Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
Jag beklagar om någon känner sig personligen påhoppad eller kränkt. Men Pierres upplevelser är bara ytan av alla problem med CMA plattformen som inte alls är så stabil och bra som man kan läsa ovan. Jag har passerat 2 år och 5200 min med min leasingbil och jag ser så fram emot att avtalet ska löpa ut.

Nu senast på en långresa på 85 mil enkel så laddade bilen första och andra laddstoppet för att sedan vägra ladda på det tredje stoppet. Blev samtal till Volvo via knappen i taket och massa steg och sådant som vi var tvungna att följa för att den skulle hoppa igång. Bl a så ska bilen låsas och låta stå låst i ca 20 min för att sen fortsätta testa det ena och det andra. Förstår inte ni här att en bil som har priset 845 000 kr listpris och beter sig så här är ett skämt?

För det priset kan man få många många bilar som har som vissa säger sig tolerera 1-2 problem om året. Senaste månaden har jag testat följande bilar som alla slår volvo c40 med råge och är billigare i sina fullutrustade versioner;

Tesla model 3 long range, Tesla model 3 performance, Hyundai Ioniq 5 AWD, Kia EV6 AWD. Sen kan Volvo-kramare fortsätta hoppas på att Volvo kommer komma med bättre produkter men av att se på aktien så tror inte någon att de inom den närmaste tiden har en chans att konkurera. Se på Xiaomi:s nya sedan vad den nu heter, Zeekr 7x samt Seekr 007, förträffliga bilar om man ser på pappret.
av toppo
Berget43 skrev: ons 01 jan 2025, 20:45 Jag beklagar om någon känner sig personligen påhoppad eller kränkt. Men Pierres upplevelser är bara ytan av alla problem med CMA plattformen som inte alls är så stabil och bra som man kan läsa ovan. Jag har passerat 2 år och 5200 min med min leasingbil och jag ser så fram emot att avtalet ska löpa ut.

Nu senast på en långresa på 85 mil enkel så laddade bilen första och andra laddstoppet för att sedan vägra ladda på det tredje stoppet. Blev samtal till Volvo via knappen i taket och massa steg och sådant som vi var tvungna att följa för att den skulle hoppa igång. Bl a så ska bilen låsas och låta stå låst i ca 20 min för att sen fortsätta testa det ena och det andra. Förstår inte ni här att en bil som har priset 845 000 kr listpris och beter sig så här är ett skämt?

För det priset kan man få många många bilar som har som vissa säger sig tolerera 1-2 problem om året. Senaste månaden har jag testat följande bilar som alla slår volvo c40 med råge och är billigare i sina fullutrustade versioner;

Tesla model 3 long range, Tesla model 3 performance, Hyundai Ioniq 5 AWD, Kia EV6 AWD. Sen kan Volvo-kramare fortsätta hoppas på att Volvo kommer komma med bättre produkter men av att se på aktien så tror inte någon att de inom den närmaste tiden har en chans att konkurera. Se på Xiaomi:s nya sedan vad den nu heter, Zeekr 7x samt Seekr 007, förträffliga bilar om man ser på pappret.
Har du frågat om du får lämna tillbaka din bil i förtid så du slipper köra den? Är det inte bättre att du byter till en Model 3 eller EV6 om du nu tycker de är så bra? Personligen tycker jag att båda dessa är klart sämre bilar.

Jag körde förresten 100 mil enkel för några dagar sedan, fyra laddstopp gjorde jag så här i vintertid. Det fungerade helt utan problem. Snart dags att köra hem igen, startar i minus 25.

Sen borde du väl veta vid det här laget att det är ointressant vad en bil presterar på pappret. Zeekr-bilarna är ju byggda på SEA-plattformen precis som EX30 och jag antar att du inte direkt hyllar den?
av Berget43
Eftersom du frågar så får du veta.....

Min bil levererades med ett mekaniskt fel i främre motor och drivaxel. Bilen för 800+ tkr fick jag ändå köra runt med i 9 månader då Volvo varken ville ta tillbaka den eller kunde laga den. Det klonkade och lät varje gång jag använde den och jag har nog aldrig lidit så mycket som konsument vid köp av någon produkt.

Sen helt plötsligt gick man med på att ta tillbaka bilen och häva kontraktet. När det sen var 4 dagar kvar till dagen jag skulle få lämna tillbaka den så hörde man av sig igen och ångrade sig och menade att nu fanns det ett sätt att laga den och jag var tvungen att testa denna åtgärd först. Sviken vid leverans av trasig bil, sviken igen då man inte höll löftet om att ta tillbaka den...

Alla på detta forum har läst mina trådar om detta. Alla på detta forum har läst om V90 bilar där blinjkers ljudet inte låter i takt med hur blinkersen blinkar. Jag skriver bara här för att hindra fler att köpa undermåliga produkter från Volvo eftersom det inte är i närheten av det bästa man kan få för sina pengar.

