Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som vanligt, den här tröttsamma frågan. Man undrar ju varför det här inte kan uttryckas bättre i instruktionsmanualen. Men iaf.

Var lyfter man en XC40 Recharge Full Electric bäst med en vanlig garagedomkraft.

I instruktionsboken så är det markerat fyra områden där det finns en smal (~4 mm) metallskiva. Denna kommer ju bli böjd om man börjar lyfta mot den med en garagedomkraft. (Jag har inte tillgång till ngn orginal saxdomkraft och det verkar ju konstigt att man bara skall lyfta bilen med en sådan).

Man skulle eventuell kunna tro att man kan lyfta i den halvmåneformade ytan som ligger jämte metallskivan. Där är det, som det känns, bara en fjädrande plastbit som inte riktigt tar i något. Så det känns ju inte som ett alternativ heller.

Det är ju också oklart hur man skulle kunna få till att säkra med en pallbock. Det skulle man ju möjligtvis kunna göra på metallskivan. Men den lär ju böja sig. Men det största problemet är väl att man inte har ngn annanstans att lyfta.

Hur gör man?
lyftpunkter_01.png
lyftpunkter_01.png (79.83 KiB) Visad 6498 gånger
lyftpunkter_02.png
lyftpunkter_02.png (88.4 KiB) Visad 6498 gånger
lyftpunkter_03.png
lyftpunkter_03.png (700.61 KiB) Visad 6498 gånger
De liknar lite lyftpunkterna på Volvos P3-chassie.
Till vissa bilmodeller finns speciella adaptrar för användning med plana lyftytor på t.ex. garagedomkrafter.
Men även lite kraftigare jackpads/lyftklossar borde funka med en vanlig garagedomkraft men det måste nog verifieras först av någon med erfarenhet av XC40 kanske?
Om man ser till att domkraften ruller med ordentligt och inte lyfter högre än precis nödvändigt bör det inte vara något problem med bara en vanlig typ puck mellan. Jag lyckades böja kanten under tröskeln på en annan bil pga att domkraften inte rullade med när jag sänkte, gäller att vara försiktig och hålla koll bara har jag lärt mig.
Jag har bytt massor av gånger med vanlig domkraft och en relativ mjuk jackpad från Jula utan problem, på alla möjliga modeller inklusive flera fullt elektrisk, och nu senast på min EX40.. Helt problemfritt.
Jag föredrar en vanlig mjuk pad just för att de som man trär över kanten skulle kunna ställ till med problem om det glider lite.

/Thomas
Tack för tipsen. Skall se vad jag kan hitta.

Jag hade ju dock önskat att man kunde hissa upp och sedan sätta in en pall på metallskivan.
Jag ramlade på den här tråden:
https://www.xc40forum.com/threads/hidde ... post-92788

Jag hade lite svårt att tyda om den var relevant (samma bil etc.).

Skall se om jag kan hinna med och kolla om det ser likadant ut på min bil. Det kan ju möjligen vara intressant isf.
TheVoleFX skrev:Tack för tipsen. Skall se vad jag kan hitta.

Jag hade ju dock önskat att man kunde hissa upp och sedan sätta in en pall på metallskivan.
Jag ramlade på den här tråden:
https://www.xc40forum.com/threads/hidde ... post-92788

Jag hade lite svårt att tyda om den var relevant (samma bil etc.).

Skall se om jag kan hinna med och kolla om det ser likadant ut på min bil. Det kan ju möjligen vara intressant isf.
Njae,,, dom är troligen till för att säkra alla fyra hörnen på en gång vid ev. batteribyte , och mest troligen dom som användes då bilen byggdes. Kanske funkar det, kanske inte..
Det finns även några i 40-serien som har 4 plastklossar, dom är för hjulbyten på typ saxlift som lyfter hela bilen på en gång.

/Thomas
TheVoleFX skrev:Denna kommer ju bli böjd om man börjar lyfta mot den med en garagedomkraft.
Nejdå, inte om du använder jackpad. Samma lösning finns på många bilar och det skulle förvåna mig om Volvos plåt är tunnare än konkurrenternas.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]