Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har kört min första hybrid , V60 MY25 , i drygt 200 mil nu sedan i augusti. Den hade gått 350 mil när jag köpte den. Av dessa dryga 200 mil är ca hälften på el med ingen( oftast) eller ytterst liten bensinåtgång . När jag kollar i appen på dessa resor så har bilen dragit mellan 2,3 och ända upp till 3,9 kWh per mil. Resorna är från några km upp till som längst 80 km. Blandad körning, mest i stan. Inga extrema temperaturer, ingen tung last, ingen buskörning. Vad kan detta bero på, tror ni? Mjukvara? Hårdvara? Någon som varit med om något liknande? Ska be min tekniker kolla men är nyfiken på vad expertisen här har att säga.
Volvo,s laddhybrider drar en del ström och speciellt nu när det är kallare ute. Har jobbat hela förra veckan 7 dagar och då pendlat var dag 2 x 2,1 mil. Har kört lugnt och som högst 90 km och någon enstaka stund 100 km. Och dagligt snitt ligger på 3,2 till 3,7 kW/mil och några mornar var det några minusgrader. Så kupévärmen tar en del + kortare stunds användning av ratt- och stolsvärme.
Användarvisningsbild
av ersj
Min V90 brukar dra ungefär 2kwh/mil eller lite drygt. Svårt att komma under 2 även om man kör väldigt försiktigt. Detta är dock utan värmare.
Med värmaren på drar den betydligt mer. För att få lägre förbrukning kan man förvärma bilen när laddsladden är i och då kanske köra utan värme om man bara ska kort, alternativt att ha värmen på typ 18 grader. Skulle vilja kunna ha värmen på typ 10 grader för att få lite värme. Lite onödigt att ha 20 grader i kupen om man bara ska köra en kort sträcka, har jacka på sig och rattvärmen på.
Tack för svar, intressant att höra vad andra har! Mina jobbresor den här veckan är 6 x 1,3 mil. Inga köer på ditvägen kört som mest 70-80 , på hemvägen köer och långsam trafik. Här har det varit ca 10 grader så ingen ratt eller sätesvärme, knappt kupévärmare heller. Bilen står i varmgarage både hemma och på jobbet. Snitt på dessa resor är 3 kWh per mil. Jag tycker att det låter mycket under de förhållandena.

Satt i ett nytt batteri problemet är borta

Tack för svar, intressant att höra vad a[…]

Batteri är inte omöjligt men sitter det […]

Trasig Renault Scenic

.. Det är vär ganska bra för en R[…]