Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pirrec
Dessvärre finns inte Zeekr i vårt sortiment av förmånsbilar. Ser annars trevlig ut.
Min xc40 är nu på verkstad med fel på värmen, som 3andra rydligen.
Jag väntar på bärgare som skall hänta xc40n jag fick låna av hertz, går inte att köra ens , system kontroll pågår säger de.
Ren parodi, kommer bli slutet för volvo
av Pirrec
@toppo
Jag hoppas att du även i fortsättningen har problemfri drift. Jag menar då oxå att det inte ska begövas manuell omstart av div systet osv.
Att antyda en onyanserad åsikt ör lätt för de som inte upplever problem. Alla mina tidigare volvo har fungerat bra.
Jag väntar nu på bärgare som skall hämta den startvägrande xc40 jag esom min är på verkstad.
Om det är en onyaserad verklighet eller ej är upp till var och en att fundera på.
av Pirrec
Detta är alltså ersättningsbilen som bärgas, min står ju redan på verkstad
Bilagor
IMG_1043.jpeg
Ej körbar xc40
IMG_1043.jpeg (2.24 MiB) Visad 1889 gånger
av toppo
Pirrec skrev: ons 25 dec 2024, 15:31 @toppo
Jag hoppas att du även i fortsättningen har problemfri drift. Jag menar då oxå att det inte ska begövas manuell omstart av div systet osv.
Att antyda en onyanserad åsikt ör lätt för de som inte upplever problem. Alla mina tidigare volvo har fungerat bra.
Jag väntar nu på bärgare som skall hämta den startvägrande xc40 jag esom min är på verkstad.
Om det är en onyaserad verklighet eller ej är upp till var och en att fundera på.
Jag tycker tyvärr inte att dina inlägg är så nyanserade, man behöver inte skriva sådant som att ”bilen är ett skämt”, ”undvik alla elbilar” och ”detta är slutet för Volvo”. För det stämmer ju inte. Tråkigt att du har sådana problem med din bil att du behöver bärga både din egen och ersättningsbilen, men det är ju ganska viktigt att förstå att det hör till undantagen. Volvo bygger bra bilar, CMA-plattformen är en driftsäker plattform och jag känner ingen som har problem med sin el-Volvo. Om ett par dagar rullar jag 100 mil enkel, snabbladdar fyra gånger, och en vecka senare vänder jag hem. Lovar att rapportera om jag får ett enda fel men kan nästan garantera dig att så inte blir fallet.

Och nej, en omstart av ett infotainmentsystem någon gång om året är inte ett problem, min PC på jobbet kräver också omstart då och då.
Användarvisningsbild
av leiwi
toppo skrev:Volvo XC40 el är definitivt en driftsäker bil, tråkigt att man inte kan ha en mer nyanserad bild.
Jag tycker absolut att det är nyanserat inlägg av Pirrec förstår hans och alla andra som har klagomål på bilen , många människor försvagar sin inköp oavsett det gäller bilar eller annat och det krävs mycket av "gutts" att erkänna brister och fel i sina val
Det är ju inte bara Pirrec som känner att bilen inte lever upp till hur det borde vara
av Pirrec
Skrev ett svar men tror det försvann då jag tydligen inte var inloggad, vem vet det kanske dyker upp. Summerar det viktigaste.
Vi har diverse elbilfabrikat på mitt jobb. Minst problem hör man från de som kör mercedes eq och ps2 dock ej bugfria. Utöver de nämnda har ww och skoda problem och även xc40.Då man inte med tidigare kolväte drivna bilar hade sådana problem anser jag man skall undvika elbilar.
Mängden buggar och problem med min xc40 gör stt man uppfattar bilen som ett skämt.
Om man tex säljer 100 xc40 och 90 är problemfria, räcket det för att köpare skall fortsätta köpa bilen eller är det slutet.
Min bil var tydligen inte helt unik då man hade ytterligare 3 med fel på värmen , lägg även till den bärgaren nyss hämta som bestämt sig för att tydligen göra en oändlig Systemkontroll och inte gick stt köra.
Någon enstaka omstart av infotainmentsystem kunde man kanske ha överseende med men bär det gäller omstarter som avslutas med att man kliver ut bilen låser, väntar 20-30 min sen provar igen, ett antal ”fel” har lösts på detta vis, nan kan ju faktskt vara på en skogsväg i snö och -15.
Notera oxå att jag tidigare skrev att det vore en bra bil om man bortser från mjukvaruproblem.
Och jag hoppas fortfarande du slipper problem med din bil .
Har nu via hertz jour hämtat en xc40 bensin( mild hybrid tror jag) får hoppas den uppför sig.
Användarvisningsbild
av S65D
Tycker nog det är så nyanserat det kan bli. Gissar man var det nog i Pirrecs fall väldigt mycket mer frustrerande i verkligheten än vad hans inlägg återger. Att en ägare som är nöjd och att en ägare som är missnöjd ska mötas nånstans närmare mitten för att uppnå en viss nyansering känns väldigt orealistiskt. Olika erfarenheter = olika åsikter. Hoppas däremot på ett problemfritt ägande för samtliga, oavsett tidigare upplevelser.
av toppo
Mitt mål är inte att mötas utan att dela erfarenheter om hur bra XC40 el fungerar. När någon skriver ett inlägg som uttrycker att man ska ”undvika alla elbilar” och därmed förmedla enbart ett perspektiv så behöver detta nyanseras.