Ex30 är ytterligare en skitbil i snygg förpackning ja. Och nej Zeekr är inte felfria. Det finns massor med videos på hur illa de är. Men tekniskt överlägsna är de. Tesla må vara en billig bil t ex som en elektrisk Toyota men man får mycket värde för pengarna, mjukvara som fungerar, effektiv drivlina mm.
av toppo
Tråkigt att du har haft så stora problem med din bil, jag vet att den gamla drivlinan med dubbla motorer har haft detta problem med varierande lösning.

Men du svarade inte på min fråga varför du inte lämnar in den i förtid? Det kanske inte blir kostnadsfritt men om du är så besviken så upplever jag att det är värt det.
Berget43 skrev: tor 02 jan 2025, 09:11 Jag skriver bara här för att hindra fler att köpa undermåliga produkter från Volvo eftersom det inte är i närheten av det bästa man kan få för sina pengar.
Det är ju här det blir larvigt. Du har ett exemplar och har absolut inte tolkningsföreträde mot andra ägare som inte upplever problem med sina bilar och ska därför inte vara så kategorisk med dina upplevelser. Om du nu kör andra bilar borde du veta att alla bilmodeller har olika problem och egenskaper. Jag gillar ingen av de bilmodeller som du föredrar, även om de skulle vara problemfria. Alla värdesätter olika egenskaper och därmed olika bilmodeller.
av Berget43
Du ska inte tala om för mig vilka åsikter jag får uttrycka eller inte. Överallt på nätet är det folk som är missnöjda med Volvos elbilar. V90:s som inte blinkar som en bil i den prisklassen ska göra. Skulle alla dessa inklusive Pierre och jag råkat få defekta ex bara och så är alla andra bilar felfria? Alltså är du lågbegåvad, anställd på Volvos kommunikationsavdelning eller bara illvillig? Volvos elbilar är urusla rent av. Man kan inte vara patriotisk hur långt som helst.

Bilen har ett undermotoriserat infotainmentsystem, allt går långsamt. Måste göras hard reset ca var 10:e dag. Pixel ljusen fungerar till och från utan att man förstår varför. Medioker snabbladdnings hastighet. Medioker väghållning. Usla däck på de 20" hjul jag betalat extra för. Olika dimensioner på fram och bakhjul gernusla köregenskaper det med.

Vakna upp och inse att det givet sina konkurrenter i den prisklassen där Volvo vill spela är en usel produkt. Den borde kostat 200 tkr mindre genom hela modellprogrammet så kunde den vara okej för de fanatiker som önskar en usel Volvo för att de inte vet bättre.

Vet inte var du bor men ta en runda i en Tesla modell 3 eller Kia EV6 så ska du se hur en bra bil ska fungera. Det patetiska är att de bra bilarna kostar mycket mindre än den usla Volvon. Jag kommer aldrig nicka med och säga att något är bra för att behaga någon här, min handlare eller någon annan patriotisk person som inte vet bättre.
av 73k
Kan kommentera kring punkt 4. Hur man upplever XC/EX40 beror lite på vad man jämför med. Jämför man med andra nya Volvo bilar är den lite av ett avstickande projekt… Kanske nåt som banade väg för designen i EX30/90… tänker då på den minimalistiska designen. XC40 har utöver det en lite mer nördig inrikting både utseende- och funktionsmässigt.

Medan XC40 i jämförelse med V40 är mer av en rejäl bil (utifrån sett) är de utrustningsmässigt i samma liga, bara att V40:n är bra mycket äldre. Jag gillade V40 och avnjöt många mil i min men efter att ha varit skeptiskt till att köra en XC40 som lånebil i ett par månader slutade det med att den inte passade mig. Valde istället en annan bil…

Så även om det är 40-serien vi pratar om är den väldigt olik V40, det är inte samma övergång som från föregående generationen av S/V60/XC60/V70 till den nuvarande generationen av S/V60/XC60/V90. Mig passar den inte, känslan är lite att XC40 var den bilen där Volvo slutade vara Volvo… men så har å andra sidan folk känt sen vem vet när.
av toppo
Berget43 skrev: tor 02 jan 2025, 20:27 Du ska inte tala om för mig vilka åsikter jag får uttrycka eller inte. Överallt på nätet är det folk som är missnöjda med Volvos elbilar. V90:s som inte blinkar som en bil i den prisklassen ska göra. Skulle alla dessa inklusive Pierre och jag råkat få defekta ex bara och så är alla andra bilar felfria? Alltså är du lågbegåvad, anställd på Volvos kommunikationsavdelning eller bara illvillig? Volvos elbilar är urusla rent av. Man kan inte vara patriotisk hur långt som helst.

Bilen har ett undermotoriserat infotainmentsystem, allt går långsamt. Måste göras hard reset ca var 10:e dag. Pixel ljusen fungerar till och från utan att man förstår varför. Medioker snabbladdnings hastighet. Medioker väghållning. Usla däck på de 20" hjul jag betalat extra för. Olika dimensioner på fram och bakhjul gernusla köregenskaper det med.

Vakna upp och inse att det givet sina konkurrenter i den prisklassen där Volvo vill spela är en usel produkt. Den borde kostat 200 tkr mindre genom hela modellprogrammet så kunde den vara okej för de fanatiker som önskar en usel Volvo för att de inte vet bättre.

Vet inte var du bor men ta en runda i en Tesla modell 3 eller Kia EV6 så ska du se hur en bra bil ska fungera. Det patetiska är att de bra bilarna kostar mycket mindre än den usla Volvon. Jag kommer aldrig nicka med och säga att något är bra för att behaga någon här, min handlare eller någon annan patriotisk person som inte vet bättre.
Förlåt om du kände dig påhoppad men min poäng är att det vore trevligt att ha förståelse för hur många nöjda ägare som finns där ute i verkligheten (och inte skriver på internet). Som redan sagt har jag kört de övriga bilarna du nämner och enligt mig är ingen av dessa en bättre bil. Alla bilar är kompromisser och det bästa är att ta den bilen som man själv gillar bäst, efter tre bilar på CMA-plattformen och totalt 8000 mil tycker jag att jag känner bilarna ganska bra.

Min bil kostade 570 tkr ny, den laddar i 200 kW, jag startar aldrig om infotainmentsystemet, jag har bredare däck bak för att få bättre grepp i kurvor och acceleration på min bakhjulsdrivna bil. Nej, jag jobbar inte på Volvo cars (inte särskilt lågbegåvad heller faktiskt :bored: ) utan jag är bara nöjd med min nuvarande bil.

Kanske är jag bara en positiv och tolerant person, men nej baserat på de som jag känner som också kör 40-serien BEV så verkar jag ändå vara i bra sällskap :-) Jag tycker faktiskt inte att jagrullar bara ska vara en plats för missnöjda, man måste också få vara nöjd med sitt bilval utan att bli kallad lågbegåvad.
av Berget43
Ja jag tycker likaså inte man ska bemöta folk som tjänat ihop pengar för att köpa bil och sen köpt en gravt undermålig bil och vill skriva av sig och varna andra med "detta är en fantastisk bil" osv. Om man frågar 100 personer i Ryssland om de gillar sin bil så svarar de också ja. De vågar inte annat men de kanske heller inte är så upplysta och har så många val. Detta torde vara ett av världens mest upplysta länder och här sitter jag och tradar med folk som säger sig vara nöjda med undermåliga produkter för att de kanske är nostalgiskt kära i dessa undermåliga produkter. EU inför strafftullar på Kina bilar för att man insett att man ligger så långt efter i utvecklingen att om man inte inför dessa så kommer miljontals personer i bilbranschen bli arbetslösa och asiaterna kommer ta över allt med bilar så som de redan gjort med allt inom elektronik.

När jag handlar något för mina pengar vill jag ha det bästa som finns där och då. Jag vill inte ha en undermålig skitbil till överpris för att jag åkte i en bil av samma märke när jag var 8 år med min pappa på väg till fotbollsträningen...
av toppo
Berget43 skrev: fre 03 jan 2025, 09:54 Ja jag tycker likaså inte man ska bemöta folk som tjänat ihop pengar för att köpa bil och sen köpt en gravt undermålig bil och vill skriva av sig och varna andra med "detta är en fantastisk bil" osv. Om man frågar 100 personer i Ryssland om de gillar sin bil så svarar de också ja. De vågar inte annat men de kanske heller inte är så upplysta och har så många val. Detta torde vara ett av världens mest upplysta länder och här sitter jag och tradar med folk som säger sig vara nöjda med undermåliga produkter för att de kanske är nostalgiskt kära i dessa undermåliga produkter. EU inför strafftullar på Kina bilar för att man insett att man ligger så långt efter i utvecklingen att om man inte inför dessa så kommer miljontals personer i bilbranschen bli arbetslösa och asiaterna kommer ta över allt med bilar så som de redan gjort med allt inom elektronik.

När jag handlar något för mina pengar vill jag ha det bästa som finns där och då. Jag vill inte ha en undermålig skitbil till överpris för att jag åkte i en bil av samma märke när jag var 8 år med min pappa på väg till fotbollsträningen...
Herregud vilken låg nivå. Prata om upplysta länder men har inte förmåga att öppet läsa in omgivningen och förstå att världen inte målas i dina ögon. Du har erfarenheter, andra har andra erfarenheter.

Gör oss alla en tjänst, sälj bilen och köp en Zeekr 7X. Ser fram emot att höra hur bra bil du har.
Lycka till!
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]