Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1554582
Vi har beställt en ny Volvo XC40 Recharge med bakhjulsdrift (RWD) som kommer levereras i november.
Vi behöver köpa vinterdäck till den och ser i Volvos manual att det ska vara olika däckdimensioner fram och bak.
Någon som vet vad syftet är med det och vad som blir konsekvensen blir om man kör samma dimensioner på alla däck?

Däckhandlaren säger att bakdelen kan svänga mycket i slask om man kör större däck därbak. Då förstår jag inte varför Volvo skulle rekommendera att det på sin hemsida?
unnamed.png
unnamed.png (60.94 KiB) Visad 3334 gånger
#1554624
Ska du bara köpa däck eller en helt nu uppsättning fälgar+däck?

Överlag är inte däckshandlare bättre än biltillverkare på att rekommendera någonting men de har en väldig förmåga att tro det...
#1554627
Lövet skrev: tis 12 sep 2023, 13:35 Ska du bara köpa däck eller en helt nu uppsättning fälgar+däck?

Överlag är inte däckshandlare bättre än biltillverkare på att rekommendera någonting men de har en väldig förmåga att tro det...
Helt ny uppsättning inkl fälgar så blir det samma dimensioner så kommer naturligtvis däcken passa på fälgarna.
#1554628
fiskekrok skrev:Helt ny uppsättning inkl fälgar så blir det samma dimensioner så kommer naturligtvis däcken passa på fälgarna.
Ok. Det är ingen nackdel att köra med smala däck runtom vintertid i alla fall. Volvo har nog valt bredare däck bak för att optimera rullmotståndet sommartid främst.
#1554950
Det är inget ovanligt att välja en jämn uppsättning vinterhjul till en bilmodell som vanligtvis har en ojämn sådan.

Jag har provat två olika uppsättningar vinterhjul till C40. Den första var en ojämn sådan: 235/50-däck på 19x7,5”-fälg fram ihop med 255/45-däck och 19x8,5”-fälg bak (OEM-fälgar med Michelin CrossClimate 2). Den andra var en jämn: 235/50-däck och 19x8”-fälg (eftermarknadsfälgar med Nokian Hakkapeliitta 10). En jämförelse mellan de två körupplevelserna är inte rättvis men jag föredrog de senare.
#1555406
Det blir bra. Jag har de däcken och greppet är utmärkt. På motorväg känns de lite mjuka men man vänjer sig.
#1555410
Det blir samma sorts vinterdäck till min elbil (BMW i4).

Blev tillfråga vad jag ville ha. Mitt svar blev dubbfritt och helst inte några mjuka Hakka-däck som bilen gungar fram på. Det blev Hakka i alla fall...

Fästet brukar vara bra på dem, men de är lite mjuka i mitt tycke. Jag får hoppas jag också vänjer mig. :-D
#1555637
Jag har kört två säsonger med min XC40 Recharge AWD med följande uppsättning runt om:
MAK Stockholm silver 8x19 ET50 5/108
Nokian Hakkapelitta 9 SUV 235/50R19 103T XL
Jag är helnöjd med denna uppsättning. Jag valde heldubbat för att jag kör mest på isiga vägar.
Dessutom sparade jag ca 11 000 Kr jämfört med offerten från Volvo i samband med bilköpet. Volvo offererade samma dimension och samma däck men på originalfälgar.
Polestar 2 begagnad våren 24

Är själv intresserad av en Polestar 2:a […]

Går i funderingar kring att köpa en ny […]

Antenn på sidoruta hb

Läste att vänster är FM och hö[…]

Inpassning

Nu kanske det kom bild. 20240604_143144~2.JPG B[…]