- lör 28 okt 2023, 07:58
#1559213
Det är stor skillnad för alla bilar om man inte förvärmer. En ID4 laddar i ca 60 kW vintertid eftersom batteriet alltid är kallt. Det är såklart inget problem om man äter hamburgare i en timme, men för oss som vill ha effektiva laddstopp och flexibilitet i laddningen är det katastrof. Jag skulle aldrig köpa en elbil som inte förvärmer inför snabbladdning för det ger för stor påverkan under långresor halva året.
Den stora fördelen med Volvo och Polestar är just att man kan alltid garantera bästa möjliga laddeffekt. Det stora batteriet MY21-23 laddar i 150 kW upp till knappt 40% och sedan dalar det. Det är kanon att fylla på 10-50% på 15 minuter. Den stora fördelen med MY24 är att den har bättre laddeffekt än MY23 högre upp i laddkurvan.
XC40 Recharge Extended Range MY24 Vapour Grey
Tidigare: Polestar 2 DM LR MY21 Thunder Grey, XC40 T3 MY20 Thunder Grey, V40 T2 MY14 Titanium Grey