Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1559151
Stor skillnad för BMW låter det som!
av toppo
#1559213
Det är stor skillnad för alla bilar om man inte förvärmer. En ID4 laddar i ca 60 kW vintertid eftersom batteriet alltid är kallt. Det är såklart inget problem om man äter hamburgare i en timme, men för oss som vill ha effektiva laddstopp och flexibilitet i laddningen är det katastrof. Jag skulle aldrig köpa en elbil som inte förvärmer inför snabbladdning för det ger för stor påverkan under långresor halva året.

Den stora fördelen med Volvo och Polestar är just att man kan alltid garantera bästa möjliga laddeffekt. Det stora batteriet MY21-23 laddar i 150 kW upp till knappt 40% och sedan dalar det. Det är kanon att fylla på 10-50% på 15 minuter. Den stora fördelen med MY24 är att den har bättre laddeffekt än MY23 högre upp i laddkurvan.
av ppcrulez
#1559471
Jag ser också stor skillnad på laddhastighet om man har förvärmt batteriet (dvs ställt in det i Google Maps).

Normalt sett brukar det ligga på >125kW (nu under den värmare perioden av året brukar det ligga runt 135-139kW) fram till typ 30% och sen droppar det lite i steg om man förvärmt batteriet, om man inte gjort det (framförallt när det är kallt) har det varit lågt... var nere på 60-70KW då även vid låga batterinivåer.

Har haft exakt samma problem i min xc60 T8. Skall[…]

Hej, Vi har konstaterat att generatorn är d&[…]

Inpassning

Står jag framför bilen, så ser h&[…]

Hej gänget. Har sökt runt överallt […]