Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan
Jag ser på Volvos hemsida att man i sina bilar har ett system "System för att undvika kollisioner " och det står att det kan undvika krockar med stora djur.
Stämmer det verkligen?
Vad gör systemet egentligen?
Scannar det av vad som händer inne i skog bredvid vägen och bromsar för tex rådjur som kommer ut på vägen? Älgar? Vildsvin?
Om det fungerar är det ju superbra och imponerande. Finns det någon som undvikit rådjur eller äg mha detta system?
Är det ett bra system så det inte bara rätt vad det är oförklarligt bromsar då man kör på 70-80 väg?
Bilagor
Screenshot 2025-09-23 115254.jpg
Screenshot 2025-09-23 115254.jpg (36.84 KiB) Visad 37 gånger
av Wakki
Nej har aldrig bromsat hursomhelst. Däremot har den hjälp mig ett antal gånger då trafiken framför nästan tvärnitat. En gång hade jag koncentrationen någon annanstans innan jag upptäckte tvärnit framför, jag upptäckte i god tid och tvärnitade också men jag kände att bilen redan började tvärnitar någon millisekund innan mig så bilen bromsade/hann före mig. Två gånger liknande situation, ibland har jag hunnit före men den funkar som den ska.

Att den ska kunna styra och så vet jag inte, har aldrig hört talats om det men aldrig blivit testad med fotgängare eller djur.

Sjukt irreterande att man hela tiden må[…]

Intressant nog så får jag upp väl[…]

Låter som glapp i instrumentpanelen, kollat […]

Hej, Jag har själv en 2023 B3. Jag har noter[…]