Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
Inte kört någon av ID bilarna men den spontana fördelen för Volvo är nog google systemet. Vet inte hur törstig VAG bilarna är, min C40 ligger nog runt 18kwh/100 på motorväg i optimala förhållanden. Sen jag la på vinterdäcken i veckan ligger snittet på runt 20-21 blandad körning. Laddar relativt snabbt på snabbladdare dock så brukar inte vara problem.
av Rudolfz
Tack för alla svar och synpunkter. Det lutar åt en C40, ska se om vi kommer överens om pris. Jag var tidigare och såg på EX30 när de visade upp den. Det var väl inget större fel på bilen, men jag tyckte den var lite avskalad i interiören. Kanske det är framtidn och det är väl bara jag som är gammalmodig.

Nu erbjuder bilfirman mig en Walle laddare för AC 11kW. De begär 795€ för den, är det rimmligt eller skulle jag hitta billigare?Jag vet inte alls vad det är för en laddare, men jag skulle vilja ha en som man kan ta med sig ifall man laddar på annat ställe än hemmet. Jag vill inte ha en fast installation.
Användarvisningsbild
av svergie2
Kan flika in med att ID bilarna inte kommer få förvärmning enligt Peter Esse.

Åk och titta på bilarna så tror jag du hittar vilken som känns bäst ganska snabbt! Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Sevir
Rudolfz skrev: Nu erbjuder bilfirman mig en Walle laddare för AC 11kW. De begär 795€ för den, är det rimmligt eller skulle jag hitta billigare?Jag vet inte alls vad det är för en laddare, men jag skulle vilja ha en som man kan ta med sig ifall man laddar på annat ställe än hemmet. Jag vill inte ha en fast installation.
Varför anger dom det i Euro? Priset låter ganska standard för en laddare. Zaptec Go som är en ganska vanlig laddare kostar runt 6000 med avdrag.
Laddarna är fast installation. Det finns några få laddare på marknaden som är "bärbara", t ex CTEK Njord Go (kopplas in via CEE 3-fas uttag) men är inte berättigad till avdrag/rabatt eftersom den inte är en fast installation.

Men känner inte till märket eller laddaren så kan inte uttala mig.

Avråder starkt från att ladda med 230v kabeln som ingår till bilen (ingick till min iallafall), utan du ska bara ladda med Type 2 till type 2 kabel (AC) från en laddare för elbilar. Vare sig om det är en publik laddare eller om du installerar en hemma.
av Lövet
Sevir skrev:Varför anger dom det i Euro?
Finland ;)
av Lövet
Jag är inte med på uppständelsen kring förvärmning av ID4. Åkte som sagt till fjällen med ID4 och när väl bilen är igång så finns temperatur i batteriet ändå. Det var inte jättekallt när vi åkte men säg -2 till -5. De pauser vi tog för laddning behövde vi inte vänta på laddningen utan på att vi skulle äta upp. Exakt vilken kW vi laddade med noterade jag inte. Det var inte min bil.
av Rudolfz
Jo jag glömde att säga att jag bor i Finland. Igår tittade jag bland bilar i Sverige och jag såg där att priset kunde vara 60.000-70.000 kronor billigare, men det verkade då som att de bilarna hade endast en uppstätning däck och fälgar. På bilarna stod det recharge-däck. Är det vanligt i Sverige att köra med åretruntdäck? Här blir det nog ordentlig vinter iallafall så kanske det skulle vara bäst att köra med dubbat.
av Sevir
Mja vanligt tror jag inte. Däremot har Volvo under några år (och gör fortfarande, men ska byta till vanliga sommardäck inom kort) s.k återruntdäck eller "Recharge däck" tror jag dom kallar det.
T ex min MY23 C40 har det men jag har också dubbade vinterdäck som jag fick gratis till mitt CBV avtal. Det var lite uppskattat när vintern kom plöttsligt här i Västernorrland innan man skiftade däcken.

Förr upplevde jag det vanligare med åretruntdäck.
av Sevir
Lövet skrev:Jag är inte med på uppständelsen kring förvärmning av ID4. Åkte som sagt till fjällen med ID4 och när väl bilen är igång så finns temperatur i batteriet ändå. Det var inte jättekallt när vi åkte men säg -2 till -5. De pauser vi tog för laddning behövde vi inte vänta på laddningen utan på att vi skulle äta upp. Exakt vilken kW vi laddade med noterade jag inte. Det var inte min bil.
Denna vinter blir min första som elbilsägare. Jag har som vana att säga till Google när jag ska till en snabbladdare men om det gör en större skillnad vet jag inte. Men tror inte heller att -5 gör någon jätte skillnad. Det är nog värre när det är -10 eller kallare och du ska ladda bilen kall, då laddaren måste värme upp batteriet innan den kan ladda det i optimal hastighet.

Men sen har Volvo (och kanske även VW?) rätt kass laddkurva om du inte är nere på < 20% batteri. Tror jag aldrig sett 100+ kw utan brukar ligga runt 70 max. Har för mig på pappret ska C40 kunna ladda i 120-140 eller nåt sånt.
av Malmstroem
Förvärmning är i alla fall att rekommendera på min BMW i4.

Jag glömde det när jag stannade på Ionity i Uppsala här i höstas. Det var kring nollan ute. Kom upp efter 55:an, så det hade inte gått så fort, i.e. batteriet var inte så varmt. Hade cirka 20% kvar i batteriet. Vanligtvis får jag vid sådana tillfällen närmare 200 kW i laddhastighet. Nu fick jag cirka 50 kW. Stoppet blev längre än vad jag önskat...

Jag har skaffat en extra 3-fashandske till den laddare som följde med min bil. Det gör att jag nu kan ladda där det finns 220 V Schuko (vanliga uttag), 16 A 3-fas, samt de flesta "offentliga" växel och likströmsladdare som är inriktade mot elbilar. Jag har funderat på att skaffa en adapter som klarar 32 A 3-fas CEE till 16 A 3-fas CEE, men än så länge har inte behovet motsvarat tusenlappen en sådan kostar (t.ex. https://www.hornbach.se/p/pce-adapter-c ... 4/8047930/).

Det tar rejält lång tid att ladda med Schuko. Så det har jag bara provat en gång. Det kan vara bra för nödladdning, men i mitt tycke inte mycket mer. Däremot fungerar 16 A trefasuttag bra. Det är inte nödvändigt med dedikerad laddare överallt, även om jag för enkelhetens skull valt att montera en sådan hemma.

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]

Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]