Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Ny här :x
Funderar på att införskaffa en V60 då jag haft min trotjänare ,en Saab i snart 15år som gått strulfria 34000mil men tyvärr börjat rosta ordentligt.

Vill hitta en pålitlig bil och börjat snegla på en V60 kombi men vet inte så mycket om just Volvo!
Saaben har ju kamkedja och det har inte Volvo om jag förstått det rätt?

Några av kraven jag har är att det ska vara en ren bensin
Är motorn samma på T3 som T5 ? Bara mjukvara?
Vad finns det för råd och är det något man ska passa sig för?
I framtiden vill jag kunna serva den själv om jag ser att den är i samma kaliber som bilen jag har nu.
Vill gärna ha råd som sagt :x
Okej tack för svaret!!
Det jag var ute lite efter var om det gick att köpa en T3 och låsa upp den till en T5 mjukvarumässigt men så enkelt verkar det inte vara :(
Verkar dessutom som att Volvo låst nyare bilar för optimering om jag förstått det rätt och då får man väl bita i det sura och betala för en T5/B5 från början.

Finns det någon sida som sammanfattar vanliga problemen och vad det kostar att fixa det?
Ser också att det verkar finnas två varianter på växelväljare eller vad man säger.
En verkar ha en riktig spak och den andra varianten en genomskinlig joystick?
Gäller det den nuvarande generationen V60 finns motoralternativen T4, T5 och T6. Det som främst skiljer dem åt är inköpspris, prestanda, tillgänglighet och kraftfördelning; T4 och T5 finns endast med framhjulsdrift (däremot finns V60 Cross Country T5 AWD), medan T6 enbart finns med fyrhjulsdrift. Bränsleförbrukningen är relativt lik mellan de olika alternativen.

Tillägg: Tolkade din trådstart som att du inte var intresserad av hybridalternativ, men i och med att du sedan nämner B5 (som är en mildhybrid) finns det fler alternativ än de jag nämner ovan.
Problem med Carplay Senus

Provat annan telefon? Annan kabel? Provat med […]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man v[…]

Startgas avslöjar inte små läckor.[…]

Hittat en spricka i bakljuset. Inleder maj med en […]