Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magben02
Funderar på en XC40 och har bara kunnat provköra B4. Vad är församlingens uppfattning om B3, tillräcklig effekt och vrid?

Kollade om det gick att göra en snålis och köpa en B3 och köra Polestaroptimering och spara 20 kkr men hittar inte att det finns till B3.
Någon som vet?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Tittar vi på tiden det tar att från stillastående nå 100 km/h så tar det 7,6 sekunder med B4 (eller 7,4 sekunder med B4 AWD) och med B3 tar det 9,6 sekunder. Som en jämförelse; min V60 D4 AWD MY20 med Polestar-optimering tar cirka 7,6 sekunder på sig och likaså min S60 D4 MY16. Jag tycker de båda definitivt klarar av att följa tempot som finns ute på våra vägar nu för tiden, vilket underlättar körningen till en stor del.

Att det däremot skulle vara en omöjlighet, eller ens svårt, att uppleva en stressfri körning i en XC40 B3 stämmer absolut inte. Det handlar som alltid att vara medveten om bilens begränsningar och i fallet med B3 får man helt enkelt räkna in prestandan. I högre hastigheter, exempelvis vid omkörningar eller olika former av anpassningar vid påfarter kan jag tycka att man märker av skillnaden oftast - om jag jämför mina nämnda bilar med exempelvis min tidigare S90 D4 AWD, som hamnar någonstans mellan motorvalen du tar upp. Vid de tillfällena kände jag att det där lilla extra i prestanda fattades. Det bästa att göra är dock att ta en XC40 B3 på en omfattande provkörning och känna efter ordentligt.

Clips ?? Det borde väl vara samma/liknande l[…]

Kolla dräneringen vid motorhuvens gångj[…]

Fyllt på spolarvätska och räknat u[…]

Hej! Har en 940 ltt 1996 sedan som jag vill byta t[…]