Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nisse73
När jag sätter laddaren på laddpunkter under huven så kommer det ingen ström bak till batteriet vad kan de vara för fel
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Laddaren är trasig? Fel polaritet?
Det är ju ganska svårt att missa anslutningarna så svårt att säga vad som är galet.
(Se batteriet på bilden som en laddare istället :) )
laddning.png
laddning.png (207.77 KiB) Visad 717 gånger
av nisse73
Batteri å laddare nytt och och laddaren sitter rätt
Finns det någon säkring på batteri kablarna som kan vara sönder
Användarvisningsbild
av kebabpizza
En sak till rent allmänt, de flesta moderna laddare startar inte om batteriet är heldött t.ex.
En del avancerade laddare har dock ett 12V-läge för direkt drivning av 12V-utrustning, kan funka för att få igång batteriet för laddning.
Eller koppla på starthjälp tillfälligt t.ex. från en annan bil eller via startbooster.
Senast redigerad av 1 kebabpizza, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Då har du nog ett större problem, om det finns någon säkring vet jag ej, men det finns säkert någon annan som kan svara på det.
av Desmodue
nisse73 skrev: sön 23 feb 2025, 11:15 När jag sätter laddaren på laddpunkter under huven så kommer det ingen ström bak till batteriet vad kan de vara för fel
Någonstans har jag läst att en säkring kan gå om batteriet är helt urladdat.
Då kan det inte ta laddning via laddpunkterna.
av vjohnj
Är du säker på att du har satt på rätt ställen och att det inte sitter plastskydd över som du kanske måsta ta bort?
Testa jorda på nått annat ställe. För chassi är direkt kopplat toll minus batteri. stora plus likaså
av Desmodue
StefanN skrev: mån 24 feb 2025, 12:00 En säkring går inte av att nåt är urladdat, möjligen nån övervakning som stoppar.
I manualen ovanför bilden står det:
I bilar av typen mildhybrid kan ett urladdat startbatteri orsakas av en överbelastad säkring vilket förhindrar laddning. Om säkringen har löst ut visas meddelandet 12 V batterisäkring utlöst Service krävs i förardisplayen. Volvo rekommenderar att en auktoriserad Volvoverkstad kontaktas.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]