Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EeyUp
Berget43 skrev: mån 05 aug 2024, 18:10 Jag hållet med att 2024 och framåt är en bättre paketerad produkt. Lite effektivare, snabbladdar snabbare osv. Men till årsskiftet kommer t ex ny Tesla model Y. Fullutrustad long range kommer kosta mindre än en fullutrustad EX40 som är en hel bilklass mindre och har sämre mjukvara och tekniska prestanda vad gäller chassi osv. Svårt att motivera den då även om inredningen och designen är kanon.

Tesla är inget jag uppskattar men Nio, Kia/Hyundai med flera är långt långt längre komna än Volvo. 800 volt handlar inte enbart om hastigheten på snabbladdning. Jag har aldrig haft problem med hastigheten på snabbladdning på min C40. Den kommer väldigt ofta upp i ca 155+ kWh ända upp till 60% vilket är imponerande. 800 volt för mig handlar även om värmeutvecklingen när man laddar upp/ur batteriet under t ex körning. Värmeutvecklingen är lägre i alla situationer i ett 800 volt system. Efter som värme är en av de faktorer som ger batterierna mest stryk så tar batterier i en 800 volt arkitektur mindre stryk generellt. Alltså håller de längre. Värme mot batterierna ger dem ca 5 gånger mer stryk än att ladda dem ofta till 100%….

Du har förstått att man i princip alltid måste förvärma batteriet innan snabbladdning för att få upp hastigheten? Vilket också görs om du använder navigering när du kör.
800-volt system är enbart värt för den som snabbladdar ofta annars är det en än så länge väldigt dyrt för den som de flesta laddar 90% hemma. Men i framtiden kommer nog alla tillverkare övergå till 800v då man kan använda sig av tunnare kablar och mindre komponenter bla och då även få ner vikten på bilarna. Detta gäller även volvo på nästa generation.

Batteriet i bilar håller långt mycket längre än resten av bilen. Har själv haft en e-up från 2014 som när jag sålde den hade tappat max 10% av räckvidden även då den helt saknar värme/kyl system för att hjälpa BMSn hålla koll på batteriet och att det i princip laddades i och ur varenda dag med sitt 18kwh batteri.
av Berget43
Om jag ska betala fullpris vill jag ha 800v. Som att om jag köper en ny mobil så ska den ha 5G. Likaså ska en ny bil idag ha 5G och inte 4G om den kostar 800+ kkr som min C40 gör.

Har dessutom sett mina första EX90 videos. Sorry Volvo. Jag vill så gärna gilla märket pga designen och säkerhetstänket men nej jag kan inte svälja detta.
Trasiga kablar förardörr

Jag har testat högtalarna nu med batteri och […]

945 ltt tempgivare

Bytte givare till tempmätaren på kompis[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Min mor ägde tidigare en xc90 my17 tillverkad[…]

Igår fyllde jag på AdBlue igen. D&arin[…]