Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Malmstroem skrev:
Lockis skrev: Jag antar att du inte läste kring moms som man också betalar för elbilar. Ju högre pris på bilen desto mer moms får morfar staten. Moms är förövrigt den enda "statliga skatt" många människor betalar. Så nej, det är inte alls säkert att det är dina och mina skattepengar. Däremot så tillför elbilsköparna en massa skatt till staten genom moms. Så hade man istället för att gett en bonus kallat det en momsrabatt hade inte staten behövt betala ut något och folk hade inte känt att det var deras skatte pengar som gick åt för att finansiera initativet.
Du menar alltså att enda alternativet till att köpa elbil är att spendera dem utomlands (eller de fåtal momsbefriade aktiviteter som finns)? Det är i princip enda sättet att inte betala skatt. Även om du sparar pengarna (och slipper moms) så får du betala skatt senare när de används...

Sverige är ett av de högst beskattade landen i världen. Om någon vara eller aktivitet undantas från beskattning eller får bidrag så ger det högre skatt på andra verksamheter. Eller lägre utgifter, vilket visat sig vara lättare att säga än att göra.

Men jag kan ge dig att den inte nödvändigtvis är exakt "samma" krona som jag betalat in i skatt som går till elbilar. Den kan mycket väl gå någon annanstans -- men då får någon annans skattekrona finansiera elbilen.

Det finns ingen pegging av skatteintäkter till utgifter i Sveriges budget. Det finns en intäktssida, och en utgiftssida -- som förhoppningsvis går någorlunda ihop.
Nu stoppar du ord i munnen på mig som jag aldrig yttrat.
Det enda jag påstår i min text är att om man istället för att betala ut en bonus som gör att svenska folket känner sig lurade av kunde man ha minskat momsen på elbilar. Hade förmodligen gett samma effekt som bonusen men med skillnaden att folk inte känner att deras skatte pengar går åt till att finansiera.

Samtidigt så försökte man detta med restaurangbranschen för att stimulera, och där gick det inte så bra.

Oavsett, så kommer förmodligen försäljningen av elbilar att minska framåt. Dels för att bonusen är borta men även för att köpkraften i svenska hushåll minskar och man tror den kommer fortsätta minska.
Jag skulle tycka om möjligt ännu sämre om differentierad momssats, orsaken redovisades något högre upp i tråden.

Ja, det är nog rätt sannolikt att bilförsäljningen kommer att gå ner framöver.
Om man köper en bil / eller elbli för 500.000kr betalar man 125.000 kr i moms till staten. Med andra ord tjänar staten 125.000 - 70.000 = 55.000kr för varje sålde elbil även med klimatbonus.

Visst du kan hävda att du dragit in 70.000kr mer per bil om du tar bort klimatbonusen, samtidigt minskar försäljningen drastiskt. Med bonusen säljs fler bilar större = större momsintäkter i kronor räknat.

Det skulle till och med kunna vara så att staten förlorar pengar på att ta bort bonusen.

För övrigt är även jag övertygad om att priser på begagnad bilar kommer att sjunka rejält, både på elbilar och vanliga bilar. Dels ha vi en lågkonjunktur på gång men marknaden kommer även att översvämmas av kinesiska elektriska bilar av olika märke, med längre räckvidd och lägre priser.
För att momsintäkten ska bli större med hänsyn tagen till bonusen förutsätter du att ingenting annat inhandlas för dessa 500.000.

Jag finner det rätt osannolikt. Har du kvar din gamla bil så torde du bara genom användning av den generera rätt så mycket mer skatteintäkter. Styr du om konsumtion till skattefria varor/aktiviteter så brukar den totala skatteintäkten minska.

Hur jag än räknar kan jag inte se att staten förlorar pengar på att ta bort bonusen. Kan du ge något realistiskt scenario där det inträffar?

