Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag är chockad.

Är i Thailand och min svåger behöva köra min avställda bil. Batteriet STENDÖTT. Kom in i bilen med nyckelblad. Han försöker starta med startkablar. Har ringt Volvo, de säger att startbatteriet sitter där bak så den ska laddas bak i bagageutrymmet. Det går ju dock inte att få upp bagageluckan så det går inte att komma åt. Volvo säger då att man ska bärga bilen till verkstad så de får upp bagageluckan. Kostnad 3000 kr bägrning plus verkstad okänd summa.

KAN DET VERKLIGEN VARA SÅHÄR? Då måste det ju vara miljoner svennebananer som får sina XC60s bärgade för att starta dem hela dagarna. Jag kan faktiskt inte tro att så är fallet?!!!!! Låter helt j-vla sjukt.

Någon som kan hjälpa mig fatta detta? Tips? Min tel 0793 47 55 64 om det är enklare.

Mvh
@MaverickJS, Tack så mycket, jag skall se om min svåger kan hitta dessa anslutningspunkter då. Vet du om de är lätta att lokalisera? Inte tid för ett kort samtal? Kan swisha dig några hundringar om du ger råd så jag får igång den här bilen. Pallar inte bärgning ohc verkstad, låter som sagt galet
Sånt där är inte kul, särskilt när någon annan ska göra det åt en.
Löste det sig??
Annars kanske detta kan vara till hjälp för er, men viktigt att din vän stänger av start/stopp-funktionen innan körning påbörjas,läs nedan.
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 12e00424c/

OBS
Om startbatteriet har så låg laddningsgrad att bilen saknar normala elektriska funktioner och motorn därefter hjälpstartas med ett externt batteri eller en batteriladdare, kan Start/stopp-funktionen vara fortsatt aktiverad. Om Start/stopp-funktionen kort därefter auto-stoppar motorn är risken stor att auto-start av motorn kommer att misslyckas eftersom batteriet inte hunnit återuppladdas tillräckligt.

Om bilen har hjälpstartats eller om det saknas tillräcklig tid för att ladda batteriet med en batteriladdare ska Start/stopp-funktionen tillfälligt deaktiveras tills batteriet har återuppladdats tillräckligt. Vid en yttertemperatur av ca +15 °C (ca 60 °F) behöver batteriet laddas minst 1 timme av bilen. Vid lägre yttertemperatur kan laddningstiden öka till 3–4 timmar. Rekommendationen är att om möjligt ladda upp batteriet med en extern batteriladdare
Om man kopplar på startkablar så starta givarbilen först och låt den gå på höjd tomgång några minuter. Passa på att öppna bakluckan. Ta sedan ur batteriet och köp ett nytt. Ett batteri som stått helt tomt en tid blir aldrig bra igen.
antonssondavid skrev: mån 14 apr 2025, 19:22 @MaverickJS, Tack så mycket, jag skall se om min svåger kan hitta dessa anslutningspunkter då. Vet du om de är lätta att lokalisera? Inte tid för ett kort samtal? Kan swisha dig några hundringar om du ger råd så jag får igång den här bilen. Pallar inte bärgning ohc verkstad, låter som sagt galet
Framgår av manualen som även finns online. Gratis tips. :-)
Hej Alla som svarat. Ville bara säga stort tack till er. Uppskattas genuint md kunniga vänliga för en själv okända människor på sociala medier. Det senare i bristvara i dessa tider.
Manualen och era tips ännu inte testade men håller tummarna att svågern lyckas nu i veckan. Återkommer oavsett om hur det gick.
antonssondavid skrev:Hej Alla som svarat. Ville bara säga stort tack till er. Uppskattas genuint md kunniga vänliga för en själv okända människor på sociala medier. Det senare i bristvara i dessa tider.
Manualen och era tips ännu inte testade men håller tummarna att svågern lyckas nu i veckan. Återkommer oavsett om hur det gick.
Säker på att samtliga som svarat dig blir glada över din tacksamhet :))
För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]

Problem med Carplay Senus

Provat annan telefon? Annan kabel? Provat med […]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man v[…]