Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wisiano
Vilket lufttryck i däcken skulle ni rekommendera för dimensionen 235/45R18. (Sommardäck).

Jag har testat 2,9 och det blir väldigt stötigt och kraftig rullmotstånd. Testade 2,7 och det känns bättre, men rullmotstånden är fortfarande kraftigare än mina vinterdäck som hade 2.8 bar.

Vilket tryck skulle ni rekommendera för att få en fin, mjuk och så liten rullmotstånd som möjligt?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Vilka däck du har vet vi inte och i vissa fall kan det spela roll. Utöver det spelar saker som mängd last, antal passagerare, vilken typ av körning som görs och hur du vill att bilen ska uppföra sig en roll i vilket däcktryck som bör väljas.

För normal körning i högre hastigheter föredrar jag ett högre däcktryck (2,8 bar), för oönskat slitage är ett lite lägre tryck (2,7 bar) att föredra och för att uppnå bättre komfort är ett ännu lite lägre tryck (2,6 bar) ett bra val. Som ett exempel: inför långtur i högre hastigheter på motorväg tycker jag 2,8 fram och 2,7 bar bak är en fungerande kompromiss på min S60 med däckdimension 235/45-18 på vinterhjulen.

Du kan givetvis välja lägre eller högre däcktryck än ovan men efter ett tag lär det resultera i oönskat slitage. En generell rekommendation från min sida är alltså att hålla sig emellan 2,6 till 2,8 bar på bilen och däckdimensionen i fråga.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rullmotståndet följer, förutom däckens bredd och lufttryck, även hastighetsindex. Vill man ha A eller B-klassning på rullmotståndet så får man hålla sig till lägre hastighetsindex.. Ja det finns lagkrav, jag vet :-) Antagligen har däck med högre index tjockare sidor..?
Sen är det ju klar skillnad mellan olika däckfabrikat och däcktyper, man får botanisera i nätkatalogerna.
När det är kyliga dagar (typ under +10C) rullar mina vinterdäck klart lättare än sommardäcken
av Edwe
Erik Å skrev:Rullmotståndet följer, förutom däckens bredd och lufttryck, även hastighetsindex. Vill man ha A eller B-klassning på rullmotståndet så får man hålla sig till lägre hastighetsindex.. Ja det finns lagkrav, jag vet :-) Antagligen har däck med högre index tjockare sidor..?
Sen är det ju klar skillnad mellan olika däckfabrikat och däcktyper, man får botanisera i nätkatalogerna.
När det är kyliga dagar (typ under +10C) rullar mina vinterdäck klart lättare än sommardäcken
Men hur hänger det ihop med rekommendationerna i dörrens insida?
Användarvisningsbild
av Ted68
Jag har då aldrig märk att mina däck rullar lättare eller tvärtom, kan det skilja så mycket? Måste väl vara nån promille mellan t.ex 2.7 bar och 2.8 bar?
Användarvisningsbild
av Derank
jag kör 2,4 runt om på xc60in och har så gjort i snart 10år, 18tum 2,7 osv är ju bara jobbigt
av MrSpock
Det brukar stå på däcket (både för bilar och cyklar) min och max-tryck. Sedan är det upp till var och en var man lägger sig i det intervallet beroende på last och komfort osv.
Problem med Carplay Senus

Provat annan telefon? Annan kabel? Provat med […]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man v[…]

Startgas avslöjar inte små läckor.[…]

Hittat en spricka i bakljuset. Inleder maj med en […]