- fre 11 nov 2022, 11:54
Det enda jag påstår i min text är att om man istället för att betala ut en bonus som gör att svenska folket känner sig lurade av kunde man ha minskat momsen på elbilar. Hade förmodligen gett samma effekt som bonusen men med skillnaden att folk inte känner att deras skatte pengar går åt till att finansiera.
Samtidigt så försökte man detta med restaurangbranschen för att stimulera, och där gick det inte så bra.
Oavsett, så kommer förmodligen försäljningen av elbilar att minska framåt. Dels för att bonusen är borta men även för att köpkraften i svenska hushåll minskar och man tror den kommer fortsätta minska.
Malmstroem skrev:Nu stoppar du ord i munnen på mig som jag aldrig yttrat.Lockis skrev: Jag antar att du inte läste kring moms som man också betalar för elbilar. Ju högre pris på bilen desto mer moms får morfar staten. Moms är förövrigt den enda "statliga skatt" många människor betalar. Så nej, det är inte alls säkert att det är dina och mina skattepengar. Däremot så tillför elbilsköparna en massa skatt till staten genom moms. Så hade man istället för att gett en bonus kallat det en momsrabatt hade inte staten behövt betala ut något och folk hade inte känt att det var deras skatte pengar som gick åt för att finansiera initativet.Du menar alltså att enda alternativet till att köpa elbil är att spendera dem utomlands (eller de fåtal momsbefriade aktiviteter som finns)? Det är i princip enda sättet att inte betala skatt. Även om du sparar pengarna (och slipper moms) så får du betala skatt senare när de används...
Sverige är ett av de högst beskattade landen i världen. Om någon vara eller aktivitet undantas från beskattning eller får bidrag så ger det högre skatt på andra verksamheter. Eller lägre utgifter, vilket visat sig vara lättare att säga än att göra.
Men jag kan ge dig att den inte nödvändigtvis är exakt "samma" krona som jag betalat in i skatt som går till elbilar. Den kan mycket väl gå någon annanstans -- men då får någon annans skattekrona finansiera elbilen.
Det finns ingen pegging av skatteintäkter till utgifter i Sveriges budget. Det finns en intäktssida, och en utgiftssida -- som förhoppningsvis går någorlunda ihop.
Det enda jag påstår i min text är att om man istället för att betala ut en bonus som gör att svenska folket känner sig lurade av kunde man ha minskat momsen på elbilar. Hade förmodligen gett samma effekt som bonusen men med skillnaden att folk inte känner att deras skatte pengar går åt till att finansiera.
Samtidigt så försökte man detta med restaurangbranschen för att stimulera, och där gick det inte så bra.
Oavsett, så kommer förmodligen försäljningen av elbilar att minska framåt. Dels för att bonusen är borta men även för att köpkraften i svenska hushåll minskar och man tror den kommer fortsätta minska.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer