- mån 07 nov 2022, 23:09
#1518325
"För de billigare elbilarna kan privatleasingkostnaderna kanske dubblas framöver, då man dels måste betala ränta på ett högre belopp och dels måste amortera ner bilens kapitalvärde i kanske dubbelt så hög takt, beroende på hur många mil man kör om året.
Detta är bara en ponduspostulering, och jag har inte satt mig för att räkna på det, men om leasingen räknade med en värdeminskning på 140 000, så behövde man förut bara betala 70 000 av det via leasingavgiften, och utspritt på tre år blir det oräknat räntekostnaden på skulden en höjd leasingavgift om 70000/12/3=1944:- SEK per månad. Det har fram tills nu funnits billigare elbilar att privatleasa för 2000 – 2500:- SEK per månad, så det blir nästan en dubbling oräknat ränteeffekterna.
Klimatbonusen infördes som bonusdelen av det så kallade bonus-malussystemet, där man straffskattar bilar som släpper ut mycket CO2 för att finansiera klimatbonus för de som inte gör det. Med avskaffandet av bonusdelen har vi nu bara malus kvar.
Blir intressant att se vad bilhandlarna tycker om tilltaget. Kanske varit dåliga på lobbyarbete och saknar representanter i den nya regeringen? För att inte tala om Volvo Car, som dock ändå inte kan överleva på den inhemska marknaden enbart, särskilt inte med sin prisprofil som bara tilltalar övre medelklassen när det gäller nybilar. Bilbranschen får lära sig av friskolorna och vårdföretagen gjort med Tidölagets politiker och ta in framstående oppositionspolitiker i sina bolagsstyrelser med feta arvoden, så kanske man kan göra comeback med klimatbonus efter valet 2026."
Källa:https://cornucopia.se/2022/11/regeringe ... rt-onsdag/
Detta är bara en ponduspostulering, och jag har inte satt mig för att räkna på det, men om leasingen räknade med en värdeminskning på 140 000, så behövde man förut bara betala 70 000 av det via leasingavgiften, och utspritt på tre år blir det oräknat räntekostnaden på skulden en höjd leasingavgift om 70000/12/3=1944:- SEK per månad. Det har fram tills nu funnits billigare elbilar att privatleasa för 2000 – 2500:- SEK per månad, så det blir nästan en dubbling oräknat ränteeffekterna.
Klimatbonusen infördes som bonusdelen av det så kallade bonus-malussystemet, där man straffskattar bilar som släpper ut mycket CO2 för att finansiera klimatbonus för de som inte gör det. Med avskaffandet av bonusdelen har vi nu bara malus kvar.
Blir intressant att se vad bilhandlarna tycker om tilltaget. Kanske varit dåliga på lobbyarbete och saknar representanter i den nya regeringen? För att inte tala om Volvo Car, som dock ändå inte kan överleva på den inhemska marknaden enbart, särskilt inte med sin prisprofil som bara tilltalar övre medelklassen när det gäller nybilar. Bilbranschen får lära sig av friskolorna och vårdföretagen gjort med Tidölagets politiker och ta in framstående oppositionspolitiker i sina bolagsstyrelser med feta arvoden, så kanske man kan göra comeback med klimatbonus efter valet 2026."
Källa:https://cornucopia.se/2022/11/regeringe ... rt-onsdag/
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS