Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Haft en XC60 2019 i lite drygt ett år och alltid haft problem med att få upp motorhuven. Har behövt vara två - en som drar i reglaget vid förarsätet och en som trycker ner huven lite för att sedan få upp den.

Nu har den dock helt gått i lås. Skulle ladda batteriet så fällde upp huven, sen när jag skulle stänga huven så verkar "låset/kroken" på förarsidan ha fastnat i ett mellanläge och går inte ända bak såsom det gör på passagerarsidan. Detta gör att jag inte kan stänga motorhuven då bygeln i huven åker rakt ner på låset i stället för att åka ner på sidan av och låsas fast.

Att trycka ner låset för hand fungerar utan problem - då låser den sig som den ska. När jag sedan låser upp igen, så återgår den till halvläget enligt bilden.

Har sprayat rejält med smörjande medel i hopp om att det bara är smuts eller rost som gör att den inte vill åka ända bak men det har inte hjälpt. Tagit en tång för att med våld försöka dra tillbaka den utan att lyckas.

Tips på på vad jag ska testa härnäst?

huvlås.png
huvlås.png (1.57 MiB) Visad 65 gånger
Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen. Innan den fastnar med huven i stängt läge :-/
Kolla på volvopartswebstore.com, där kan du nog hitta artikelnummer och prisindikering för låsmekanismen. Blir enklare när man pratar med Volvo-butiken sen..

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]