite drygt ett år en genomsnittlig förbrukning över nära 2000 mil på 19.1. Och jag kör väl som jag alltid gjort, lite för fort på alla vägar i princip och inga eco-mode på klimat eller så heller.

/Thomas

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]