- sön 18 aug 2024, 17:52
En Xpeng G9 är en helt annan bil, har du behov av en sådan pass stor bil? Vad jag har förstått det som är komforten i den väldigt bra men förarstödsystem och infotainment mycket sämre än Volvos?
paso skrev: ↑sön 18 aug 2024, 09:56Jag tycker inte man behöver ha tveksamhet kring bakhjulsdriften, den gör som sagt sitt jobb väldigt bra för att vara tvåhjulsdrift. Min bror har den gamla framhjulsdrivna och den är i mitt tycke sämre än den bakhjulsdrivna på alla sätt, men jag har inte jämfört de sida vid sida på vinterväg. Om du är van vid fyrhjulsdrift beror det nog på vilket behov du har som avgör om du blir nöjd eller inte tror jag. När det är halt ute är det skillnad på fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift.toppo skrev:Det är precis denna typ av återkoppling som jag sökte. Har kört framhjulsdrift länge men 4-hjulsdrivet de senaste 10 åren.paso skrev: ↑lör 17 aug 2024, 18:10 Ingen som haft C40/XC40 med bakhjulsdrift?Jag har en XC40 med bakhjulsdrift sedan mars i år. Hann med en resa till Vemdalen innan vintern försvann på dubbfria vinterdäck. Jag tyckte bilen gick bra även vid vinterväglag, jag hamnade inte i några dramatiska situationer utan den gick stabilt. Vid fullgasacceleration från stillastående får den leta lite efter greppet vilket kan ge en liten svängande bakvagn men är man mjuk på pedalen så smyger den iväg. Det klart att det är viss skillnad mot min tidigare Polestar 2 med permanent fyrhjulsdrift men för mig som bor i Stockholm tror jag det kommer fungera utmärkt.
Är det något speciellt du undrar?
Sen att flera motorjournalister uttryckt tveksamhet för bakhjulsdrift gör att jag tvekar om jag vill/vågar mig på en bakhjulsdriven Volvo.
Alternativet är en fullt utrustad XPENG G9P med extra allt till lägre månadskostnad (leasing)än vad en SMLR C40 kostar.
En Xpeng G9 är en helt annan bil, har du behov av en sådan pass stor bil? Vad jag har förstått det som är komforten i den väldigt bra men förarstödsystem och infotainment mycket sämre än Volvos?
XC40 Recharge Extended Range MY24 Vapour Grey
Tidigare: Polestar 2 DM LR MY21 Thunder Grey, XC40 T3 MY20 Thunder Grey, V40 T2 MY14 Titanium Grey
Tidigare: Polestar 2 DM LR MY21 Thunder Grey, XC40 T3 MY20 Thunder Grey, V40 T2 MY14 Titanium Grey