Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
Det är en leasingbil som ska återlämnas i början av november i år. Så nej jag kan inte sälja den. Ja och hur mycket du än vill att jag ska ringa dem och lämna tillbaka den så kostar det 60% av leasingavgifterna och för det får jag ingenting så ingen som har en leasingbil gör detta normalt sett för varför ska jag slänga massa pengar i sjön? Bättre då att köra med den undermåliga bilen till än fler handlare och testa nya bättre saker för lägre än det här kommer man först om man börjar titta på bilar som kostar hälften så mycket....
av Pirrec
Som tidigare nämnts är detta en dyr bil och man förväntar sig funktion mm därefter. Vet inte om jag är ensam om att uppleva följande vilket jag tycker inte anstår een bil i den prisklassen.
Passagerare i baksätet klagar högljutt på att ”kurv handtag” saknas.
Passagerare i baksätet kan på vintern inte se ut pga isbildning/imma på insidan bakre sidorutor. Det finns inga luft munstycken som håller bakrutorna imfria.
Är det någon som på något vis löst im/is problemet så tipsa mig gärna.
av Pirrec
Jahapp, så var det dax igen då. Ca 1problemfri vecka. Nu har den inbygga laddaren i bilen bestämt sig för att bara ladda på en fas inte 3.
Märkte hemma att det tog väldig tid att ladda. Med info från boxen och bilen kunde jag konstatera 1 fasig laddning. Åkte och testade på en laddstation för att utesluta fel i min laddbox, samma fel. Försöker starta 3 fasigt men går till sist över på enfasig laddning.
Ringde volvo assistans, omstart av div system, gå ur bilen, lås. Försök om 20-30 min igen.
Löste inte problemet så nu måste vilen på verkstad igen. Notera också att ingen info om att något är fel skickas från bilen.
Folk har rätt att tycka vaad de vill om denna bil men ingen kommer att kunna övertyga mig om att detta är en väl fungerande kvalitetsbil med väl fungerande mjukvara.
Hoppas verkligen övriga ägare inte upplever det jag upplever. Nu är detta en förmånsbil via mitt företag men jag måste stå ut med den i fyra år, 3år till.
Jag har alltså inte köpt bilen men betalar ett ansenligt förmånsvärde för den, finns alltså inga förmildrande omständigheter för dess undermåliga funktion. :mad: :mad:
av toppo
1-fas eller 3-fas brukar inte bero på bilen utan på lastbalansering. Publik laddare brukar också lastbalansera mellan flera laddare så det är ingen garanti, jag har upplevt att det varierar mellan 1 eller 3 faser på flera olika laddare. Låter osannolikt att felet sitter hos ombordladdaren ifall den tar laddning tänker jag? Jag skulle testa vidare.

Jag har precis avslutat min 200-milsresa. Det hjälper ju inte er som har problem men den gick klanderfritt, inget som jag skulle lasta bilen för. Ja, lite imma som frös till is på insidan av sidorutorna i -20 men det är inget som stör mig.
av Pirrec
Lastbalanseringen på min box har jag kopplat ur just för att utesluta det, har för övrigt aldrig tidigare varit problem med detta.
Har provat på 2 publika stationer med samma resultat och även ställt ned laddströmmen till 6A. Har svårt att se att felet inte finns i bilen.
Ang imma/is på rutorna så ör man väl inte som förare jättestörd. Bilen ör försedd med baksäte och tanken är väl att de som sitter där ska ha en möjlighet stt se ut även vid ngr minusgrader..
av Pirrec
Nu är bilen inlämnad igen, får se vad diagnosen blit.
Fick låna en xc40 B4, framhjulsdriven. Idag snöar det och är uppförsbacke dit jag bor. Vad händer, jo drivförmågan är inget vidare, framhjulen slirar och då stryper traction control motorn och man blir stående.
På tidigare bilar har man kunnat stänga av esp/esc varvid hjulen gräver sig ned till fast mark och driver bilen. Även sportläge har varit en variant att sätta traction(anti spinn) ur spel.
På denna B4(2025 tror jag) går det inte att vare sig hitta sportläge eller avstängning esp/esc.
Om jag nu inte missat ngt så kan hag bara säga att denna bil bör ej säljas i länder där backar och snö förekommer. Programutvecklarna saknar uppenbarligen kompetens om man avskaffat denna möjlghet.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]