Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edwe
Jag har bara standard "High Performance" system men kan inte ändra balans själv, det ska vara optimerat från fabriken men..
Jag har haft bil i nästan 50 år och alltid justerat så bästa ljudet är där föraren sitter, balanserat på volymen.
Ska man verkligen behöva gå upp i andra premium system för att själv kunna balansera högtalar volymen?
av MaverickJS
Ja, instegspaketet kan man inte göra mycket med. Även sänkt funktion på övriga system sedan man gick över till Android istället för Sensus.
av Edwe
Men..
Balans hög/vän/fram/bak e ju inte för mycket begärt och har ju inget att göra med ljudkvaliteten.
Det har ju varit standard redan i de med kassettspelare :-D
av Edwe
Absurt, första stereon i bil jag har på 50 år som inte har det
av HeavyMetal
Finns ingen balans/fader eller equalizer i googles AAOS som jag tycker är riktigt dåligt.
Fanns i gamla beprövade Sensus som även gjorde ljudet betydligt bättre, framför allt i HK.
Användarvisningsbild
av ShogunX
En möjlig lösning kan vara att använda extern programvara. En bekant använde appen ”jetAudio Hi-Res Music Player” och upplevde att den erbjöd många anpassningsmöjligheter som förbättrade ljudupplevelsen i bilen. Appen finns att ladda ner för både Android- och iOS-enheter.
av Edwe
Nu har jag kollat runt en hel del och min konklusion är att det är en ren mjukvarugrej i AAOS som Volvo valt att inte inkludera i annat än BW systemen. Det betyder att det absolut inte har något med hårdvaran i vilket system man valt.

Såg även någon info om att det faktiskt finns stöd för det i AAOS, men inte i Volvo.

Jag förstår faktiskt inte varför och tycker bara det är dåligt.

Men jag lägger ner det, antingen kommer det med en ny mjukvaruuppdatering eller inte, men jag har noterat att det är många fler än mig som är irriterade på det och att det inte funnits information om det innan (vilket om det hade funnits så hade jag helt säkert missat det då det är en sådan fundamental funktion som man bara förväntar sig finns) :-)
Användarvisningsbild
av Koldstart
ShogunX skrev: mån 21 apr 2025, 10:59 En möjlig lösning kan vara att använda extern programvara. En bekant använde appen ”jetAudio Hi-Res Music Player” och upplevde att den erbjöd många anpassningsmöjligheter som förbättrade ljudupplevelsen i bilen. Appen finns att ladda ner för både Android- och iOS-enheter.
Berätta gärna lite mer om "jetAudio Hi-Res Music Player". Kan man bare installere den på t.ex. Volvo Google system i en XC60? Kan den integreras med t.ex. Spotify och Bluetooth-uppspelning?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Såvitt jag vet styrs appen via den egna telefonen. Jag har inte använt den själv och kan därför inte uttala mig i detalj, men enligt min bekant stöder appen många olika ljudformat, erbjuder en mer avancerad equalizer och möjlighet att skapa egna presets.
För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]

Problem med Carplay Senus

Provat annan telefon? Annan kabel? Provat med […]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man v[…]