Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
När man gör fjärrstart motor på en recharge, vad är det som egentligen skall hända då?(För att undvika missförstånd, knappen med en cirkel med ett streck igenom) Manualen säger att motorn skall starta. Jag tolkar det som att de syftar på förbränningsmotorn.

Min bil startar inte förbränningsmotorn, men bilen uppför sig som att den gjort det. Min misstanke är att detta ett fel. Den drar igång några andra saker i bilen, låter som någon pump bland annat. Hur fungerar det på era Recharge?

Min främsta tanke är att jag vill använda fjärrstart motor för att kyla ur bilen sommartid exempelvis. Om bilen inte startar förbränningsmotorn kommer inte heller bilen att kylas ur.
av mbc
Motorn startas om det behövs, t.ex vid kyla på sommartid som nämns.
Bilen har alltid en batteribuffert även om räckvidd står på 0,
Startar du med fjärrstart är det samma som hybridkörning, även då går ju bara bensinmotorn vid behov.
av 20FJan
LazerHawke skrev: fre 21 feb 2025, 20:05 Den prioriterar batteriet före motorn tyvärr miljötrams förmodligen
Det är ju alltid billigare och effektivare att använda batteriet, varför starta och slösa på bensin om det inte behövs? Jag skulle bli irriterad om den gjorde det.
20FJan skrev:
LazerHawke skrev: fre 21 feb 2025, 20:05 Den prioriterar batteriet före motorn tyvärr miljötrams förmodligen
Det är ju alltid billigare och effektivare att använda batteriet, varför starta och slösa på bensin om det inte behövs? Jag skulle bli irriterad om den gjorde det.
visst är den effektivare men kan ju finnas fall man vill värma bilen men effekten inte räcker? vi är ju inte så vana vid laddhybridernas beteende speciellt när man kommit från bensinbil med bränslevärmare som man kunde starta beroende på om man vart osäker på batteriets kapacitet.
av NordT6
Finns ju ett antal såna här trådar om fjärrstart på hybrider, blir lika förvånad över diskussionerna varje gång, i min 2020 T8 så tycker jag det är rätt uppenbart men det kanske är olika i andra årsmodellers appar?
Går jag in på fjärrstart står det ”starta bilen”, inte starta motorn?
Startar jag bilen så aktiveras bilen i hybridläge precis som den gör när jag sätter mig i den och vrider på vredet, behövs värme så startar bensinvärmaren och stolar samt ratt värms upp.
Alltså bilen startar..
Är den helt tom på ström startar förbränningsmotorn, och där kan det ju vara lite luddigt eftersom det vi ser som tomt på mätaren är långt ifrån tomt, enligt min pst ser vi bara ca 20% och uppåt på mätaren, resten läre finnas som backup för tex 4-hjulsdrift och för batteriet inte mår bra av lägre urladdning.
Med andra ord kommer bilen starta förbränningsmotorn för att bibehålla sund laddning i hybridbatteriet.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]