Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1586955
paso skrev: sön 18 aug 2024, 09:56
toppo skrev:
paso skrev: lör 17 aug 2024, 18:10 Ingen som haft C40/XC40 med bakhjulsdrift?
Jag har en XC40 med bakhjulsdrift sedan mars i år. Hann med en resa till Vemdalen innan vintern försvann på dubbfria vinterdäck. Jag tyckte bilen gick bra även vid vinterväglag, jag hamnade inte i några dramatiska situationer utan den gick stabilt. Vid fullgasacceleration från stillastående får den leta lite efter greppet vilket kan ge en liten svängande bakvagn men är man mjuk på pedalen så smyger den iväg. Det klart att det är viss skillnad mot min tidigare Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift men för mig som bor i Stockholm tror jag det kommer fungera utmärkt.

Är det något speciellt du undrar?
Det är precis denna typ av återkoppling som jag sökte. Har kört framhjulsdrift länge men 4-hjulsdrivet de senaste 10 åren.
Sen att flera motorjournalister uttryckt tveksamhet för bakhjulsdrift gör att jag tvekar om jag vill/vågar mig på en bakhjulsdriven Volvo.
Alternativet är en fullt utrustad XPENG G9P med extra allt till lägre månadskostnad (leasing)än vad en SMLR C40 kostar.
Jag tycker inte man behöver ha tveksamhet kring bakhjulsdriften, den gör som sagt sitt jobb väldigt bra för att vara tvåhjulsdrift. Min bror har den gamla framhjulsdrivna och den är i mitt tycke sämre än den bakhjulsdrivna på alla sätt, men jag har inte jämfört de sida vid sida på vinterväg. Om du är van vid fyrhjulsdrift beror det nog på vilket behov du har som avgör om du blir nöjd eller inte tror jag. När det är halt ute är det skillnad på fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift.

En Xpeng G9 är en helt annan bil, har du behov av en sådan pass stor bil? Vad jag har förstått det som är komforten i den väldigt bra men förarstödsystem och infotainment mycket sämre än Volvos?
#1587054
Har en V60 recharge 2024, där elmotorn sitter på bakhjulen, har för mig det är ca 140hk.

Skall bli spännande att köra den nu till vintern. Har haft haldex 4-hjulsdrift senaste 10 åren så är van att den hoppar in omgående om man tappar fotfästet.

Var och åkte i bergen i somras, och körde fast två gånger på grusväg. När man vill starta så kommer det så mycket vridmoment på bakhjulen att de gräver ner sig nästan direkt. Och det kändes som att varken nån ”antispinn” gick in och inte heller framhjulen (bensindriften) gick in automatiskt. Eftersom det var i uppförsbacken så var det bara att rulla ner lite grann och göra ett nytt försök och då gick det bra. Så fick aldrig provat constant awd.

Känner på mig att det är annorlunda med eldrift än konventionell drivning ,och man kommer nog behöva lära sig köra bilen. Som sagt så känns det som att kraften i elmotorn kommer mer plötsligt och okontrollerat, det är enklare att börja driva hjulen försiktigt med en konventionell motor.
#1587087
toppo skrev:
paso skrev: sön 18 aug 2024, 09:56
toppo skrev: Jag har en XC40 med bakhjulsdrift sedan mars i år. Hann med en resa till Vemdalen innan vintern försvann på dubbfria vinterdäck. Jag tyckte bilen gick bra även vid vinterväglag, jag hamnade inte i några dramatiska situationer utan den gick stabilt. Vid fullgasacceleration från stillastående får den leta lite efter greppet vilket kan ge en liten svängande bakvagn men är man mjuk på pedalen så smyger den iväg. Det klart att det är viss skillnad mot min tidigare Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift men för mig som bor i Stockholm tror jag det kommer fungera utmärkt.

Är det något speciellt du undrar?
Det är precis denna typ av återkoppling som jag sökte. Har kört framhjulsdrift länge men 4-hjulsdrivet de senaste 10 åren.
Sen att flera motorjournalister uttryckt tveksamhet för bakhjulsdrift gör att jag tvekar om jag vill/vågar mig på en bakhjulsdriven Volvo.
Alternativet är en fullt utrustad XPENG G9P med extra allt till lägre månadskostnad (leasing)än vad en SMLR C40 kostar.
Jag tycker inte man behöver ha tveksamhet kring bakhjulsdriften, den gör som sagt sitt jobb väldigt bra för att vara tvåhjulsdrift. Min bror har den gamla framhjulsdrivna och den är i mitt tycke sämre än den bakhjulsdrivna på alla sätt, men jag har inte jämfört de sida vid sida på vinterväg. Om du är van vid fyrhjulsdrift beror det nog på vilket behov du har som avgör om du blir nöjd eller inte tror jag. När det är halt ute är det skillnad på fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift.

En Xpeng G9 är en helt annan bil, har du behov av en sådan pass stor bil? Vad jag har förstått det som är komforten i den väldigt bra men förarstödsystem och infotainment mycket sämre än Volvos?
Nu är det bestämt det blir en XPENG G9P som är större och 4WD men dock inte i Eco läge då är det enbart bakhjulsdrivet.
Men laddar i garage där el ingår så kör aldrig i Eco med nuvarande IX50 heller.

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]

Det sitter ingen kamrem på din motor så[…]

Min v60 D4 2016 dog från ingenstans i helgen[…]