Jag har haft en bil med förbränningsmotor som rasade för några år sedan (förlorade förmodligen mer pengar än vad Pirrec förlorade på sin tjänstebil med garanti). Nu tycker jag i och för sig att man ska undvika alla fossilbilar men jag behöver inte skriva om det på ett forum.
Användarvisningsbild
av S65D
Diskussion i all ära, man bör dock räkna med att det alltid kommer finnas väldigt skilda åsikter. Ju tidigare man accepterar det desto bättre kommer man trivas på forumet. Vad den ene har förlorat hjälper egentligen inte den andre och vad den ene har för erfarenheter försämrar egentligen inte den andres bilval osv. Det var bra att du fick med det sista du skrev.
av Pirrec
Så sant som någon skrev så kommer åsikter att avspegla personliga upplevelser och erfarenhet av ens omgivning. Det är då ofrånkomligt att meningsskiljaktigheter uppstår. Det viktigaste är dock att dessa inte leder till någon form av eskalerande ”pajkastning”, vilket inte skett i detta fall.
Fick igår besked om att min bil var fixad, nytt värmepaket, en eloge till verkstaden som snabbt fixade felet.
Har nu iaf erfarenhet av att köra 3 olika modeller av xc40.
Min twin 4wd
En el med bara bakhjulsdrift
En mild hybrid (bensin)med bakhjulsdrift , vet ej om ”mini elmotorn” verkar på bak eller framhjulen.

Om man som jag bor där det ofta är isigt eller snöigt väglag så är 4wd modellen överlägsen i framkomligheten och stabilitet vid all körning.
De bakhjulsdrivna får direkt släpp på bakhjulen och slänger till med bakdelen innan antisladd/traction ingriper.
Mildhybriden har överlägsen räckvidd, blir varm i kupen långsammare än elmodeller. Hur mkt mildhybrid funktionen tillför ur miljöaspekt eller reducerad förbrukning har jag ingen uppfattning om.
Samtliga av dessa 3 bilar har varit utrustade med dubbade vinterdäck i gott skick.
Att notera ang milldhybriden som var ”ny” och hade då den av eu påtvingade funktionen för ”hastighets ”varning”), bilen börjar alltså plinga nör man överskrider rådande hastighet redan med ett fåtal kmh under en relativt kort tid, funktionen kan lyckligtvis ”kvittas” bort till nästa start av bilen genom tryck på v rattknapp på v sida.
Om jag fattat rätt jämförs bilens hastighet med den hast info som gps har för aktuell väg. Vet ej om även skyltavläsning ör inblandad. Känns som det finns risk för avvikelser mellan gps och rådande hastighet beroende på uppdateringar mm. Dock ett problem som torde vara gemensamt för samtliga fabrikat.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]