Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har haft vår Volvo xc60 i snart 3 år. Gått klockrent för det mesta, men olja samt dess otydlighet vid påfyllning är bilens svaghet i mitt tycke.

Igår så körde vi till Luleå fr skogen, när vi kommer fram så säger bilen till att olje nivån är låg, full på med 1L. Vi stannar för att äta och tänker att vi tar tag i att fylla oljan efter det. När vi startar bilen nästa gång så har oljenivån gått upp till hälften igen enl bilens digitala skitmätare. Bilen har gjort så förut någon gång, fick då sagt fr Bilbolaget att de digitala sensorerna kan göra så ibland. Så tänker att allt är ok. Vi gör klart alla våra ärenden och klockan har hunnit bli mycket, då bestämmer sig den för att tjuta om låg olje nivå på nytt. Vi köper en dunk på Biltema (det enda som var öppet och hade rätt olja vid den tiden på dagen) och börjar köra hem, men ville helst inte fylla på med Biltema oljan då vi endast fyllt med Volvos rekommenderade Castrol Edge professional 0W-20 V tidigare samt har en dunk av det hemma. Vi körde hem ca 380 km, sista 10 minuterna av bilfärden hem så varnade bilen var 3e minut om låg olje nivå, fyll på 1 L. Vi kom hem fyllde på med 1 L Castrol Edge och körde därefter 40km för att låta systemet uppdatera oljemängden. Bilens olje nivå har därefter gått upp till strax under hälften.

Så till min fråga, Går i tankarna om jag möjligtvis kan ha påverkat motorn när jag inte fyllde på direkt och därefter körde 380 km? Fick ALDRIG upp kritisk olje nivå meddelande samt körde motorvägskörning i 80-120 km/tim. Ni som kan bilar och Volvo bilar mer specifikt vad tänker ni kring detta? Bör väl ha vart säkert att köra hem och fylla på hemma med ett Olje nivå låg, fyll på 1L?

Idiot förklara mig för all del, men överallt man läser så säger folk att man inte ska blanda olika oljor då även det kan förstöra motorn.. så därav att jag inte ville fylla på med Biltema oljan om den inte sa kritisk olje nivå… :-(
Tändningen helt fel

Tack för ditt svar men allt är nytt och […]

Ta bort hajfena

Tack för bekräftelsen på det jag m[…]

Volvo Xc60 D4 Polestar 2019

Hej, Har haft vår Volvo xc60 i snart 3 &ari[…]

Japp blinkat och inga felkoder utan 1-1-1. Komme[…]