Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thademan
Tjenare! Dags att köpa min första bil nånsin och valt en xc40.

Tänkte kolla med er experter vad man borde välja och inte. Är det t.ex stor skillnad mellan en T2 och T4?

Egenskaper jag söker och budget:

Min budget: 300 000
Automat
Bensin
Max 10 000 mil

Ska casha så vill inte betala mer.

Mvh Philip
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det skiljer lite i prestanda, absolut.

En XC40 T4 från 2019 med 190 hk gör 0-100 på 8,4 sekunder medan en T2 med 129 hk från 2022 gör samma sprint på 10,9 sekunder.
T4 har en 4-cyl motor på 2 liter medan T2 enbart är 3-cylindrig på 1,5 liter.
T4 finns med både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift, T2 driver enbart fram.

På dragkroken får man koppla 1800 kg med rätt körkort om man har en T4, men för T2 gäller 1600 kg.
Sen skiljer det någon hundralapp i skatt/år på de objekt jag har tittat på, oklart vad det gäller försäkringen.

Inom din budget får du en nyare bil med T2 än T4.
Lågt utrustade objekt har exempelvis inte belysning i baksätet så man får nog kika lite mer på vad man egentligen har för krav på bilens utrustning.

Man kan väl dra slutsatsen att det mest är en prestandafråga, jag har vid något tillfälle lånat T2 när min har varit på verkstan och den går bra här i Stockholmstrafiken men vid omkörningar på landsväg får man planera lite mer.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T4 är en trevlig motor som passar till xc40. Den är alltid automatväxlad & går att få med awd. Ofta är dessa bilar lite mer utrustade. Nackdelar i mina ögon är att den är överprisad & törstig. T2 låter dock lite kul med sin 3-pip :-) R-design ger lite mer "lyx" med bla fina stolar, men är dyrt. Kolla så bakluckan inte låter illa. Bakljus inte har släppt i limning
av toppo
Jag gillade min XC40 T3 automat jag hade i min MY20. En 3-pip som ändå gick fint, och tack vare 8-stegad automat så blev den både pigg och relativt snål. På långkörning snittade jag runt 0,65 l/mil, dock klart törstigare i stan.

Fascinerande vilka priser det är på dessa förresten. När jag hämtade ut min i december 2019 betalade jag 327 000 kr för den efter rabatt. Sålde den sedan nästan två år senare för 310 000 kr, verkar som att jag hade fått nästan samma pengar idag.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]