Att avskaffandet på bonusen kan ge effekter på antalet elbilar och därmed miljön är möjligt men inte säkert. Om marknaden kommer att översvämmas av kinesiska elektriska bilar av olika märke, med längre räckvidd och lägre priser så blir det fler elbilar. Då finns det ännu mindre orsak att behålla elbilsbonusen.
av Lövet
Marknaden för kinesiska elbilar dog precis. Deras enda chans på marknaden var att de hade låga privatleasingpriser och då tog köparen ingen risk. Nån som är sugen på att köpa en MG Marvel R för 534.000kr med egna pengar?

När det gäller hur man räknar leasingpriser så ser det ut så här. Jag jobbar med att bygga systemen som räknar såna här saker, det finns inte särskilt många så alla gör samma:

Siffrorna är påhittade men väldigt realistiska. Fuskräknar räntan för jag orkar inte starta jobbdatorn

Bil brutto: 700.000
Restvärde % 65
Restvärde kr 455.000kr
Rabatt från generalagent 30.000kr
Rabatt från ÅF 10.000kr
Riskkostnad 7.000kr
Service 3 år 10.000kr
Ränta: 16.000kr

Leasingkostnad innan bonus månad 1-6:
700.000-30.000-10.000-455.000 / 36 + 7.000+10.000+16.000kr = 6.750kr

Bonus: 50.000

Leasingkostnad efter bonus månad 7-36: 50000/29 = 1730 = 5.020kr

Man måste fördela ut momsen på återstående månader enligt bokföringslagen.

Huruvida restvärdet sjunker egentligen pga bonusen är en sak men det är inte så man räknar fram leasinghyrorna i alla fall
av Sevir
Lövet skrev: fre 11 nov 2022, 16:01 Marknaden för kinesiska elbilar dog precis. Deras enda chans på marknaden var att de hade låga privatleasingpriser och då tog köparen ingen risk. Nån som är sugen på att köpa en MG Marvel R för 534.000kr med egna pengar?

När det gäller hur man räknar leasingpriser så ser det ut så här. Jag jobbar med att bygga systemen som räknar såna här saker, det finns inte särskilt många så alla gör samma:

Siffrorna är påhittade men väldigt realistiska. Fuskräknar räntan för jag orkar inte starta jobbdatorn

Restvärde % 65
Restvärde kr 455.000kr
Rabatt från ÅF 10.000kr
Riskkostnad 7.000kr
Service 3 år 10.000kr

Huruvida restvärdet sjunker egentligen pga bonusen är en sak men det är inte så man räknar fram leasinghyrorna i alla fall
Tror att privatleasing på elbilar komma dö mer eller mindre om marknaden inte reagerar men råvarorna kostar ju fortfarande och Chippen.

Likaväl övergripande elbilsförsäljning.
av Lockis
Lövet skrev:Marknaden för kinesiska elbilar dog precis. Deras enda chans på marknaden var att de hade låga privatleasingpriser och då tog köparen ingen risk. Nån som är sugen på att köpa en MG Marvel R för 534.000kr med egna pengar?

Restvärde % 65
Restvärde kr 455.000kr
Rabatt från ÅF 10.000kr
Riskkostnad 7.000kr
Service 3 år 10.000kr

Intressant.
Riskkostnad, är det den "avgift" man tar ut för att försöka balansera om restvärdet inte blir rätt?
av Lövet
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 17:27fall

Intressant.
Riskkostnad, är det den "avgift" man tar ut för att försöka balansera om restvärdet inte blir rätt?
Ja plus kostnaden för återtag och lite annat
av Lockis
Lövet skrev: fre 11 nov 2022, 17:49
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 17:27fall

Intressant.
Ja plus kostnaden för återtag och lite annat
Ahh som den där avgiften alla har när dem säljer en bil som alla företag vägrar betala? 🤣
av Lövet
Lockis skrev:Ahh som den där avgiften alla har när dem säljer en bil som alla företag vägrar betala?
Nej nej, kostnaden för att hämta en bil, rekonda den, och sälja den, som uppstår när en kund inte betalar fakturorna. Det blir ändå ett gäng sådana bilar på ett år.

("Registreringsavgift" är ett jättestörigt påhitt håller jag med om)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]