Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av titanum
Tänkte att det kunde vara intressant med argument kring vilken av dessa nykomlingar man ska välja och varför om man står i valet och kvalet.
Gillar båda - såg nya XC40 nu i helgen och upplevde den tuffare i verkligheten än på bild.
av Calva14
Vi är ett par utan barn och har sällan folk som reser i baksätet. Bagage skiljer enbart runt 30 liter. Vad gäller baksätet kan jag enkelt sitta bakom mig själv, 183 cm. Ska man ha en massa extra så blir ju 40:an faktiskt betydligt billigare och om man inte behöver några cm mer i baksätet så är det för oss ganska enkelt. Estetiskt gillar jag bägge skarpt men som sagt, tar hellre en lite mindre med extra allt än att behöva göra avkall på extras. Hade det funnits en T6 hade jag tagit den dock...
Användarvisningsbild
av V9097
Med dagens prissättning på XC40 skulle jag utan tvekan ta en XC60 med lite mindre utrustning för samma pengar och få en bil som känns värdigare. En lägre specad XC40 till lägre pris har jag större förståelse för.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag är precis tvärtom. Jag har en V60 idag, var lite sugen på en XC60, tyckte den såg snygg ut, den nya. Tills den dagen jag såg XC40. Helt plötsligt tycker jag XC60 ser ut som en järnklump i jämförelse. Kommer garanterat bli en XC40. Men jag inväntar dom mindre motorerna kanske, vet ej ännu. Det sjuka är att efter jag såg XC40 live så tycker jag både XC60/V90/S90 ser lite tråkiga ut, speciellt XC60. Tycker den känns för lik den gamla modellen.
Jag tyckte Volvo klev upp en nivå med XC40 faktiskt. Tror definitivt dom som är yngre kommer välja XC40 framför XC60.

För första gången så tycker jag dom fått fram en bil där linjer och form är logiska med både bak och fram, inget känns fel. Allt känns nästan perfekt. Jag är imponerad. XC60 är helt utesluten nu pga detta.
av Mccartney
Jag test körde xc60 med T5 awd och D4 Awd och jag tyckte bilen kändes tråkig.

Tror att de motorerna passar bättre i den mindre xc40:)

Har jämfört lite med Mercedes GLA och Audi Q2 och dem har trevliga köregenskaper som jag inte riktigt fann i xc60:)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Mccartney skrev:Jag test körde xc60 med T5 awd och D4 Awd och jag tyckte bilen kändes tråkig.

Tror att de motorerna passar bättre i den mindre xc40:)

Har jämfört lite med Mercedes GLA och Audi Q2 och dem har trevliga köregenskaper som jag inte riktigt fann i xc60:)
Personligen tror jag att XC40 blir en XC60-dödare. Inte helt, men jag tror den kommer ta många potentiella XC60-kunder. Jag har också svårt att se varför man skulle välja en XC60 framför en XC40? Det skiljer inte enormt mycket i storlek som rättfärdigar det valet samt det är lätt att se att XC40 är en klar förbättring i design. Lite som man önskat att XC60 hade utvecklats till.
av titanum
volvobrasse skrev:
Personligen tror jag att XC40 blir en XC60-dödare. Inte helt, men jag tror den kommer ta många potentiella XC60-kunder. Jag har också svårt att se varför man skulle välja en XC60 framför en XC40? Det skiljer inte enormt mycket i storlek som rättfärdigar det valet samt det är lätt att se att XC40 är en klar förbättring i design. Lite som man önskat att XC60 hade utvecklats till.
Blir väldigt intressant när man kan provköra och jämföra. Nya XC60 kändes inte alls lika sportig som den tidigare XC60, framförallt gillade jag inte styrningen. Lite kampanjer på XC40 så den kommer ner i pris jämfört med XC60 så tror jag att den blir storsäljaren av de två.
av Calva14
Jag gillar bägge skarpt men 40 har lite mer egen stil. 60 är ju lite mer premium vad gäller interiören men då ska man ha råd att pimpa den till max och med fetaste motoralternativet, annars måste man ju göra avkall på en del roligt lull-lull. De två anledningarna varför vi valde 40. Sen kör vi en del i Europa och då är det lättare att hitta parkering för en kortare bil....
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Intressant det där med premium i interiören. Vare sig 40 eller 60 är ju i närheten av 90 när det kommer till ombonad... lite hårt sammanfattat - 90 är ju trä, metall, krom och skinn som omfamnar en, i 40 o 60 - plast

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]